Försök sätta familjen ganska tätt, framför allt i djupled så att skärpedjupet kommer att räcka för dig. Jag hade testat att ha kameran på stativ och en relativt lång slutartid för att få med så mycket befintligt ljus som möjligt. Om ditt utrymme tillåter det, slå blixten bakåt uppåt in i hörnan av vägg tak. Taket är säkerligen vitt och förhoppningsvis är tapeten någorlunda neutral. Tänk på bakgrunden så att den inte är färgmässigt allt för orolig. Kanske kan knäppa bilden mitt under dagen så att rummet är så naturligt ljust som möjligt?
Innan du samlar familjen, rigga upp utrustningen och ta några testbilder. Försök hålla dig runt bländare 8 med tider runt 1/30. Du får helt enkelt testa lite vilket ISO som krävs men passa dig för att springa upp runt 800 eller högre.
Om ditt utrymme tillåter, zooma inte ut objektivet ända ut till 18. Håll det hellre runt 30 - 50 mm så att du inte förvanskar perspektivet. Höjden på kameran ungefär i motivets mage/brösthöjd. Det viktiga är att du inte vinklar kameran uppåt/neråt. När du ställer skärpan, tänk på skärpeplanet. 1/3 framför och 2/3 kommer bakom. Fokuserara du från 2,5 meter så har du ungefär skärpa från 2,15 till 2,99 meter med bl 8 och 50 mm brännvidd. (Photoapp till Android "Photo Tool")
Titta lite på familjens kläder med detaljer. Kan vara små saker som låset på ett halssmycke som syns, lugg i ena ögat osv. Titta även extra noga på det minsta barnet. Ren och fin runt näsa, mun och ögon.
När det är dags för skott, så brukar jag köra med att gruppen skall blunda. Räkna till 3 och be dem öppna ögonen. Knäpp på "4" (du räknar själv till 4) Brukar minska risken att någon blundar. Knäpp många bilder så att du är säker på att du har med när alla tittar. Ev måste du fuska till någon i photoshop men du bör undvika det.
Lycka Till