Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skyport

Produkter
(logga in för att koppla)
Skyport börjar levereras till Sverige i mitten av November.

Den största skillnanden mellan skyport och pocket wizard är att skyport kommunicerar åt båda hållen. Den kan alltså både ta emot och skicka information. Det är alltså möjligt att styra effekten på vissa blixtar från kameran.

Du kan läsa mer om skyport på www.aifo.se/elinchrom/skyport.htm

Mvh

Anders Forsslund
AIFO AB
 
Anders F skrev:
Skyport börjar levereras till Sverige i mitten av November.

Den största skillnanden mellan skyport och pocket wizard är att skyport kommunicerar åt båda hållen. Den kan alltså både ta emot och skicka information. Det är alltså möjligt att styra effekten på vissa blixtar från kameran.

Du kan läsa mer om skyport på www.aifo.se/elinchrom/skyport.htm

Mvh

Anders Forsslund
AIFO AB

För lite info om den universala modellen. Räckvidd? Fördröjning? Kan den styra en annan kamera, som PW's? Pris?

Är det bara en mottagare? Står ju reciever, så.. vad ska man då använda som sändare? Hittade ingen universalsändare.

Tacksam för mer information. Verkar som ett sjysst alternativ till PW's :)
 
Senast ändrad:
Re: Re: Skyport

Godsmack skrev:
För lite info om den universala modellen. Räckvidd? Fördröjning? Kan den styra en annan kamera, som PW's? Pris?

Är det bara en mottagare? Står ju reciever, så.. vad ska man då använda som sändare? Hittade ingen universalsändare.

Tacksam för mer information. Verkar som ett sjysst alternativ till PW's :)

Elinchrom Skyport Transmitter (sändare) (EL-19351)

Den här modulen monteras på kameran och styr basfunktionerna på samtliga Elinchrom RX blixtar vilka är anslutna med en Transceiver RX (EL-19353).
För att styra samtliga funktioner på en RX blixt måste RX Computer USB (EL-19354) och programvaran Skyport software användas, detta ger också fler funktioner så som stroboskopblixt.

Transmitter synkroniserar alla blixtar som utrustads med Universal Receiver (passar alla blixtfabrikat) eller RX Transceiver (passar Style RX, Digital RX och Ranger RX). RX Transceiver ger också möjlighet att kontrollera effekten och inställningsljuset på samtliga Elinchrom RX blixtar, direkt från kameran via Skyport Transmitter.


Enligt denna infon så är det ju samma sändare, men olika mottagare
 
Oj, haha.. nu känner jag mig klantig. Var helt säker på att jag hade läst att transmittern bara fungerade till Elinchrom.

Då blev ju allt genast klarare :)

Tack för klargöringen!
 
Dyrt? en tusenlapp för sändare, mottagare, kablar och batteri är ju kalasbilligt. (jepp, lyckades hitta priserna med. Jag tror att jag var tillfälligt blind förut)

Ett Pocketwizard-kit utan kablar och grejer kostar ju 5500 i runda slängar.

Skyport låter riktigt, riktigt intressant! =)
 
Skyport verkar som sagt väldigt intressant. Det jag är mest intresserad av är räckvidden. Jag hade nämligen tänkte fota en hel del snowboard/skidor i vinter och då står man oftast en bra bit från hoppet. Pocket Wizard är ju bevisat att det funkar utan större problemet, men jag känner inte för att lägga 5500 för ett kit.
Däremot 1300 för ett Skyport Kit är inte alls farligt. Dom säger själva 120m utomhus, men vad tror ni om detta egentligen? Jag vill gärna kunna gömma blixtarna bakom saker, dvs ingen fri sikt till blixten. Detta brukar försämre räckvidden ganska rejält i vanliga fall.

Tror ni att Skyport kan klara av detta?

//Dannoo7
 
Dannoo7 skrev:
Skyport verkar som sagt väldigt intressant. Det jag är mest intresserad av är räckvidden. Jag hade nämligen tänkte fota en hel del snowboard/skidor i vinter och då står man oftast en bra bit från hoppet. Pocket Wizard är ju bevisat att det funkar utan större problemet, men jag känner inte för att lägga 5500 för ett kit.
Däremot 1300 för ett Skyport Kit är inte alls farligt. Dom säger själva 120m utomhus, men vad tror ni om detta egentligen? Jag vill gärna kunna gömma blixtarna bakom saker, dvs ingen fri sikt till blixten. Detta brukar försämre räckvidden ganska rejält i vanliga fall.

Tror ni att Skyport kan klara av detta?

//Dannoo7
Dan, för att få ett pålitligt svar skulle jag i dina kläder kontakta aifo.se via mail eller telefon. Killarna där är superproffs och mycket hjälpsamma.

// Anders
 
Fick svar från Aifo idag.

---------------------
Hejsan,
Man anger räckvidden till 120m utomhus fri sikt.
Ditt exempel torde inte vara något problem, men det
Kommer antagligen att lösa sig det är flera snowboard/skid
Fotografer har beställt SkyPort, så det får vi snart veta.
Vi räknar med att leverera SkyPort i månadsskiftet november/december.


Med vänlig hälsning

Anders Forsslund/ genom Sören
---------------------

Ser ut som att vi får vänta och se :)

//Dan
 
Inte for att vara javligt :) men Pocket Wizard Plus II kostar i Hong Kong 2500hkd ungefar 2250sek for tva enheter. Billigare an halva priset an fran cyberphoto.
 
Det vet jag tyvarr inte, visste inte ens att det fanns tva, kan fraga i morgon.

http://www.tincheungcamera.com.hk/

heter affaren, aven de som har Canon mk III pris pa sin sida.

verkar vara en riktigt vettig affar med tonvis med grejer av alla format och hoppla. Enligt mig mycket battre an wing shung photo supplies eller va de heter. Dessutom den billigaste affaren jag hittat som kanns serios i hong kong.

Sag nu att man inte kan hitta Pocket Wizard pa deras sida, iaf inte jag. Men skickar man ett mail eller ringer sa verkar ar det nog lungt. De flesta i butiken kunde bra(for att vara i hong kong) engelska och inga missforstand uppstod, mycket skont.
 
Har fått min skyportsats levererad och de funkar helt kanon. Speciellt med Elin RX-blixtar.
Du kan ställa enskilda eller grupper av blixtar från kameran. Är jättenöjd. Små smidiga saker.
Sen finns också USB-enheten så du kan styra allt från PC,n om du vill. Och med Nikon Camera Control Pro styr du även kamerans alla inställningar från pc,n. Suveränt vid modell/produktfotografering. USB-enheten väntar jag fortfarande på.
 
Svårt att leverera?

Det är snart två månader sen jag beställde och den har inte kommit än. Har Aifo inga på lager undrar man??
 
Re: Svårt att leverera?

AndJon skrev:
Det är snart två månader sen jag beställde och den har inte kommit än. Har Aifo inga på lager undrar man??

Jag beställde i början av december 2006.
Och saknar fortfarande USB-delen till PC,n.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.