Annons

Skum prisdumpning på Blocket

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, köper man något annat än en instegskamera så räknar jag i alla fall att den ska ha en livstid som ligger i paritet med en bil. Jag har flera kameror (som jag använder) som är betydligt äldre än den bil jag har. Har iofs haft riktigt gamla bilar också, men de har ju fungerat så illa att jag aldrig hade godtagit samma prestandasänkning på någon av mina kameror. Det finns för all del bilar som är 30 år eller äldre (betydligt) men dessa veteranbilsklassas och är väl att jämföra med gamla samlarobjekt i stil med bladare som står och stoltserar på bokhyllor runt om i landet (och förvisso fungerar).

Jag anser inte att kamerautrustning är konsumtionsvara i samma utsträckning som övrig hemelektronik (som har en tendens att klappa ihop så fort garantin går ut). Den kamerautrustning som faller i kategorin konsumtionsvara (vissa pocketkameror, kit-objektiv och plastiga instegsmodeller) rasar ju också i pris rätt kraftigt. Allt som det ska, m a o...

/Peter

Ja känner du för att betala nypris för gammalt utan garanti så .. :)

Jag anser inte att kamerautrustning är konsumtionsvara i samma utsträckning som övrig hemelektronik

Även om du inte anser det....så är det så....även med exklusivare modeller än rena instegare....beg.marknaden speglar ju detta faktum med all önskvärd tydlighet. Den digitala eran är nog det bästa som hänt de stora kameratillverkarna i deras egna ögon...

Sen att den fysiska livslängden på ett digitalhus är lång....det är en annan historia. En gammal Canon EOS 20D (för att bara ta ett exempel) tar utmärkta bilder även idag ;-)

Precis, samma med bilar, begagnatpriset på en ett år gammal bil BORDE vara 40-50 procent av nypris.

Ja! Helt sjukt! Jag o min sambo hade bestämt oss för att köpa en några år gammal bil istället för en ny i somras.

Glada i hågen gick vi in på diverse beg-sidor för att hitta den begagnade drömbilen.

Till vår förvåning upptäckte vi att de flesta som sålde sina 2-3 år gamla bilar inte hade fattat att de var begagnade, de verkade tro att de var splitter nya!

Den lilla mellanskillnaden i pris mot en ny bil var alldeles för små för att kunna motivera ett beg-köp med tanke på risker o garantier. Så det blev en sprillans Kia Ceed istället :D

Detsamma gäller beg-kameror. Jag menar, 3-4000 för en gammal Nikon D40 är ju SKANDAL!

Den är inte värd mer än 1500! Och då ska den va i absolut toppskick!

Att någonting överhuvudtaget blir sålt på begmarknaden är för mig helt oförståeligt... Jag menar, går ingen in o kollar vad motsvarande pryl kostar ny i dagsläget innan de köper begagnat?!

KUNSKAP ÄR MAKT!

Vill folk betala vad många av oss kallar överpris så visst - då finns ju marknaden där. Personligen betalar jag aldrig mer än 70% av nuvarande nypris för någonting - jag menar, annars är det väl lika bra att faktist köpa nytt istället.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto