Annons

Slö autofocus på Tamron 70-200

Produkter
(logga in för att koppla)

Nathalielindh

Aktiv medlem
Hejsan!
Hoppas jag postar i rätt tråd nu.
Har precis inskaffat mig en Tamron AF SP 70-200/2,8 DI SP Vc Usd - Nikon, till min Nikon D600.
Jag har tänkt använda detta till inomhus fotografering sport/hästhoppning.
Provade det lite i helgen och var inte supernöjd direkt.
Är det vanligt med detta objektivet att autofokusen är slö eller fotar jag helt enkelt fel? Missar 4/5 bilder då jag inte får in autofokusen trots att jag tar lång tid på mig att hitta. Har någon tips? Skall jag byta objektiv? Finns det något jag kan göra? Känns så tråkigt att köpt ett ganska dyrt objektiv och det inte uppfyller mina krav alls.
Mvh Nathalie

Vad kör du med för fokusinställningar i kameran?
Autofokusen i D600:an är inte direkt ett under av snabbhet när ljuset tryter så det är inte säkert att objektivet bär skulden.

Vart hittar jag fokusinställningarna? Eller vad menar du?

Vilka inställningar använder du för autofokus helt enkelt; AF-S, AF-C, 3D-följning etc.

Finns massor av trådar om detta men jag kör med dessa inställningar vid sport (Har en D610):

AF-C, i menyn "anpassade inställningar, Autofokus väljer jag (a1) "AF-C prioritet: Prioritera slutare" och under a3 väljer jag "Kort" alt "Av".

Använd gärna autofokuspunkten i mitten när du fokuserar och ställ in kameran på seriebildstagning (Ch). Sen är det bara att peppra på :).
Jag tycker min kamera (D600 och D610 är i princip samma kamera) hänger med skapligt, jag kör med ett Nikon 70-200 VrI. Det jag upplever som svårast att få skarpa bilder när motivet rör sig rakt mot mig i relativt hög hastighet.

Hoppas det var till någon hjälp

MVH John

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar