Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skum prisdumpning på Blocket

Produkter
(logga in för att koppla)

Tallrot

Avslutat medlemskap
Det verkar som någon börjat dumpa priser på D90 kameror på Blocket.
Senaste veckorna har det passerat rätt många annonser på riktigt billiga D90.
Annonstexterna är stulna rakt av från andra annonser och bilderna av objektet överensstämmer inte med texten. Dessutom saknar annonserna telefonnummer.
Det är ju himla smart att sätta in spökannonser om man vill pressa ner priserna inför en planerad investering...

Är det någon annan som uppmärksammat att det är något knepigt i görningen?

Att sätta in egna annonser för att dumpa priset kan ju vara kreativt...
Alternativt är det någon som vill göra sig en hacka på desperata julklappsköpare som vill göra klipp på en billig kamera.
En varning är nog på sin plats i vilket fall.

I min naiva inställning där jag tror gott om alla, så mailade jag till en av dom (eller om det är samma). Jag påtalade att han kan få betydligt bättre betalt. Han svarade bara att kameran fortfarande var till salu, och inget om prissättningen...Skumt

Edit: De verkar ha ebbat ut senaste dagarna

Senast ändrad:
Vad är det för priser vi pratar om här ? kanske kan det vara så att d90 ägare är van vid normal prissänkning på produkter och missat att begagnade kameror många ggr säljs till överpriser så gott som överallt både här & på blocket, den % skillnaden på att köpa en begagnad kamera mot vad en ny kostar är alldeles för liten anser jag i dagsläget.
Många tycker att bara för att det är någon hundralapp billigare än en helt ny med garanti så är det bra affär.

Jag tolkade det hela som att många behöver pengar innan jul, och därför säljer billigt. Tror priserna kommer att gå upp i feb igen. Kapitalvaror brukar gå ned innan jul, för att sedan bli lite billigare i mitten av januari för att sedan gå upp efter februarilönen folk får.

Det är ju helt normalt att priserna går ned på beg. kameror.
Men jag har noterat ett antal annonser med rejäla prisdumpningar de sista veckorna.
Gemensamt för dessa är att de försvunnit fort, visserligen normalt, men...
Jag har även i dessa "billiga" annonser förvånats över att kamerorna varit förvånansvärt nya och lite använda.
Det har verkligen varit superklipp!

Men när det dök upp en annons, utan telefonnummer, där jag rakt av kunde läsa att texten stulits och inte överensstämde med bilden, då blev jag misstänksam.

Ok då, om du säger att kameran är kass och därför ska sjunka som en sten i pris.
Är den då så kass att det försvarar att man är oseriös med stulna och ej korrekta texter då?

Flera Nikon D90 annonser på blocket i veckan var scams. Jag har anmält två annonser till blockets kundsäkerhetsavd.

Ok då, om du säger att kameran är kass och därför ska sjunka som en sten i pris?

Så så...inte bli upprörd över materiella ting och påståenden därom ;-)

Jag säger inte att den är kass....men Råd & Rön gör det ;-) (observera ironin...jag tycker inte Råd & Rön's famösa test var seriöst)

Är den då så kass att det försvarar att man är oseriös med stulna och ej korrekta texter då?

Nä!

Ha'de / Matti

Det testet VAR seriöst, men med något andra kriterier än många andra testare. I sak hade de rätt men är man märkesgalning så blir man självklart provocerad av sanningen.

Jag har också lagt märke till annonser för D90 med objektiv m m, för 40-50% av nypris. Lite skumt, och de annonser jag såg är numera borta. Men är det för bra för att vara sant så är det nog oftast bedrägeri, på Blocket.

Jag har också lagt märke till annonser för D90 med objektiv m m, för 40-50% av nypris. Lite skumt, och de annonser jag såg är numera borta. Men är det för bra för att vara sant så är det nog oftast bedrägeri, på Blocket.

Vilket är det konstiga. att folk köper fast begagnatpriserna är så pass höga på kamerahus ,för det (40-50%) är vad priset BORDE vara på begagnade produkter, och är i övrigt

Precis, samma med bilar, begagnatpriset på en ett år gammal bil BORDE vara 40-50 procent av nypris.

Nu jämnför du ju äpplen med päron lite.
möjligen om du jämnför med datorer eller mobiltelefoner eller dyl att du hamnar närmare verkligheten, visst har säkert vissa kameror en lång livstid men inte i samma omfattning som en bil.

Nu är det ju ofta så att priset på kamerahus när man ser det begagnat många ggr ligger på 80-100 % av nypris tom, och då är man av med garantier och du får en produkt som ofta gjort en stor del av dens livstid.

Precis, samma med bilar, begagnatpriset på en ett år gammal bil BORDE vara 40-50 procent av nypris.

Jo men ny priset på kamrer sjunker snabbare en på bilar. Jag tittar på en D3 och nu kostar dom inte mer en 34,500kr ny på kamera doktorn. Och det finns många som vill ha 28-30kkr för en som är ett eller två år gammal utan garanti. Visst jag fattar att man vill ha detta, för när dom köpte så kostade samma kamera 45kkr, men det gör inte att priset är rätt på begagnat marknaden.

Jo men ny priset på kamrer sjunker snabbare en på bilar. Jag tittar på en D3 och nu kostar dom inte mer en 34,500kr ny på kamera doktorn. Och det finns många som vill ha 28-30kkr för en som är ett eller två år gammal utan garanti. Visst jag fattar att man vill ha detta, för när dom köpte så kostade samma kamera 45kkr, men det gör inte att priset är rätt på begagnat marknaden.

Det är just det jag menar,

Det är som att försöka sälja en 5 år gammal dator som kanske är värd 500 kr för 5000 för den kostade minsann 30 000 när den var ny.
Att man sedan får nytt bättre för samma pris är tydligen inget konstigt.

Man ser D90 & liknande för samma priser som nypris bara för att det kastas med en litet minneskort eller dyl för 200 kr.

Nu jämnför du ju äpplen med päron lite.
...visst har säkert vissa kameror en lång livstid men inte i samma omfattning som en bil.

Ja, köper man något annat än en instegskamera så räknar jag i alla fall att den ska ha en livstid som ligger i paritet med en bil. Jag har flera kameror (som jag använder) som är betydligt äldre än den bil jag har. Har iofs haft riktigt gamla bilar också, men de har ju fungerat så illa att jag aldrig hade godtagit samma prestandasänkning på någon av mina kameror. Det finns för all del bilar som är 30 år eller äldre (betydligt) men dessa veteranbilsklassas och är väl att jämföra med gamla samlarobjekt i stil med bladare som står och stoltserar på bokhyllor runt om i landet (och förvisso fungerar).

Jag anser inte att kamerautrustning är konsumtionsvara i samma utsträckning som övrig hemelektronik (som har en tendens att klappa ihop så fort garantin går ut). Den kamerautrustning som faller i kategorin konsumtionsvara (vissa pocketkameror, kit-objektiv och plastiga instegsmodeller) rasar ju också i pris rätt kraftigt. Allt som det ska, m a o...

/Peter

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto