Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skyport, Pocket Wizard eller ST-E2?

Produkter
(logga in för att koppla)

simonbertilsson

Aktiv medlem
Hej!
Sitter och tittar runt lite bland diverse prylar för att utlösa blixtar som inte sitter på kameran. De jag hittat är Elinchrom Skyport, Pocket Wizard och Canons ST-E2. Sistnämnda utlöser med IR medan de två andra använder radiosignaler.
Jag räknade ut att för att få ett set om en mottagare och en sändare skulle jag få betala fyra gånger så mycket för Pocket Wizard som för Elinchroms Skyport. Canons ST-E2 var marginellt dyrare än Skyporten.
Vad är det egentligen som gör Pocket Wizard värd pengarna? Är Elinchroms något att satsa på?
Behöver jag radio, eller räcker det med IR? Canons egna har ju nämligen fördelen att den fjärrstyr blixtarna med full TTL-mätning. Dessutom slipper jag bökiga mottagare på desamma.

Lite tips och råd vore fint. :)

Det finns ju lite för och nackdelar dessa alternativ emellan såklart.

Pocketwizard, är ju en vanlig radiosändare, men har en extrem räckvidd som samtidigt är bra om blixten står bakom ett föremål 100 meter bort tex, en pryl som aldrig sviker. Det stora pluset med dessa är alla fjärrstyrningsmöjligheter, som man tex kan se nu under EM, då det står ett gäng kameror bakom målen, utlöses oftast via Wizarden på kameran och samtidigt kan du styra ett gäng blixtar på samma kanal. Pocket Wizard's är väl ändå otroligt dyra i Sverige, så titta på tillbehör osv från B&H.

Skyport duger för det flesta, men finns träng som det inte riktigt klarar, dock långt mkt bättre än ST-E2. Du mister ju Ettl å möjlighet att ändra effekten från kameran, å kanske det viktigaste enligt mig är att highsync går förlorat, detta gäller ju även Pocket Wizard's.

ST-E2 sen är väl en rätt bra sak, men långtifrån fulländad, för egen del saknar jag hjul å samma inställningsmöjligheter som en 580EX har för att styra blixtar. Utomhus måste du sikta på blixtarna å 15 m är nog max, själv har jag en sladd för att kunna sikta. direkt solljus är extremt svårt, utan brukar fota lite på eftermiddagen. IR är ju alltid IR, eller?

Å sen har vi det där David nämnde, Radiopopper, riktigt schysst, å funnits ute ett gäng på Ebay som kunnats skickas till Sverige. Men man får väl hoppas att det bara är en tidsfråga innan det kommer hit på helttid, i det stora hea förlänger den IR signalen från ST-E2 eller liknande til Radio med riktigt bra teckning.

Elinchrome kan vara ngt att satsa på men att använda sig av blixtar i 580EX klassen kan ju vara lite onödigt, Vivitar 285HV å Nikon's gamla SB blixtar är grymma till detta tex SB-28...

Allemyr skrev:
Pocket Wizard's är väl ändå otroligt dyra i Sverige, så titta på tillbehör osv från B&H.
Modellerna som säljs i USA använder en annan frekvens än dom europeiska så om man någon gång skulle vilja utöka sin PocketWizard samling så måste man fortsatt köpa från USA, kan vara värt att tänka på - men däremot så är priserna på just PW klart lägre i USA. På skyport skiljer det nästan ingenting och är i några fall till och med dyrare än i Sverige.

Jag upplever PocketWizards som klart kraftigare i konstruktionen än Skyport, det känns som att PW klarar av klart mer stryk. (mina satt på blixtstativ i den stormliknande vinden och välte i marken stup i kvarten - bara att blåsa bort smutsen och fortsätta som om ingenting hade hänt :)

Vill man ha ytterligare ett alternativ på lågprisfronten så har ju Kaffebrus Kinatillverkade radiosändare för runt 500:-.

Har samma funderingar som den första frågeställaren i denna tråd. Undrar bara nu om läget har ändrats eller några nya produkter kommit ut på marknaden. Kanske dollarkursen har påverkat läget? Dvs än mindre lönt att ens fundera på att handla i USA. Jag lutar åt ElinChroms skyportsystem, är inte i behov av TTL och PW är så rackarns dyrt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar