Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skydd mot katastrof?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det riktigt värdefulla bilder så ska man inte försöka rädda något själv utan bara stänga av strömmen och dra ur sladden. Därefter ringer man IBAS eller något liknande räddningsföretag och frågar om hjälp. Även om jag inte kan säga det av egen erfarenhet så verkar de kunna hjälpa till med mycket som man tror är omöjligt (även vid brand eller vattenskada).

Har du en aning om vad det kostar? Jag har sett kostnadsförslag på sådana räddningar. Om man är ett litet företag så kostar det årsvinsten om företaget går bra.
 
jag har satt upp ett system med en stor extern disk där jag har alla bilder, en mindre extern där jag har senaste året samt alla .psd filer och andra jobb (finns även på den stora disken). Jag har även en intern disk där jag har samma saker som på den lilla externa.

springer jag i väg på jobb med min laptop tar jag med den lilla disken så har jag alltid med mig de bilder jag mest sannolikt kommer behöva.

Jag för även DVD backup på bilderna iaf på de som är äldre än ett halvår, rätt sällan jag får ork nog att sitta o bränna en massa.

jag kör synkroniseringen via ett gratisprogram som heter synctoy (http://www.softpedia.com/get/System/File-Management/SyncToy.shtml). Det är gjort av microsoft, men frukta inte, det är egentligen gjort av ett företag uppköpt av MS så det är inte bloatat, än.
Programmet håller koll på vilka filer man jobbade i sist och synkar sedan över de till de andra diskarna. man kan lätt hålla koll på vilka filer man ersätter/tar bort/lägger till.

Problemet är att om min lägenhet skulle brinna upp så är jag rökt oavsett. Funderar på att ha min DVD backup hos mina föräldrar, sprida riskerna lite. kanske fjärrsynkronisera mot deras madiadator...

/Filip
PS. brukar ha ett recoveryprogram på ett usbminne som alltid är med, man kan alltid glädja nån då de tagit bort viktiga filer. Programmet heter "restoration" kort o gott. http://www.softpedia.com/get/System/Back-Up-and-Recovery/Restoration.shtml DS.
 
Har du en aning om vad det kostar? Jag har sett kostnadsförslag på sådana räddningar. Om man är ett litet företag så kostar det årsvinsten om företaget går bra.

Det var därför jag skrev "riktigt värdefulla" och menade kanske inte i första hand ekonomiskt. Men jag tror prislistan numera börjar på ensiffrigt antal tusenlappar när det är enkla räddningar, typ sådana man själv kan göra om man vågar chansa. När det gäller brand eller vatten så drar det säkert iväg till två eller tresiffrigt antal tusen, kanske till och med mer?

Men visst, det är klart man får fundera över om det är värt det. Jag ville bara påminna om det innan man som vanlig ordinär person gör saker som förvärrar läget ytterligare. Lyckas man själv så blir det billigt och man blir glad. Lyckas man inte så finns risken att man förstört så inte heller proffsen kan rädda något även om de hade kunnat det om man inte gjort något.
 
Jag har kört med externa diskar sedan USB-2 standarden kom. Jag har råkat ut för tre (3) USB diskar som gett sig. Blåskärm och tråkigheter...
MEN. Ingen av diskarna har gått sönder!!!
Det som går sönder är USB-IDE gränssnittet i den lilla lådan. För i lådan sitter en helt vanlig hårddisk. Där sitter också en krets som gör om IDE till USB, det är allt.

För varje disk som lagt av, har jag inte förlorat data på disken. Allt finns kvar.
Jag har plockat ut IDE disken ur lådan, koplat den i en stationär dator och allt finns kvar.

Jag har slutat bränna skivor, då data mängden vida överskrider DVD skivors kapacitet.
Idag har jag tre externa diskar, varav två är rena backupper. En har jag bara hemma ca en gång i månaden, för att uppdatera den. (Ifall huset skulle brinna upp.)
En kör firewire. Den jobbar jag mest mot. (Snabbare än USB)
Så jag har mina bilder i datorn, samt alltid på minst två externa diskar.
Alla externa diskar är krypterade med truecrypt, så även om någon skulle komma över diskarna, kommer de inte åt informationen på dem.

Men nu var det inte meningen att jag skulle skriva vilken "bror duktig" jag är, utan jag skulle bara säga att. Var inte rädd att ta backup på USB disk. Det är en helt vanlig disk i lådan. (Men förlita dig inte på endast en... Se till att ha åtminstånde en kopia till, gärna fler.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.