Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skydda bilder på vägg

Produkter
(logga in för att koppla)

Glork

Ny medlem
Jag har länge velat göra en fotovägg hemma (d.v.s. sätta upp en mängd olika foton på en vägg, inte göra en fototapet). Min fru har nu kommit med ett intressant uppslag: Måla en vägg med magnetfärg och sätt upp bilderna med små magneter.

Frågan är bara hur jag ska skydda bilderna från att blekna så fort som de skulle göra om de satt "nakna". Någon som har förslag?

Jag har funderat på någon form av plastfickor, men risken är att det förtar mycket av effekten av väggen.

Bleknar blanka fortare än matta eller vice versa? Hur länge kan förresten bilder sitta utan glas/ram innan de blir dassiga?

Jag tar tacksamt emot alla svar och förslag!

Jag hade svartvita foton (som jag framkallat/kopierat själv i mörkrum) sittandes lite överallt på väggarna i mitt studentrum i kanske tre år. Jag märkte aldrig att de försämrades något.

Om väggen inte är utsatt för direkt solljus så kommer bilderna att hålla länge.

Personligen skulle jag vilja ha en sådan här vägg föränderlig. Efter ett par år plockar man ner bilder, sätter upp nya. Har man någon favorit som bleknat efter 10 år så får man väl skriva ut på nytt.

Jag brukar sätta upp bilder med häftkuddar inne på kaklet i badrummet. Efter ett par år har fukten gjort att det "knöglat" sig, då river jag ner och sätter upp nytt.

Ungefär som med blommor, gardiner eller slipsar - vem vill ha samma livet ut?

Bara mina tankar.

Personligen skulle jag vilja ha en sådan här vägg föränderlig. Efter ett par år plockar man ner bilder, sätter upp nya. Har man någon favorit som bleknat efter 10 år så får man väl skriva ut på nytt.

Precis den tanken framfördes av min fru. Så får det bli! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar