Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slå samman flera LRCAT till en?

Produkter
(logga in för att koppla)

Spuute

Medlem
Hej!

Jag har lite mer än ett år tillbaka hållt på med Lightroom, men när jag skulle byta dator blev jag tillsagd att ta backup för varje månad, högerklicka i LR och välja Export this folder as a catalog och lägga på usb disk, så jag gjorde det månad för månad, men när man nu ska koppla in och kolla på lite gamla bilder så är man tvungen att ladda om LRcat för varje månad man ska kolla.

Finns det något sätt att slå samman alla LRCAT för Dec, Nov, Okt, Sept, Aug, osv till en och samma LRCAT så man kan hålla allt på i en catalog och slippa ladda om varje gång man ska göra något?

Och min andra fråga blir,

Hur gör man smidigast när man ska backupa alla bilder och redigeringar vid byte av dator eller formatering?

Bara flytta över hela D: (i mitt fall) med alla undermappar där alla raw filer ligger och sedan flytta över LRCAT till en extern disk, och sedan bara flytta tillbaka efter formatering / ny dator?

Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig på bästa sätt, men jag hoppas ni förstår vad jag menar?
 
Jag har inte haft några problem alls med att bara återställa bildfilerna till den plats de låg från början och samma sak med LR-katalogen. Vet inte vad man skulle vinna på att exportera som separata kataloger på det viset (utom att LR kan bli lite slött om man har väldans många bilder i en katalog).

Du kan importera dina kataloger till den katalog du jobbar med, så slipper du öppna dem för sig.
 
Nej jag vet inte heller varför jag skulle göra så, för nu blir de bara riktigt omständigt, får ont i magen bara tanken av att koppla in en disk med dom äldre bilderna på
 
Jag har inte haft några problem alls med att bara återställa bildfilerna till den plats de låg från början och samma sak med LR-katalogen. Vet inte vad man skulle vinna på att exportera som separata kataloger på det viset (utom att LR kan bli lite slött om man har väldans många bilder i en katalog).

Du kan importera dina kataloger till den katalog du jobbar med, så slipper du öppna dem för sig.

Testade precis koppla in en av diskarna och importerade augusti månad, men jag vet inte riktigt vad som hände då det blev dubletter av alla bilder t.ex img_5545 och img_5545 copy 1
 
Jag har aldrig hållt på med detta. Lite info förekommer i Moderskeppets DVD för LR3, jag får nog titta en gg till.
Är funktionen till för att kunna spara en LR-cat per disk man har fyllt med data?
I så fall kan jag se poängen.
 
Att återimportera bilder är i princip aldrig rätt alternativ.

Har du inte kvar din gamla LRCAT-fil med hela katalogen? Eller har du bara månadsbackuperna?

Att slå ihop flera kataloger till en går utmärkt:
- öppna den katalog som du vill använda som din "huvudkatalog" (eller skapa en ny tom)
- välj "Importera från katalog" och peka ut en av de kataloger du vill slå ihop
- upprepa med alla övriga kataloger
 
Att "exportera som katalog" kan vara användbart om man t.ex. vill ha med sig en delmängd av sin stora katalog om man åker på semester med sin laptop och vill jobba med viss autvalda bilder. När man sen kommer hem igen så gör man "importera från katalog" så kommer ändringarna att infogas från den lilla exporterade katalogen till din stora vanliga katalog.

Ett problem med att ha många olika kataloger (och exporterade delkataloger) är att man måste ha järnkoll på vilken katalog man jobbar med. Om an börjar jobba med samma bild i flera kataloger så har man helt plötsligt flera original.

Såvida man inte har särskilda krav som gör att man verkligen behöver flera kataloger så är nog min rekommendation att man bara använder en enda katalog. Jag vet att vissa yrkesfotografer använder en katalog per kund, eller kanske har en katalog för jobb-bilder och en annan för privata bilder. Som hobbyfotograf ska det nog mycket till innan man faktiskt har ett behov av flera kataloger.
 
Jag menade som erro.se, men skrev inte fullt lika tydligt :)


Ja, de tär så jag har gjort, först skulle den uppdatera katalogen men de blir dubletter av alla bilder när man kollar på dom, ser konstigt ut och är riktigt jobbigt, förstår inte hur de kommer sig, men jag får väl strunta i alla gamla bilder helt enkelt för detta ger mig extrem huvudvärk.

Får kolla på de ikväll när barnen lagt sig för just nu blir de kaos av allt när dom är högt och lågt :p
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.