Forslund skrev:
Angående skjutandet... Polisman får skjuta i nödvärn för att freda sig själv eller andra.. En skyddsvakt för skjuta "på flykten" eller bakifrån eller vad ni vill... Det behöver inte vara nödvärn!
Nu kan jag väl inte påstå att min (militära) skyddsvaktsutbildning redde ut
alla frågetecken man kan tänka sig men såvitt jag minns så finns det grovt sett två typer av lagar som reglerar skyddsvakts och polismans våldsanvändning (pang, pang, t.ex.).
Dels är det de mest uppenbara som nödvärn och nödrätt. Sen finns det något som heter laga befogenhet. Kort och gott att man som polis eller skyddsvakt har viss rätt till våldsanvändning för att utföra en tjänsteåtgärd.
Det ser ut så här:
Nödvärnsrätt: Ej
uppenbart oförsvarligt våld.
Nödrätt: Ej oförsvarligt våld.
Laga befogenhet: Försvarligt våld.
Försvarligt våld
kan t.ex. vara att skjuta någon, som efter att ha utfört sabotage mot skyddsobjektet springer därifrån, i benen i syfte att gripa en person som kan antas skada ytterligare personal/materiel om hans framfart inte stoppas. Du ska kunna försvara våldshandligen med t.ex. den stora vikten av att tjänsteåtgärden utförs.
Om någon springer mot dig med en kniv eller riktar vapen mot dig så lär nog ingen bråka speciellt mycket om du skitskraj instinktivt fäller honom med ett antal skott mot bålen.
Man har handlat i nödvärn och det är ej uppenbarligen oförsvarligt att skjuta ner någon som drar t.ex. en pistol mot en. Det är till och med i högsta grad försvarligt då man för att garantera sin och andras säkerhet måste oskadliggöra personen och göra detta så fort och definitivt som möjligt.
Som kuriosa kan nämnas att militära skyddsvakter enligt lagar och förordningar ska rikta lågt om de ska avge verkanseld (och om möjligt skall detta föregås av muntlig varning och varningsskott) men skjutövningarna man gör för att bli godkänd skyddsvakt går alla ut på att fort som bara den sätta ett skott någonstans (men helst i mitten) i en helfigur. - Duh...
Jag har aldrig hört eller läst någon som vet vad han snackar om säga/skriva något annat än att i en situation med "han eller jag" så gäller bara en sak: Skjut tills vederbörande faller.
Detta är ju dock en väldigt extrem situation.
Sen har jag
hört att skyddsvakter på t.ex. Arlanda har en relativt sett låg tröskel för våldsanvändning pga. den extremt höga vikten av att förhindra alla försök till flygplanssabotage.
Laga befogenhet handlar dock i regel mer om att t.ex. använda batong vid gripande av våldsam person.
Så nej, skyddsvakter får inte skjuta folk som bara flyr.
Vad gäller fotoförbud vid skyddsobjekt är det mycket riktigt så att grundförbudet om det inte står något annat är
enbart tillträdesförbud men att detta kan kompletteras med tilläggsförbud mot t.ex. avbildning, fotografering, osv...