Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Släcka antal exp. kvar i LCD-display?

Produkter
(logga in för att koppla)

chrissan82

Aktiv medlem
Usch vad svårt det är att formulera sig kort och bra :)

Köpte mig en D80 idag (tack, gratulationerna kan ni vänta med) och ser en sak som jag funderar över.
På LCD-displayen på ovansidan syns antalet bilder kvar på minneskortet hela tiden när kameran är avstängd.

Är detta något jag kan bli av med eller får jag leva med att det suger ur musten ur mitt batteri? :)

Har bläddrat igenom bruksanvisningen både 3 och 4 gånger och letat efter en inställning för detta.

Någon med koll vad som gäller?

De siffrorna suger knappast musten ur ditt batteri ...

Vill du spara batteri är det bästa tipset att stänga av eller förkorta tiden som tagna bilder visas på displayen.
Använd inte bixt.
Radera inte bilder i kameran.

Och framförallt ta inga bilder ;-))

Och grattis till en fin kamera!

Självurladdningen ur batteriet är betydligt större än vad "räkneverket" drar, så detta bör inte ha någon betydelse alls för batteriförbrukningen. Det är snarare en smart lösning som borde finnas på fler kameror.

Har för mig att li-ion batterier har en självurladdning som ligger på omkring 5% per månad.

Okej, nu var detta med "suga musten ur batteriet" ironi och överdrift. Förstår självklart att batteriet inte är tomt efter ett par timmars vilande.

Det går alltså inte att stänga av denna visning kort och gott?
Har förvisso bara ägt kameran ett dygn men känner nån sorts irritation över att den inte är helt avstängd :)

Ps. Tack Stina ;)

chrissan82 skrev:
Det går alltså inte att stänga av denna visning kort och gott?
Har förvisso bara ägt kameran ett dygn men känner nån sorts irritation över att den inte är helt avstängd :)

Nej, det går inte. Ja, om du inte tar ut batteriet helt då dvs...

Kameran är helt avstängd. Det finns inga andra komponenter än just de segmenten i LCD-displayen som är strömpåverkade.

Så...gilla läget.

Visst. Rutmönstret (om man har det påslaget) syns även när kameran är avstängd, men inte när man tar ur batteriet och det gör inte heller markeringarna som talar om inom vilket område det finns autofokussensorer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar