Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sladdlöst till Canonblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik Lindén

Avslutat medlemskap
Vilka er era tips för att köra sladdlöst från kamera till blixt.

Canon 20d och 580 EX blixt.

Finns det radiosändare som fungerar?

Tack

niklasl skrev:
Fördelen med radiosynk är att det är säkrare och räcker längre än IR, Pocket Wizard ca 500m utomhus
Naturligtvis är det så.
Med risk för att bli off topic, kan någon bistå med exempel på när man skulle vilja ställa en blixt 500 meter från kameran? Min fantasi tryter :)

fhe skrev:
Naturligtvis är det så.
Med risk för att bli off topic, kan någon bistå med exempel på när man skulle vilja ställa en blixt 500 meter från kameran? Min fantasi tryter :)
Köp en Elinchrom Skyport då, den räcker bara 120m utomhus!

Jadu,det är väldigt vanligt inom sportfotogrfering t.ex.

Nu måste man ju inte köra på 500m man kan ju nöja sig med 100-200m oxå.

Dessutom så går det även använda PW till att lösa ut en kamera med på distans, används flitigt under exempelvis amerikans fotboll och basket "over there" .

Dom placerar ut kameror på fasta platser runt korgen i basket t.ex sen löser dom ut dom med en fotavtryckare eller liknande när någon tänker gör poäng.

Om man använder Pocket Wizard, måste man ha en till blixten och 1 till kameran?

Är likande pris mot ST E2.

Tycker inte att inframodulen imponerar på mig..

Rätta mig om jag har fel men
ST-E2 ger ETTL kommunikation vilket du förlorar om du kör PocketWizard, Skyport eller annan radiosynk.

Pocket Wizard: du måste ha en mottagare kopplad till blixten och en sändare kopplad till kameran.

De två PW-enheterna är dock identiska, du väljer vilken som ska vara sändare och mottagare genom ett skjutreglage på enheten.

Du kan inte använda E-TTL så blixten måste fyras av i manuellt läge.

Du måste också skaffa en kabel för att ansluta PW till blixten, om du inte skaffar den nya 580EX som har PC-kontakt.

Du måste också skaffa en sladd för att använda PW till fjärrutlösning av kameran. Det finns ett företag som heter Paramount Cords, http://www.paramountcords.com, som säljer dessa bl a.

Fredrik H skrev:
Jadu,det är väldigt vanligt inom sportfotogrfering t.ex.
...
Nu måste man ju inte köra på 500m man kan ju nöja sig med 100-200m oxå.
Naturligtvis, men även det är ju rätt långt. Men säger du att man kör så när man fotar amerikansk fotboll och basket så tror jag dig :)

fhe skrev:
Naturligtvis, men även det är ju rätt långt. Men säger du att man kör så när man fotar amerikansk fotboll och basket så tror jag dig :)

Kan flika in med att skateboard-, snowboard-, skid-, bmxfotografer osv. också har nytta av att kunna placera blixtar en bit bort :)

Elinchrom Skyport?

Hur funkar Elinchrom Skyport Universal Radiosynkset?

Verkar få med ett set med grejer.
Är det allt man behöver då eller?

(Förutom blixtsko och blixtkabel)

Tack

Funkar radiostyrning av Canonblixtar??

Nu är ju orginalfrågan. sladdlöst till canonblixtar.
Enligt svar från Cyberphoto om det finns något radiobaserat system (Tex Elinchrome skyport) som fungerar med Canonblixtar så har de svarat klart - nej. De har testat och det fungerar inte. Inte ens om man tejpar över vissa kontakter på canons blixtsko fick man det att fungera. Nu angav de bara EX580 i svaret. De hävdar att vill man köra Canonblixtar trådlöst så är det endast Canons eget IR system som fungerar.

Cyberphoto säger att det inte fungerar, men de som har EX-blixtar med Skyport säger att det fungerar. T ex Felix Neldemo här på Fotosidan.

Har även sett någon på www.strobist.com som sa att det fungerade klockrent.

Man behöver Universalkitet, en PC-synkadapter till blixten och en kabel med 3,5mm plugg i ena änden och PC-synk i andra.

Förslagsvis Hama 6950 och Hama 6944.

Edit: Var visst på flickr.

http://www.flickr.com/groups/strobist/discuss/72157594410790640/

Läs användaren saundstu's post och kolla hans bilder.

Senast ändrad:
Godsmack skrev:
Cyberphoto säger att det inte fungerar, men de som har EX-blixtar med Skyport säger att det fungerar. T ex Felix Neldemo här på Fotosidan.

Hmm, det var ju synd att man inte visste det. Jag skulle ha behövt det för en bröllopsfotografering för drygt en månad sedan.

Jag hade tänkt beställa Skyport Universal, men skickade först en fråga till Cyberphoto om det skulle fungera till min 550EX. De svarade att de hade försökt med flera typer av radiotriggers men aldrig lyckats få en 580EX att trigga. Nu frågade jag ju om en 550EX, men jag tordes inte köpa om jag skulle bli stående med grejor som inte fungerade.

Roine

Re: Funkar radiostyrning av Canonblixtar??

Roinew skrev:
Nu är ju orginalfrågan. sladdlöst till canonblixtar.
Enligt svar från Cyberphoto om det finns något radiobaserat system (Tex Elinchrome skyport) som fungerar med Canonblixtar så har de svarat klart - nej. De har testat och det fungerar inte. Inte ens om man tejpar över vissa kontakter på canons blixtsko fick man det att fungera. Nu angav de bara EX580 i svaret. De hävdar att vill man köra Canonblixtar trådlöst så är det endast Canons eget IR system som fungerar.
Och Cyber skriver själva om Elinchrom Skyport att det funkar med bl a Canons EX-blixtar?! De kameror som inte verkar vara kompatibla är Minolta och Sony Alpha p g a blixtskons utseende.

Fick ett mail från Mats på Cyberphoto idag. Han hade läst den här tråden och meddelade mig att nu hade de testat grundligt och det fungerade klockrent. =)

Längtar till mina kommer..

Re: Re: Funkar radiostyrning av Canonblixtar??

niklasl skrev:
Och Cyber skriver själva om Elinchrom Skyport att det funkar med bl a Canons EX-blixtar?! De kameror som inte verkar vara kompatibla är Minolta och Sony Alpha p g a blixtskons utseende.

Vad bra. Då fick de detta att fungera efter att de svarat mej att det inte gick.
Roine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar