Annons

Skumt beteende av blixt eller helt förklarligt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon 580 EX II har förvisso både olika lägen och olika inställningar.
När den står på E-TTL kan man välja om en testblixt ska gå av med 1/1 eller 1/32 effekt. Men det ska inte påverka när man kör med manuell effektinställning.

Det finns också en gammaldags blixtautomatik, som alternativ till E-TTL. E-TTL innebär att kameran mäter det reflekterade blixtljuset vid en svag förblixt, och sen styr ut blixten till rätt effekt när bilden tas ögonblicket efter. Den gammaldags lösningen baseras istället på att blixten mäter det reflekterade blixtljuset under tiden som blixten är tänd, och stänger av blixtröret när tillräckligt mycket ljus studsat tillbaka för att blixten ska tycka att det är lagom. Men den mätsensorn sitter nere på blixtkroppen, inte uppe vid blixtröret. Den syns tydligt när man tittar på blixten, vid sidan om AF-belysningen och fjärrstyrningsmottagaren.

Jag har ju inte ofta försökt sätta eld på papper med blixten (en gång, på fotomässa i Jönköping, men det var den gången jag lärde mig att papper börjar pyra om man fyrar av en saftig blixt i pappret; jag lämnade montern lika snabbt som diskret...), så jag vet inte hur mina 580 EX II skulle reagera. Nu har jag sålt dem, så jag tänker inte ta reda på det heller.
Låter ju som nåt slags överhettningsskydd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar