Annons

Skumplast till kameraförvaring

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannes Tallroth

Aktiv medlem
Någon som vet var man kan få tag på skumplast av god kvalitet?
Gärna i "lösvikt", då att man kan skära till den till önskad storlek och form?
Gärna en "låg-gas variant" som inte påverkar optiken negativt.

Vet att det finns den del trådar i ämnet, men jag har inte lyckats hitta någon affär som säljer denna typ av skumplast/skumgummi.

Någon som vet var man får tag i det (I Göteborg)?
 
Hej.

Vid Odinsplatsen finns en affär som säljer skumgummimadrasser och dynor av olika sort. De har kanske vad du letar efter.
Affären ligger på hörnan mittemot korvkiosken.

Lycka till!

//Henrik
 
Tack för tipset!
Helst skulle jag vilja ha skumplast av den lite styvare/grövre typen (som brukar vara mörkgrå) som ofta används i förvaringslådor (verktygsväskor etc.)

Borde finnas på typ ClasOhlsson, men jag har inte hittat något på deras hemsida...
 
Tips om du ska skära i skummet:

1. Leta upp en gammal brödrost
2. dela rostaren och ta ut värmetråden
3. Ändarna på värmetråden ska ihopkopplas med en 220 volts kabel.
4. värmetråden kan då den är inkopplad användas för att "skära" i skumplasten.

Detta sätts lämpligen fast på plaströr för att undvika att få ström i sig. Använd läpligen plaströr som man drar elkablar i.

OBS!!!! tipset utföres lämpligen av de som är kunniga i starkström OCH utföres under försiktighet !!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Senast ändrad:
Verkar farligt..=)
Tror jag kör på att använda en vass mattkniv istället, jag är inte då high på det här med starkström... Har fått 220 V i mig en gång och har ingen längtan att testa detta igen...=)
 
Farligt och farligt... vet man bara vad man sysslar med så är det nog inte farligare än att rosta en brödskiva.

Om man använder en värmetråd att göra sina skuminredningar så kan man få till snygga sådana.
 
njaee.. det fungerar inte riktigt med en lödkolv....

Tråden från brödrosten blir så pass varm att den glöder....

Om du använder en lödkolv så frigörs det istället en massa farliga rök-gaser som inte är så bra att få i sig.
 
PITCH skrev:
njaee.. det fungerar inte riktigt med en lödkolv....

Tråden från brödrosten blir så pass varm att den glöder....

Om du använder en lödkolv så frigörs det istället en massa farliga rök-gaser som inte är så bra att få i sig.

Det är knappast sannolikt att det gör så stor skillnad (gasmässigt), däremot kan det vara fördelaktigt med en tråd då den utgör ett mindre motstånd/yta. Vidare kan man använda ett vanligt 12V batteri eller nätaggregat och en tråd med högt motstånd vilket gör att man slipper lika mekano med brödrosten och 220V.
 
Kanske inte så snygg bild... men den beskriver iallafall hur jag menar...

12 volt går säkert lika bra bara man får tråden varm så att man kan skära med den...Kan även användas på frigolit.
 

Bilagor

  • manick.jpg
    manick.jpg
    22.4 KB · Visningar: 3,503
Om man kopplar in ett litet motstånd och använder rätt material i tråden så borde det gå att få en riktigt hög temperatur på en tråd utan att använda ens 12 volt utan snarare ett 4,5 V battrei...?

Har jag fel?
 
Prova med ett 9V. batteri och tunn koppar tråd. Det är vad jag har kört när jag har skurit "brännt" i frigolit.
mvh /jonas
 
Besvarar min egen fråga om någon annan är intresserad av att veta var man hittar bra skumplast.

Biltema vid Backaplan i GBG har den typav skumplast som lämpar sig för kameraförvaring.
89 kr för två "block" plus ett "lock".
Säljs som ljuddämpare till högtalare.
 
Johannes... bra tips... tror bestämt att jag ska köpa sånnt själv....

Ska dessutom köpa en väska av typen auluminium...
Jag har ju liksom bara en ryggsäck...

Använde tidigare *hos-host* kylväskor ;)

av mindre modeller dock.... får dåligt plats med grejjerna där nu när utrustningen har växt... och kommer strax att utökas med ytterligare objektiv (så snart Canon har fått tummen ur det berömda hålet)
 
Skära i skumplast

Om du fryser skumplasten ett tag i frysen så går det bra att skära den med kniv.

/Mats
 
PITCH skrev:
Johannes... bra tips... tror bestämt att jag ska köpa sånnt själv....

Ska dessutom köpa en väska av typen auluminium...
Jag har ju liksom bara en ryggsäck...

Använde tidigare *hos-host* kylväskor ;)

av mindre modeller dock.... får dåligt plats med grejjerna där nu när utrustningen har växt... och kommer strax att utökas med ytterligare objektiv (så snart Canon har fått tummen ur det berömda hålet)

På Clas Ohlsson finns det typ av metallväskor du söker!
Två olika storlekar, tror de kostar 349 och 449 kr.
Jag har tittat en del på dessa och de känns mycket stabila, välfungerande och prisvärda!
 
www.pixia.se skrev:
På Clas Ohlsson finns det typ av metallväskor du söker!
Två olika storlekar, tror de kostar 349 och 449 kr.
Jag har tittat en del på dessa och de känns mycket stabila, välfungerande och prisvärda!

Jo.. det känner jag till... har en sådan som verktygsväska redan. Väldigt bra väska
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.