Annons

Skydd till LCD-skärmen?

Produkter
(logga in för att koppla)

LuNk4n

Medlem
Jag har en Nikon D50, och som original saknar skydd över LCD-skärmen. Antingen trycker jag näsan mot skärmen, eller så är det pannan när jag tar "stående" bilder. Och ibland lämnar man också prydliga och flottiga fingeravtryck, som polisen inte skulle ha några som helst problem att tyda.
Så frågan är - finns det något skydd att köpa till kameran? Eller kan jag på annat sätt skydda den? Finns det något väl beprövat knep? Tänk så enkelt det skulle vara med en liten plastbit som hängde ner - bara till att vika upp när man ska eftergranska bilden.


Verkligen tacksam för svar!
/mvh Lunkan

PS
Hur tar man bäst bort "fläckar" från skärmen? Finns det något "Ta-bort-fläck-från-LCD-medel"?
 
Emil - problemet är inte att jag är rädd att repa eller förstöra skärmen. Problemet är alla fläckar man råkar överföra. En svettig panna och bilden blir svår att se, som bekant kanske?
Men Leif Nylund's förslag var mycket bra, precis vad jag tänkt mig - en liten lucka man viker upp för att komma åt LCD'n. Perfekt! Finns det något billigare alternativ än "shiftlenses.com"? Det behöver nämligen inte vara ett så "kraftigt" skydd. En plastbit som hänger ner skulle duga gott.


Mvh
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.