Annons

skumma färger och dålig kvalite på canon 5300

Produkter
(logga in för att koppla)

saabturbo95

Medlem
hejsan!

har precis köpt en CanonPixma iP5300.
skulle skriva ut en bild och gjorde så
testade att låta photshop styra färgerna = för gult
sedan låta skrivaren styra = för rött
och tillslut ingen ändring = hyffsat men lite mörk+gul

tycker endå inte bilderna blir så bra :(
inte så jag vill skriva ut dem och sätta dom på väggen iaf.

känns som denna skrivare iaf ska skriva klart godkända bilder.

någon inställning jag missat?

MVH//Andreas

Hej, Andreas!
Vad använde du för papper när du skrev ut? Det har stor betydelse vilket papper man använder för att få bra resultat, nämligen. När man köper en ny skrivare, vill man ju använda den så snart som möjligt, och då är det lätt hänt att man bara köper det billigaste papperet i butiken, bara för att testa skrivaren på det. De bästa resultaten brukar man få med tillverkarens eget papper av den bästa kvaliteten. Försök igen med ett sådant papper, så får du se! Lycka till!

har köpt canons egna..näst bästa dock

testade iofs med det medföljande för jag ville inte slösa med d dyra
men kanske där skon klämmer då :)

tack ska testa!

MVH//Andreas

Har du med profilen

Detta är kanske en dum fråga men har du med profilen till skrivare när du skriver ut bilden från PS? (När du väljer print with preview och kryssar i valen)

Bilagor

• profildump.jpg
    profildump.jpg
    34.8 KB · Visningar: 1,251
profile = profilen

Jag menar att inget annat är valt under Profile än Canons färgprofil till skrivaren (man kan välja olika där) ser det ut likadant som på bilden är det nog OK.

Tips

Ett synerligen bra och lite billigare papper är Canons glossy photo paper 170g. Köpte för kampanjpris (2 st 100-pack för 250 spänn) Annars är det mycket prisvärt ändå om du inte vill köpa dyrare papper. Jag får klockrena utskrifter och det blir ingen synlig skillnad mot deras svindyra och svinbra Photo paper pro som dock är tjockare och ska ha bättre hållbarhet men kostar därefter.
TESTA

När SW till skrivaren installeras dyker några skrivarprofiler upp i CS2, MP2, PR1, PR2, PR3, SP2 och SP3. De borde motsvara Canons olika skrivarpapper, men vilka? Jag blir inte kompis med skrivaren. Det som ser bra ut på skärmen blir inte bra på papper. Jag har en enkel Huey skärmkalibrerare, så jag tycker att färgerna borde stämma hyggligt.
Utskrifterna får för mycket färgintensitet.

Provade att skriva ut printer test file från http://www.normankoren.com/printer_calibration.html
och den stämmer ganska bra, men mina bilder har för mycket rött och grönt. Någon som har förslag på vad som jag gör fel?

Jag använder IP4200 som är nästan identisk med din 5300. Lite äldre och långsammare dock. Har inga som helst problem med kvaliteten på mina utskrifter. Det tog dock rätt lång tid innan jag fick ordning på alla profiler. Hade en S830D tidigare som jag var jättenöjd med. Tyvärr gick den sönder. Byte skedde rill en IP4200. Köpte lite papper från Canon och provade dessa. Blev dock aldrig klok på Canons profiler. Fick aldrig till det riktigt. Dessutom har Canon ett sällsynt korkat sätt att namnge sina profiler. Och dessutom nästan helt utan dokumentation.....Fick till slut hjälp av en vänlig själ här på FS.

Jag använde tidigare Ilford Gallery papper med mycket bra resultat och ville så fortsätta. Samma problem här med profiler. Fast nu är det givetvis Ilfords som strulade. De som jag kunde ladda ner från deras internetsida gav en kraftig färgförskjutning åt gult med de inställningar som Ilford rekommenderar på de papper som skickas med i papperslådorna. Till slut hittade jag ett dokument i en gammal låda pappper som gav ett nästintill perfekt resultat. Körde just en testutskrift av en fil från www.outbackfoto.com och den var i stort perfekt....

arneri skrev:
När SW till skrivaren installeras dyker några skrivarprofiler upp i CS2, MP2, PR1, PR2, PR3, SP2 och SP3. De borde motsvara Canons olika skrivarpapper, men vilka? Jag blir inte kompis med skrivaren. Det som ser bra ut på skärmen blir inte bra på papper. Jag har en enkel Huey skärmkalibrerare, så jag tycker att färgerna borde stämma hyggligt.
Utskrifterna får för mycket färgintensitet.

Provade att skriva ut printer test file från http://www.normankoren.com/printer_calibration.html
och den stämmer ganska bra, men mina bilder har för mycket rött och grönt. Någon som har förslag på vad som jag gör fel?

Har du löst problemet med skrivarprofilerna, för jag vet nämnligen inte vilken jag ska välja. Jag har en Canon pixma MP830 och har testat flera av de medlevererade/installerade profilerna men jag förstår inte vad de innebär. Jag har läst artiklarna här på fotosidan ang. utskrifter och färghantering men jag får inte ihop det. Utskriften stämmer inte med det jag har på skärmen, och den är rätt så välkalibrerad.

Är det någon med en liknande skrivare (canon pixma) som lite snabbt kan förklara hur ni går till väga och vilka inställningar ni kör med för att få ett bra resultat?

MVH /Jeppe

Jag upplever också problem med Canon Pixma mp830. Har precis också installerat PS CS3 och är inte överens med mig själv hur jag ska ställa in utskrifterna för att bli bra. Exempelvis om jag har ett område i en bild som är enfärgad så blir den jättekonstig, liksom helt flammig och randig, alltså inte helt "enfärgad" om jag förklarar mig rätt. Svårt att förklara. Men jag är inte heller någon expert på detta med utskrifter och färgprofiler. Kanske någon kan hjälpa mig?

Hade PS CS2 innan och då var utskrifterna klockrena. Har dock HP papper och inte Canons egna. Borde ju inte ha någon betydelse när det gäller att gå från PS CS2 till CS3???

Till min Canoni560 använder jag programmet Easy-PhotoPrint, ett särskilt utskriftsprogram som finns att ladda ner från Canons hemsida. Det kan skriva ut bilder i jpg-format. Den största skillnaden mellan att utskrifterna direkt från Photoshop och det här programmet är att man slipper ränder i bilderna från Easy-PhotoPrint, men i Photoshop kan man skriva ut bilder i alla format. Jag använder Easy-PhotoPrint till alla mina utskrifter, vilket innebär att jag alltid sparar mina bildfiler i jpg-format före slutlig utskrift. Försök med det här programmet! Gå in på Canons hemsida och leta upp drivrutiner och programvara, så dyker det upp! Lycka till!

Helt rätt! Canons papper GP -501, Every Day Use är mycket bra. Tyvärr finns det väl bara i A4-format.
Jag provade med två andra Canonpapper:
GP-401 Det gav ett rödlila färgstick
PR-101 gav en svagt kallgrön ton
Min fråga är: Hur kommer jag till rätta med detta?
Att "Låta Photoshop avgöra vilka färger som skrivs ut" är väl inget bra eftersom man måste göra inställningarna för varje öppnad bild.
Jag skulle vilja skapa bättre profiller för dessa båda papper och lägga in i skrivaren. Hur gör jag då? I Photoshopshjälpen "Erhålla anpassade profiler för skrivare" står att man skapa en egen profil "med hjälp av ett maskinvarugenererat profilverktyg". Hur får man tag på ett sådant? Vad kostar det?
Gunnar Lindholm
Vansbro

Efter att ha bytt till en fotoredigeringsskärm går det mycket bättre med min 5300. Vissa nyansskillnader blir det, men nu är jag nöjd.
Tycker dock att det är klent av Canon att inte erbjuda bättre webbservice till sina kunder med profiler för sina de vanligaste papperssorterna. De profiler som finns har kryptiska namn och det är svårt att mappa dem mot respektive papper.

Digitalfotografering är dyrt. Inte bara är kamerorna dyra, de blir omoderna snabbare än kläder. För att lagra och bearbeta bilderna krävs en hygglig dator med en dyr skärm. Och så har vi kalibreringsverktyg, skrivare, ritbrädor etc

Mankan G skrev:
Jag använde tidigare Ilford Gallery papper med mycket bra resultat och ville så fortsätta. Samma problem här med profiler. Fast nu är det givetvis Ilfords som strulade. De som jag kunde ladda ner från deras internetsida gav en kraftig färgförskjutning åt gult med de inställningar som Ilford rekommenderar på de papper som skickas med i papperslådorna. Till slut hittade jag ett dokument i en gammal låda pappper som gav ett nästintill perfekt resultat. Körde just en testutskrift av en fil från www.outbackfoto.com och den var i stort perfekt....
Jag förstår ingenting.
Vad var det för dokument du hittade och på vilket sätt förbattrade dokumentet dina utskrifter?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar