Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skydda ansiktet mot kyla

Produkter
(logga in för att koppla)
Balaklava är ingen bra idé om du är ute långvarigt. Du lär märka det det då det bildas is vid käften och näsan, andningen innehåller ånga.

Det bästa lösningen är en mössa med lappar för öronen, ett par skidglasögon (sådan som täcker ansiktet och fästs med band runt huvudet), i detta fall gärna med glas utan ljusdämpning, slutligen en jacka med hög krage som täcker större delen av ansiktet.

Hoppas bara att du inte är fåfäng, för man kan se riktigt märklig ut, men detta är den lösning jag skulle ha valt i de temperaturen du har nämnt.
 
När jag läser denna typ av trådar undrar jag om inte svaret på frågan ibland borde vara "Inte".

Jag är själv ingen vildmarksmänniska men jag är uppvuxen i by i Hälsingland som (i alla fall för sisådär 20 år sedan) kan ha riktigt kalla vintrar. När jag var barn så åkte jag rätt ofta slalom i den lokala skidbacken, regeln var att backen fick ha öppen om det var varmare än -25 grader C och det hände många gånger att jag åkte när det var bara någon grad varmare. Det var rejält kallt men om man klädde sig i flera lager samt helt täckte ansiktet så gick det så länge man gick in och värmde sig sisådar två gånger i timmen.

Men (och nu kommer poängen med mitt inlägg) blev det kallare än så stängde backen och ingen begav sig ut i kylan. När man är uppvuxen i de trakterna så lär man sig att ha respekt för kyla och blir det för kallt så beger man sig överhuvudtaget inte ut om man inte absolut måste. Man unviker också bilfärder på vägar med lite trafik.

Jag skriver "man" men det fanns undantag, det var/är alltid någon turist (en s.k. 08) som prompt skulle ut i kylan i tron att man bara har tillräckligt dyra kläder så klarar man sig. Tyvärr är det fel.

Visst går det att hantera kyla om man vet vad man gör, men det är fortfarande farligt och grundtipset är att bara ge sig ut vid extrem kyla om man måste. Jag skulle själv aldrig ge mig ut i -25 grader C om jag inte var väldigt välklädd och visste att det fanns något ställe att värma sig i närheten.

Fast -12 C går bra att klara om man klär sig ordentligt, täcker ansiktet med en skidmask, äter ordentligt och tar med sig en termos med något varmt att dricka.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.