Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skydda kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

photonicdelousions

Aktiv medlem
Ok jag hoppas att någon har lite tips/tricks för detta!
Jag skulle vilja veta hur ni skyddar kameran mot allt kringflygande "småsnö"
Jag har en 350D och jag vet att den inte är vädertätad, men när man har ett så vackert väder som man har idag kan man inte motstå att gå ut och fota!
Men problemet är ju som sagt alla små flingor som letar sig in runt knapparna och andra ställen!

Hur gör NI :)
Samt Canons L objektiv bör väl klara lite småsnö eller för de är ju tätade, och kanske inte fullt så känsliga som huset!

Observera att detta inte är någon -grads fråga den har jag redan läst ;)

Tacksam för alla alternativ ;)

photonicdelousions skrev:
Ok jag hoppas att någon har lite tips/tricks för detta!
Jag skulle vilja veta hur ni skyddar kameran mot allt kringflygande "småsnö"

Vet inte om detta är ett bra svar, och så är det analogt! ;)
Men, var nyss ute på en promenad i nå'n timme i snöbyar/yrsnö/snöpulsning, har då kameran innanför jackan. Funkar bra!
Vid fotograferingen så drar jag ned blixlåset i jackan och tar fram kameran.
Hade inga snöproblem under den promenaden.
/B

Ps. Kameran fick faktiskt hänga kvar under jackan när jag skottade trottoaren och del av tomten...
Beror nog på den "lilla kameran" ;)
En Leica M6 med Summicron 35:a...
(Men då tog jag inga bilder under skottningen)

Och i morgon blir det en skidtur, då hänger Leican under jackan igen.
Har alltid fungerat.
Samma med långfärdsskridsko..
Fast, visst finns det vissa risker!
Näbbar man så! :)

ok.. här kommer ett avancerat tips.. häng med för nu blir det avancerat ;)

Detta behövs:

1 st plastpåse 3-5 liters
2 st gummiband
1 st motljusskydd
1 st kamera
1 st objektiv

Så här gär du:

1. Montera fast objektivet på kameran
2. stoppa ner kameran i påsen med kameran i botten så att objektivet sticker ut vid öppningen
3. Gör så att plastpåsen har så mkt luft som möjligt nere vid kameran (underlättar vid tryck och vrid på reglage vid inställningar.
4. trä fast en gummisnodd ungefär vid objektivfästet vid kameran så att påsen håller sig på plats så att du bevarar luften där.
5. trä fast påsens öppning mot motljusskyddetså att det sluter tätt, eventuellt använd 2 snoddar!
6. beroendes på objektiv kan du låte lite plast sticka ut som lite extra skydd för vind och snö

KLART! Väderskyddad för SNÖ, VIND, REGN, HAGEL!
När du ska in så stopapr du hela klabbet i påsen och knyter om ordentligt så är den skyddad mot kondense också!! 2 flugor i en!

Jag förutsätter att Ni redan har ett filter på objektivet så att Ni skyddar det mot repor och annat!! om inte så kan ni bortse frå denna anvisning och fortsätta köra utan skydd... ungefär samma effekt.

Jag vet att bilden är suddig och inte snygg, men jag orkade inte ställa om till Autofokus

Bilagor

• _mg_1663.jpg
    _mg_1663.jpg
    41.4 KB · Visningar: 223
Bra beskrivet! Använder en liknande grej själv. Mitt problem var dock att hushållspåsarna var helt matta och omöjliga att se ordentligt igenom. Dot gå en bit klarplast och tejpade noggrant fast i påsen framför sökaren, klart!

PS. Det regnar mycket i Norge...:)

ja matta påsar är inte så great kanske.. man får ta påsar som man kan titta igenom..haha.. du komemr förlora lit i sikt i alla fall, men tillräckligt för att kunna komponera bilden utan problem

ANNONS