Annons

Skumplast till kameraförvaring

Produkter
(logga in för att koppla)
Den väskan ser ju riktigt fin ut, och priset är ju mycket bra!

Hade egentligen tänkt göra en fotoryggsäck, men det finns väl inget som säger att man inte kan göra båda om nu priset är så här lågt...=)
Spara nu en väska till mig bara!
 
Ang. tråd från brödrost

Undrar i all stillhet vad elsäkerhetsrådet skulle tycka om de fick nyss om dessa sk. elråd.
Om användaren inte är behörig är det direkt olämpligt att använda dessa råd, för att inte säga ansvarslöst att ge dessa råd om att koppla trådar från isärplockade brödrostar till elström. Vad var och en själv pysslar med, må vara var och ens ensak men att på fotosidan ge dessa sk. elråd är inte seriöst.
Mats Lundgren har ett bra förslag att frysa skumplasten först och använda en vass kniv
/Anders
 
Nej, för lekmannen (Som mig själv) tror jag inte heller att det är ett bra råd. Om man vet vad man sysslar med så fungerar det säkert bra, men jag håller med om att det verkligen inte är något man bör prova om man inte har adekvata sakkunskaper. Själv håller jag mig borta från allt som har med starkström att göra!
 
Re: Ang. tråd från brödrost

Anderssport skrev:
Undrar i all stillhet vad elsäkerhetsrådet skulle tycka om de fick nyss om dessa sk. elråd.
Om användaren inte är behörig är det direkt olämpligt att använda dessa råd, för att inte säga ansvarslöst att ge dessa råd om att koppla trådar från isärplockade brödrostar till elström. Vad var och en själv pysslar med, må vara var och ens ensak men att på fotosidan ge dessa sk. elråd är inte seriöst.
Mats Lundgren har ett bra förslag att frysa skumplasten först och använda en vass kniv
/Anders

Du har nog inte läst mitt inlägg ordentligt.... Står ganska tydligt att läsa:

OBS!!!! tipset utföres lämpligen av de som är kunniga i starkström OCH utföres under försiktighet !!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Re: Re: Ang. tråd från brödrost

PITCH skrev:
OBS!!!! tipset utföres lämpligen av de som är kunniga i starkström OCH utföres under försiktighet !!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag tycker ordet lämpligen är synnerligen felvalt för detta tips. Jag tror, och hoppas, att de flesta som är kunniga i starkström inte skulle komma på tanken att följa detta tips.

Varför använda farlig 230V när man kan tillverka en ofarlig(are) variant, som använder klenspänning, genom att ta 5% av den gamla brödrostens värmetråd och ansluta den till ett 12V (ca 5% av 230V) bilbatteri? Den korta värmetråden räcker garanterat till de skumplastbitar som får plats i en fotoväska. Att hantera en några meter lång glödande och strömförande värmetråd verkar inte vara så enkelt eller ofarligt.
 
Ang.el och brödrostar

Vill nog hävda att råd och dåd om eltrådar och isärplockade brödrostar. skisser på elkopplingar är sådant som elbehöriga och kunniga på området ska hålla på med. Anser det oansvarigt att på fotosidan sprida råd om saker som inte är något att leka med, är ganska övertygad att väldigt många inte har klart för sig vad som är strakström resp. svagström. Min poäng och uppfattning är att råd av denna typ skall inte spridas i detta forum. Även om det för den oinvigde i elströmmens värld inte vet så kan lek med strömmen få MYCKET allvarliga konsekvenser om olyckan är framme. Det är därför det finns behörighetskrav. Val av ord är en skön konst och alla vi människor tolkar ord på våra höggst egna sätt oavsett vad det var menat, så lägger vi våra egna värderingar på dem. "Lämpligen" betyder en sak för mig och en sak för dig beroende på vad saken gäller. När det gäller elsäkerhet finns det inte utrymme för olika tolkningar, därför är det oansvarigt att på denna sida ge råd av denna typ
 
jaaaa... då får man korta ner tråden och koppla den till ett batteri eller en transformator då....

eller så får man ta fram en kniv och börja skära i formplasten..... men välj då för guds skull en slö kniv för tänk om man slinter och skär sig själv och ligger där och förblöder....

Eller om man använder en sax och råkar klippa sig i fingret ....

eller så får man helt enkelt strunta i att skaffa sig dämp material till sin kamera

det mesta här i världen är farligt...

tycker att ni överreagerar en smula nu....
 
robwah-9 skrev:
Finns ännu billigare på biltema

http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=102588

149sek. Tror nästan att man får slå till på en sån och sedan inreda med nämnd skumgummi.

/R

Jag fixade ihop en fotoväska att använda till frakt av fotoprylarna exempelvis vid tillfällen då det är lätt att de oskyddade blir skadade (Tågresor, Bussresor i bilen etc)

Se en denna tråd för att se hur det blev!

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=52885
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.