Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skyddsfilter till D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

wozzgirl

Aktiv medlem
Jag erkänner direkt, jag vet ingenting om dessa externa filter och ringar man kan skruva på till kamerorna.

Så mycket har jag ändå förstått, att det kan löna sig att skriva på en skyddsring på objektivet, för att skydda objektivet mot repor och skräp.
Jag tittade in på Rajalas hemsida och hittade en hel del där.. men jag har ingen aning om det passar till min D90:a?

Denna tex
HOYA HMC PRO1 PROTECTOR 55

http://www.rajalacamera.fi/Publishe...tion=view&groupID=352&OpenGroups=352&pagenr=1

Är det vad jag letar efter? Vad säger sista siffran?

Jag erkänner direkt, jag vet ingenting om dessa externa filter och ringar man kan skruva på till kamerorna.

Så mycket har jag ändå förstått, att det kan löna sig att skriva på en skyddsring på objektivet, för att skydda objektivet mot repor och skräp.
Jag tittade in på Rajalas hemsida och hittade en hel del där.. men jag har ingen aning om det passar till min D90:a?

Denna tex
HOYA HMC PRO1 PROTECTOR 55

http://www.rajalacamera.fi/Publishe...tion=view&groupID=352&OpenGroups=352&pagenr=1

Är det vad jag letar efter? Vad säger sista siffran?

55 är filtergängans diameter. Du måste ha rätt filtergänga till till ditt objektiv.

55 är filtergängans diameter. Du måste ha rätt filtergänga till till ditt objektiv.

Tack.
Gäller det alla skyddsfilter att man kan skriva på objektivets linsskydd ovanpå detta skydd?
Nu när jag läser om de olika modellerna så står det enbart på vissa att man kan göra det.

Tack.
Gäller det alla skyddsfilter att man kan skriva på objektivets linsskydd ovanpå detta skydd?
Nu när jag läser om de olika modellerna så står det enbart på vissa att man kan göra det.

Nej, det skall du inte utgå ifrån. Anledningen är att alla filter bygger ju på objektivets längd med icke transparent material, alltså orsakar det en vinjettering. Detta gör att man vill ge filter så låg profil som möjligt (vilket också innebär att ju tunnare filter man vill ha, desto dyrare blir det), alltså förekommer det filter som saknar yttre filtergänga.

Jag personligen bryr mig inte om skyddsfilter på mina billigare gluggar. Jag har det till de gluggar som kostar femsiffrigt, men även där _brukar_ jag bara ha dem på när jag antingen vimmelfotograferar eller rör mig i skog och mark.

Tack för dina svar.

Jag ska beställa ett prisvänligt skydd och se om det är något som jag gillar. Gillar jag det inte så är det ingen större förlust i pengar. (Hittade ett som verkade ok för dryga 30€)
Jag fotograferar ofta ute i skärgården (saltstänk) och ute på stan med mkt folk/trängsel och jag har märkt att det kommer mer smuts på objektivet vid sådana fotograferingar.
Jag har visserligen inget jättedyrt objektiv men jag gillar det. :) (och vill gärna skydda det om det går såhär enkelt och billigt.)
Jag testar och ser. Tack för dina råd.

Bara att gå till on off eller elgiganten dom har UV filter som det heter till ditt objektiv kostar inte så många kronor...^^

Dåliga filter försämrar bildkvaliteten avsevärt, även bra filter försämrar bilden.
Till ett så billigt objektiv som du också har så skulle jag personligen inte köra med ett filter.
Men det är ju upp till var och en

Dåliga filter försämrar bildkvaliteten avsevärt, även bra filter försämrar bilden.
Till ett så billigt objektiv som du också har så skulle jag personligen inte köra med ett filter.
Men det är ju upp till var och en

Oj här har vi en som har Dollar ^^, tycker inga objektiv är direkt billiga och för oss vanliga låginkomsttagare så är ett UV filter en billig försäkring, för jag har i alla fall inte råd att springa o köpa ett nytt objektiv när det går sönder.

Oj här har vi en som har Dollar ^^, tycker inga objektiv är direkt billiga och för oss vanliga låginkomsttagare så är ett UV filter en billig försäkring, för jag har i alla fall inte råd att springa o köpa ett nytt objektiv när det går sönder.

Det är en lite knepig avvägning, för hur man än gör så har man rumpan bak. Antingen har man inget filter och får putsa av frontlinsen med jämna mellanrum vilket i det långa loppet kan ha negativ inverkan på bildkvaliteten, eller så kör man med filter som man också måste putsa med jämna mellanrum. Filtret försämrar bildkvaliteten avsevärt i vissa lägen (främst i motljus), oberoende hur rent det är. Dessutom är det ju en tunn glasskiva som krossas mycket lättare än frontlinsen. Och krossas UV-filtret så får man garanterat repor också på frontlinsen, vilket man nödvändigtvis inte får om t.ex. en pinne slås mot frontlinsen utan UV-filter påmonterat.

Jag har sett folk skriva i inlägg här hur det kostat under en tusenlapp att få frontlinsen utbytt på ett slitet objektiv. Jag tycker personligen att det låter ganska förmånligt, och väljer att inte använda UV-filter. Å andra sidan skulle jag fotografera mycket i dammiga miljöer eller i båtar där saltvatten stänker omkring kanske jag skulle välja att skruva på ett.

Edit: Har man linsskyddet på alltid då man inte fotograferar är det nog det bästa skyddet. Motljusskyddet är också bra att alltid ha på som skydd, förutom då man använder den interna blixten...

Senast ändrad:
För att se hur mycket ett UV-filter gör för bildkvalitén, sitt vid ett bord under en lampa så man ser en reflex av lampan i filtret. Ta sedan av filtret och se hur mycket svagare reflexen blir! Det ger lika mycket effekt i motljussituationer i verkligheten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar