Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Slöjor på sv/v film
- Trådstartare gunte
- Start datum
hasse lundberg
Aktiv medlem
Har du blandad kemin ordentligt innan du doppade filmen i den?
Ser ut som om filmen blivit utsatt för något som runnit över den.
Ser ut som om filmen blivit utsatt för något som runnit över den.
Det beror med största sannolikhet på högt flöde av framkallare genom filmens frammatningshål jämfört med över resten av filmytan, och min gissning är att det beror på agiteringstekniken.
Hur agiterar du?
Hur mycket vätska har du haft i? Lika mycket som vanligt eller kanske mer?
Hur snabbt häller du framkallaren i dosan och börjar agitera?
Hur agiterar du?
Kijana
Aktiv medlem
Kan stoppbad som Max-Stopp göra något i efterhand?
Känner att jag inte riktigt förstår. Säger inte att du har fel, Nils, men ett stoppbad som hälls på i efterhand kan väl inte göra en process ogjord där skadan redan är skedd?
Eller har stoppbadet den egenskapen att det utjämnar silverhalten på något sätt?
Känner att jag inte riktigt förstår. Säger inte att du har fel, Nils, men ett stoppbad som hälls på i efterhand kan väl inte göra en process ogjord där skadan redan är skedd?
Eller har stoppbadet den egenskapen att det utjämnar silverhalten på något sätt?
Graal
Avslutat medlemskap
Kijana skrev:
Kan stoppbad som Max-Stopp göra något i efterhand?
Nej stoppbadet ska användas normalt, dvs mellan framkallaren och fixeringen, inte efter fixeringen. Utelämnande av det sura stoppbadet kan öka risken för dikroitisk slöja.
millhouse
Aktiv medlem
HejGunte!gunte skrev:
Vad beror slöjorna på ?
Mvh/Gunte..
Frågan är om detta inte beror på fixet du använder eller rättare sagt att det är fixet som är för gammalt.
En fråga som du kan ge svar på är om "slöjan" även går "mellan" varje bildruta?
Dikroitisk slöja är bruna, gula eller violetta fläckar på fotografisk film eller fotografiska kopior som vållats av förorenad framkallare (framkallning). Dessa föroreningar kommer oftast från fix (fixerbad).
Så gör ett försök att blanda nytt fix och fixera om filmen.
Mvh
Rolf
gunte
Aktiv medlem
jimh skrev:
Det beror med största sannolikhet på högt flöde av framkallare genom filmens frammatningshål jämfört med över resten av filmytan, och min gissning är att det beror på agiteringstekniken.
Hur agiterar du?
Agiterar enligt dom regler som går att läsa här och där,2 vänd (5 sek)varje halv minut.
Enligt dosan 290 ml,tog 3 dl.
Häller i och knackar dosan några gånger och agiterar enligt skrifterna ca 30 sek.
Det är inget konstigt med dosan då? Är det en plastdosa med innerrör som du trär upp spolen på?
Konstant agitering under de första 30 sekunderna låter i och för sig nog så våldsamt, skulle kunna vara där boven är.
Du kan nog i alla fall utesluta det där med stopp och fix som några är inne på. Märkena på din bild är ju tydliga, det är överframkallat i vertikala streck vilket är en klassiker när framkallaren flödar lättare genom filmens perforering.
Konstant agitering under de första 30 sekunderna låter i och för sig nog så våldsamt, skulle kunna vara där boven är.
Du kan nog i alla fall utesluta det där med stopp och fix som några är inne på. Märkena på din bild är ju tydliga, det är överframkallat i vertikala streck vilket är en klassiker när framkallaren flödar lättare genom filmens perforering.
anonymous
Avslutat medlemskap
jag har alldrig sett något liknande på ett negativ men det är alltså inte något fel på film det är jag säkert på.
Det är inte ljusinsläpp heller eftersom skadan är inte typiska för en sådant.
Liknande har jag sett på kopior och ändast när jag såg att man utan avbryningsbad eller från en dålig avbrytningsblad kastat bilden över till fixen, speciellt när bilden är inte riktigt mognat i framkallaren då blir bilden flammig.
Anta att man kan få liknande effekter på negativ också.
I regel har man inte avbrytningsbad då måste man skölja filmen ordentligt och rikligt med vatten och rätt så länge innan fixeringen sker.
Jag har några frågor, är det så på hela filmen? Eller bara den här bilden? Har du kollat negativen och är det en paperskopia du har scannat eller bara negativet?
Och en viktigt grej, i en liten dosa måste man agitera rejält så att framkallaren inte står stilla allt för mycket heller
Det är inte ljusinsläpp heller eftersom skadan är inte typiska för en sådant.
Liknande har jag sett på kopior och ändast när jag såg att man utan avbryningsbad eller från en dålig avbrytningsblad kastat bilden över till fixen, speciellt när bilden är inte riktigt mognat i framkallaren då blir bilden flammig.
Anta att man kan få liknande effekter på negativ också.
I regel har man inte avbrytningsbad då måste man skölja filmen ordentligt och rikligt med vatten och rätt så länge innan fixeringen sker.
Jag har några frågor, är det så på hela filmen? Eller bara den här bilden? Har du kollat negativen och är det en paperskopia du har scannat eller bara negativet?
Och en viktigt grej, i en liten dosa måste man agitera rejält så att framkallaren inte står stilla allt för mycket heller
Senast ändrad:
millhouse
Aktiv medlem
"Konstant agitering under de första 30 sekunderna låter i och för sig nog så våldsamt, skulle kunna vara där boven är."
Hej Jim!
Att agitera en film rätt kan vara en "skön" konst!Men följande är det som är vanligast och ger ett bra resultat:
"Agitera; vänd dosan upp och ned med lugna rörelser kontinuerligt under 30 sekunder. Agitera sedan med två vändningar varje hel minut eller enligt framkallarens bruksanvisning.
Mvh
Rolf
Hej Jim!
Att agitera en film rätt kan vara en "skön" konst!Men följande är det som är vanligast och ger ett bra resultat:
"Agitera; vänd dosan upp och ned med lugna rörelser kontinuerligt under 30 sekunder. Agitera sedan med två vändningar varje hel minut eller enligt framkallarens bruksanvisning.
Mvh
Rolf
Erik Schalin
Aktiv medlem
Nejjimh skrev:
Jag gör också som Rolf och har aldrig haft problemet.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Har du råkat dubbelexponera?
gunte
Aktiv medlem
jimh skrev:
Skumt. Är det lika mycket över hela rullen eller mer/mindre på det som varit längst in?
Mer eller mindre över hela rullen..
/G
gunte
Aktiv medlem
jimh skrev:
Det är inget konstigt med dosan då? Är det en plastdosa med innerrör som du trär upp spolen på?
Paterson med innerrör ja.
Det är värre längs med perforeringen i kantern
millhouse
Aktiv medlem
Vilka tider är det egentligen som gäller för SD-76 ?
Hej Gunte!
Jag utgår från att du med SD-76, menar D-76. Om du tex går in på www.photax.se så kan du få fram tiderna. Du skall inte utgå från D-76 utan först se på vilken film du skall framkalla.Sedan går du till den framkallaren du använder. Deras tabeller omfattar dom flesta s/v-filmer och framkallare.
Hej Gunte!
Jag utgår från att du med SD-76, menar D-76. Om du tex går in på www.photax.se så kan du få fram tiderna. Du skall inte utgå från D-76 utan först se på vilken film du skall framkalla.Sedan går du till den framkallaren du använder. Deras tabeller omfattar dom flesta s/v-filmer och framkallare.