Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slöjor på negativen - fel i framkallning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengus

Aktiv medlem
Hej,

Måste erkänna att det var 15 år sedan jag stog i ett mörkrum och därav kanske denna min fråga är en smula korkad - jag tar chansen. Hämtade 5 st 120 rullar som Crimson framkallat åt mig idag. Hemma vid scannern märkte jag att 4 av 5 rullar hade en mängd slöjor som gick ut över bildkanten ut till den transparenta delen på negativet. Lurar nu på om det rör sig om ett fel i framkallningen eller om det ofta är så här - kommer inte ihåg det från min tid i labbet.

Bildexempel kan ses på
http://www.wanergard.com/stack/galleries/Analogue/balkong.jpg

längst nere till höger. Detta är bara ett litet snällt exempel...

Mvh
BAW

har väl med agiteringen och göra. det skapas lätt bubblor vid hålen och det framkallas/fixeras mindre där. sök här på forumet, har varit uppe liknande problem.

Slöja?

Allmänt beror slöjbildning om man har för kall framkallningstemperatur, den bör vara över +13grader C. Andra typer av slöjor, vid kanterna speciellt, är svärta som berpr på ljusinsläpp pga. otät framk.tank.
Slöjan på Din bild verkar lurigare, den har samma nyans som övriga negativet Min teori är att det helt enkelt är filmens ljuskänsliga emulsion som inte hållit sig inom det normala området. Det har "läckt" över helt enkelt.

Tomas

Tycker det ser ut som om framkallaren inte kommit åt ordentligt, tex genom att filmen inte låg rätt i dosan.

Vad är det för kamera? Är det en med löstagbara filmmagasin och darkslide? Det kan ju vara ljusläckage också. Ibland får man liknande grejer ifall man bryter lite snett när man trycker i darksliden. Eller så är en ljustätning lite dålig. Var det inte ungefär på samma ställe i alla bilderna? Hur mycket det blir kan variera ändå beroende på hur länge ljusläckaget exponeras för t.ex. sol.

Förklaringen att framkallaren inte kommit åt stämmer inte. Då skulle ju negativet vara ljusare där efter att silverhaliderna som inte framkallats fixerats bort. Vore det fixet som inte kommit åt så skulle du se det genom att filmen inte vore klar i de områdena-

Jag håller med dej Richard. Det ser ut som typiskt ljusläckage i kameran. Ljuset har kommit in från sidan och slöjat delar av filmen.

Det är en hasselblad 500c/m med ett urgammalt A12magasin. så ljusläckageteorin stämmer sannolikt. Per Fogel trodde det rörde sig om den lilla filtbiten i magasinet som behövs bytas så jag har redan skickat en förfrågan till Pro Camera Service och bett dem skicka mig en sådan. Trodde inte själv att ljusläckage skapade dessa effekter på negativen - men som de säger "men lär så länge man har en lever..."

Tack för alla svar!

Mbh
Bengt Wänergård

Jag tror mest på ljusläckage. Antingen vid spaden i magasinet eller mellan magasin och kamera.

Bengt: Jag heter Per Fogelberg. :)

Intressant diskussion eftersom jag har ett liknande problem med min Pentax 67. Där är det definitivt inget fel på framkallningen eftersom jag har gjort den själv och andra rullar från andra kameror som är soppade samtidigt inte har dessa konstiga ljusskador. I mitt fall så finns det ett ljussläpp mellan negativrutorna och dessutom ljusskador mitt på negativet. Kameran ligger just nu på verkstad och teknikern berättade att trots att han jobbat med Pentax kameror sedan Jesu födelse inte stött på problemet tidigare. Jag följer denna tråd med spänning och än mer spännande är det att se vilket som blir tyngst när min kamera kommer tillbaka, räkningen eller kameran.

Akta dig för denne lögnaktige kamerareparatör. Pentax 6x7 kom ut på marknaden 1969, Pentax namnet kom 1957. Medan jag har för mig att Jesus föddes någon gång morgonen den 25 december år 0, eller så.

Oj,då. Jag som hade för mig att de tre vise männen kom med rökelse, myrra och en Pentax 67:a till det lilla gossebarnet. Jag förstår inte hur jag hur kan ha tagit så fel. Kanske slumrade jag till för ett ögonblick på kristendomsundervisningen och drömde mig bort till de saligas ängder där alla springer omkring bland sommarblommor med varsin Pentax som enda klädnad.

Pro Kameraservice i Landvetter (satans trevlig och hjälpsam herre för övrigt) anser att det rör sig om ljusslussen som blivit dålig av att ha luckan i sig under förvaring. Det är tydligen en mindre operation att byta denna så jag ska testa efter påsk. Återkommer med resultat då...

Så ett bra tips för er med A12 magasin är att inte lågtidsförvara med filmspaden i - skumgummit blir komprimerat!

Mvh
Baw

En annan sak som kan ge ljusläckage är om man sätter in plåten/filmspaden snett med ett hörn först och inte rakt in direkt även om skumgummit är friskt.

Det är ganska lätt att se om det läcker in ljus genom springan om man riktar springan mot en ljuskälla och tittar från andra hållet utan att ha plåten instucken.

/Johan

alf109 skrev:
Tycker det ser ut som om framkallaren inte kommit åt ordentligt, tex genom att filmen inte låg rätt i dosan.

Sorry tänkte baklänges här, klart det handlar om ljusläckage, och detta kan ju i princip uppstå vart som helst i kedjan från filmtillverkningen till framkallningen.

De mörka stråken mellan filmrutorna känner jag igen och tyder på ljusinsläpp från höger i bild.

Om det vore fel på magasinet borde det dock synas på samtliga rullar.

Det var ingen större operation att byta ut ljusslussen i A12 magget (9 små små skruvar samt lite pyssel att mappa in slussen). Gick på 10 min, enl herr Pro Cameraservice hade han skickat en ljussluss på bud till afrika där en fotograf bytt den i fält - snyggt! :)

Hämtar testrullen imorgon - återkommer med feedback då.

Mvh
BAW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar