Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skyddslagen sekundär vid fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)
..........

Vid ett annat tillfälle, nära platsen där den bilden är tagen, blev jag visiterad på ganska bryskt sätt när jag tog bilder av päronblommor i ett päronträd invid vägen. Efter att de hade tittat på bilderna i min kamera, där det bara var päronblommor, bad de om ursäkt för att de hade agerat så skarpt, men påpekade att det ingår i deras instruktion att inte låta den som fotograferar trycka på knapparna i kameran, för att radera bilder. Jag hade visserligen riktat min kamera åt det håll där skyddsobjektet finns, men med ett päronträd emellan och ett makroobjektiv inställt på mycket nära håll. Skyddsobjektet syntes inte alls från platsen där jag befann mig, och jag var helt säker på att min fotografering inte var någon överträdelse.

Det är inte enkelt att veta var skyddsobjekten med fotoförbud finns. De är av förståeliga skäl inte utmärkta som sådana på kartan, och man måste faktiskt endera gå ända fram till dem så att man ser skyltningen eller fråga på länsstyrelsen eller där objektet förvaltas för att få reda på var man inte får fotografera. Det är inte självklart att fotografering från en båt görs i uppsåt att bryta mot ett förbud. För att vara brott, ska det nog också finnas uppsåt.

Skyddsobjekt inne i städer finns det säkert tusentals bilder på. Antar att samtliga skyddsobjekt i städer ( i Sverige) finns på Google oxå, så konstigt att dom bryr sig.

löjligt att vissa som tex militär, vasalopp, kungens prylar och andra kan spärra av och häva rättigheter. varför är vi inte alla lika inför samma lagar. allt blir så otydligt när olika regler gäller olika människor. vissa ska ha insyn i andras liv men tål inte att bli granskade, dokumenterade och registrerade själva.
lika här o där, värdera och kategorisera.

Vad har Vasaloppet med skyddslagen att göra? Att myndigheter har andra befogenheter än privatpersoner ser jag inte som särskilt konstigt ....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar