Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skyport

Produkter
(logga in för att koppla)

haagel

Aktiv medlem
Hej!

Har sökt och skummat runt bland inlägg om Elinchrome Skyport här på forumet. Har dock fortfarande lite frågetecken som jag hoppas att nån ägare av systemet kan reda ut.

Det jag är intresserad av är "Skyport Universal Radiosynkset".

Fråga 1:
Hur kopplas sändaren till kameran? Jag vet att man kan sätta fast den i hotshoe-fästet, men går synk-signalen via hotshoe:n? På vissa bilder av sändaren har jag sett en kabel inkopplad. Är det så att man bara sätter sändaren i hotshoe-fästet för att hålla den på plats och att själva synksignalen tas ifrån PC-kontakten på kameran. Eller är det t.o.m. så att man kan välja?

Fråga 2:
Vilka typer av kontakter är det på sändaren och mottagaren? Jag har läst något om minitele. Är det 2.5mm eller 3.5mm?

Köpte Skyport idag så jag kan svara på mina egna frågor ifall någon annan skulle vara intresserad nån gång... :)

1. Sändaren kan kopplas till kameran via hotshoe om kameran har standard hotshoe. Den kan också kopplas till kamerans PC-kontakt via en medföljande kabel. Man kan alltså välja.

2. Ingången på sändaren där man kopplar in kabeln från PC-kontakten är 2.5mm tele mono. Synk-uttaget på mottagaren är 3.5mm tele mono.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar