Bofoto2
Aktiv medlem
..........
Vid ett annat tillfälle, nära platsen där den bilden är tagen, blev jag visiterad på ganska bryskt sätt när jag tog bilder av päronblommor i ett päronträd invid vägen. Efter att de hade tittat på bilderna i min kamera, där det bara var päronblommor, bad de om ursäkt för att de hade agerat så skarpt, men påpekade att det ingår i deras instruktion att inte låta den som fotograferar trycka på knapparna i kameran, för att radera bilder. Jag hade visserligen riktat min kamera åt det håll där skyddsobjektet finns, men med ett päronträd emellan och ett makroobjektiv inställt på mycket nära håll. Skyddsobjektet syntes inte alls från platsen där jag befann mig, och jag var helt säker på att min fotografering inte var någon överträdelse.
Det är inte enkelt att veta var skyddsobjekten med fotoförbud finns. De är av förståeliga skäl inte utmärkta som sådana på kartan, och man måste faktiskt endera gå ända fram till dem så att man ser skyltningen eller fråga på länsstyrelsen eller där objektet förvaltas för att få reda på var man inte får fotografera. Det är inte självklart att fotografering från en båt görs i uppsåt att bryta mot ett förbud. För att vara brott, ska det nog också finnas uppsåt.
Skyddsobjekt inne i städer finns det säkert tusentals bilder på. Antar att samtliga skyddsobjekt i städer ( i Sverige) finns på Google oxå, så konstigt att dom bryr sig.