Annons

Skydda kameran vid airsoft spel?

Produkter
(logga in för att koppla)

klevin

Ny medlem
Hej
Hur ska jag skydda min kamera när jag ska fota vid airsoft spel,
jag har UV filter på linsen men håller det vid träff?
bör jag vaddera hus och objektiv ?
tacksam för tipps.
 
Vet inte riktigt vad du menar med "Airsoft"
Dom erfarenheter jag har av "paintball" är att ett UV filter lär inte överleva en direktträff.
Mina "träffar" har blivit rejäla blåmärken !

ThomasR
 
Tror att ett uv-filter räcker för skydd till frontlinsen. Vaddering av utrustning kommer inte behövas, tänk på att skydda kroppen istället. Tror du menar soft airgun. Vad skall du använda för brännvid?
 
Nej det heter Airsoft.

Jag har fotat Airsoftspel några gånger och då inte tänkt så mycket på skydd förutom regnskydd då jag inte har varit direkt i "line of fire". Skyddsglasögon och reflexväst är de enda skydd jag har behövt.

Nu vet jag inte vad för typ av spel det är, är det utomhus så behöver du nog inte oroa dig så länge du inte är mitt i striden. Det brukar inte vara samma aggressiva eldgivning som det är i paintball. Är du i kontakt med spelledningen så vet dom oftast var det kommer att vara strider så du kan ta dig dit och vänta, speciellt när det är pyrotekniska effekter och annat planerat.


Är det inomhus så skulle jag nog skydda både mig och kamera mer.

Ha reflexväst så kommer ingen skjuta på dig!
 
Jag är helt ny på att fota just airsoft
Så då är det bara att köpa brillor
Och väst om jag har förstått rät.
 
Jag har fotat airsoft en hel del, och alltid försökt ta mig så nära som möjligt. Eftersom jag själv spelar så vet jag var jag ska befinna mig och hur jag ska uppföra mig för att inte bli beskjuten alltför ofta. Men det händer självklart. Oftast fotar jag när jag själv är i spel, och måste växla mellan kamera och vapen kvickt.

Med bra placering har jag aldrig fått något sönderskjutet. Ett UV-filter går ju sönder direkt om det blir eskjutet och jag vet inte vad som är värst. En kula eller fullt med glassplitter.

Vissa bygger extra skydd med en bit lexan-plast, jag har själv haft det på vissa SIB-spel där det är riktigt hetsigt och närgånget.

Men man kommer långt med sunt förnuft och reflexväst.

http://airsoft.abacrombie.se/
"Urban Operations, film" kan du se vad jag menar med lite hetsigare SIB spel
"Mercs IV" var jag med som enbart fotograf, fast in game. Med skyddsväst med TV tejpat på magen och en pistol för att klara mig ur svårare knipor.
"Bullets for the bastards" och de flesta andra spel är jag själv krigande soldat men tar upp kameran lite då och då.
 
Jag har själv funderat i samma tankar.

Dom tester jag gjort hemma som innefattar glas, visar dock att det inte är vidare pålitligt mot plastkulor. UV-filter lär inte hålla bra för direkt beskjutning, och jag skulle inte lita på att objektivets glas under skulle klara sig heller.

Lexan lät dock som en bra ide, även om det kan tänkas sabba bilderna lite.
Med det är väl inte speciellt dyrt heller, så man kan ha met sig en uppsättning skydd, och direkt byta om det får märken osv?

Resten av kameran borde få lagom mycket skydd av nån simpel klädnad av filttyg eller liknande.
 
Jag vet inte exakt vilka regler man använder i Sverige, men internationellt brukar vapenkraften vara begränsad till 1 J (en joule) eller något i den storleksordningen. Utan att ha gjort några experiment har jag svårt att föreställa mig att den kraften skulle räcka för att slå sönder ett vanligt uv-filter eller en kamera.
 
Jag vet inte exakt vilka regler man använder i Sverige, men internationellt brukar vapenkraften vara begränsad till 1 J (en joule) eller något i den storleksordningen. Utan att ha gjort några experiment har jag svårt att föreställa mig att den kraften skulle räcka för att slå sönder ett vanligt uv-filter eller en kamera.
Jag har sett en paintball-kula spräcka glaset till ena strålkastaren på en Peugeot 405, så det är nog inte omöjligt...
 
Används en hård kula så är det inte mycket som skyddar. Vid ett spel jag var på användes glaskulor (hårda som glas, men inte riktigt glas). Dessa totalförstörde framrutan på en av 11-bilarna.

Manuella airsoftvapen får ha upp till 10j

Ur 1:sta kap. Vapenförordningen

2 § Ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen skall anses ha sådan
begränsad effekt som avses i 2 kap. 1 § vapenlagen (1996:67) om en
projektil från vapnet fyra meter från pipans mynning har en
anslagsenergi som är mindre än 10 joule.

Ett hel- eller halvautomatiskt kolsyre-, luft- eller fjädervapen
skall anses ha sådan begränsad effekt om en projektil från vapnet
fyra meter från pipans mynning har en anslagsenergi som är mindre än
3 joule.
 
Jag testade med en gammal rysk gasmask, sådan i gummi med glas för ögonen. Men en bössa godkänd för närstrid (hastighet under 100m/s, kula på 0.20 gram) gick den igenom glaset på ett skott, ca 4 meter bort.

Skulle jag få en direktträff på min kamera skulle jag räkna kallt med att filtret var borta, och dessutom oroa mig för glaset på objektivet.


Men tja, jag litar inte på teorier utan att testa. Snubblar jag över nåt gammalt skruttigt objektiv på second hand så blir det genast fältstudier.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.