Annons

Skyport inte överrens med FL-36

Produkter
(logga in för att koppla)

PontusAndersson

Aktiv medlem
Har skaffat mig ett Elinchrom Skyport Universal-kit, kopplat till en Nikon SB-600-blixt fungerar det klockrent, men varför fungerar Elinchrom-mottagaren inte med min Olympus FL-36?

Trodde det skulle räcka med att skaffa sändare/mottagare men tydligen ska man behöva skaffa nikon-blixt också.


Kan tillägga att inte heller en Sigma 500-blixt med Canonfattning ville lösas ut.

Men med Nikon SB-600 fungerar det som sagt klockrent.
 
Ett av problemen jag stött på när jag kört med mina Skyport är att kvaliteten på PC-synckontakterna ofta är kass.
Jag får ofta glappkontakt i just dessa med utebliven funktion som följd.
Lösningen är att stuka till stiftet i hankontakten (på sladden) lite så att den blir aningen sned och spänner bra mot insidan på honkontakten. Ta något litet hårt verktyg och tryck till. Det får jag göra lite nu och då på mina Hamaskarvsladdar. Det kommer att gå trögt att trycka i kontakten sedan, men då sitter den i alla fall ordentligt fast.
Gissar att den inbyggda PC-synckontakten i Nikonblixten är av bättre sort och att du använder Hama (eller liknande) PC-syncadapter under de andra blixtarna? Därav problemet (vi kan i alla fall hoppas att det är så enkelt).
Lycka till!
 
FL-36 är en av de blixtar som har lägst utlösningsspänning. Vet att det kan vara problem med de billigaste Kina-radiosändarna p g a detta. Kanske samma med Skyport?
 
henq skrev:
FL-36 är en av de blixtar som har lägst utlösningsspänning. Vet att det kan vara problem med de billigaste Kina-radiosändarna p g a detta. Kanske samma med Skyport?

finns siffrorna för spänningen att läsa på något papper, så man förstår skillnaden mellan FL-36 och SB-600 ?
 
Står säkert i nåt papper men enklast är att mäta spänningen mellan mittstiftet och jord på blixten.

Tror det är ~6V på FL-36. Ingen aning för Nikonblixten.
 
PontusAndersson skrev:
läste i denna tråd att man var tvungen att ändra en inställning på Sigmas "500 super"-blixt för att den skulle komma överrens med skyport'en.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=88659&highlight=skyport

Finns det någon liknande inställning på FL-36 som jag missat?

Kom på svaret på min egen fråga. NEJ det finns inga såna slav-inställningar på FL-36.

Med syncsladd funkar det direkt.
Får väl mäta upp och jämföra spänningen i synksladd, och skyport.
 
4.6V mäter triggspänningen på min FL-36. Den har en strömsnål lågvoltselektronik, som gör att den kan drivas med bara två celler och ändå ha bra TTL/(FP TTL) prestanda.

Kolla med Elinchrom Support vilken känslighet de har på ingången till sin Skyport Universal. Kanske sitter där en spänningsdelare, som enkelt kan moddas?
 
Men vaddå "triggerspänning", egentligen? Det finns ju bara två poler i botten på hotshoe-kontakten som ska kortslutas för att blixten ska lösa ut.

Jag börjar bli lite sur nu faktiskt!

Elinchrom säger i telefon
"Det är inget fel på våran produkt eftersom den kan lösa ut nikon-blixten. Du får ringa till Olympus och fråga vad som skiljer deras FL-36 mot Nikons SB-600"

Så jag ringde Olympus, efter telefonkö och tre vidarekopplingar svarar en kille med "Nej jag vet inte, jag har inget svar på den frågan."

Försökte ställa lite frågor om spänningar hit och dit, men fick inte nåt vettigt svar där inte.


Att det skulle va så här "svårt" och komplicerat att få en trådlös liten blixt trodde jag verkligen inte. Fy vilket meck det har varit med att löda kablar som inte finns att få tag på och ringa kundtänster hit och dit.


Just nu lutar det åt att 1. köpa en begagnad SB-28 (verkar va svåra att få tag på!) på Blocket för 800:- till 1200:- , eller helt enkelt alternativ 2. lämna tillbaka Skyport'en och lägga ner alla idéer kring en trådlös blixt.
 
henq skrev:
Alt 3: Köpa billig kina-sändare från gadgetinfinity.com som uttryckligen fungerar med FL-36.

Jag chansade för ett tag sedan och köpte kaffebrus variant på denna sändaren, men denna fungerade inte med FL-36.

Men den du tipsade om var ju klockren, det SKA ju funka!
 
jepp, det blev en Nikon SB-25 som köptes, funkar kalas med skyport'en, så nu är jag nöjd :)
 

Bilagor

  • bild 8.jpg
    bild 8.jpg
    21.9 KB · Visningar: 56
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.