Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Skum D50
- Trådstartare Dimage7d
- Start datum
Slowfinger
Aktiv medlem
På bilderna eller i sökaren?
Dimage7d
Aktiv medlem
Slowfinger skrev:
På bilderna eller i sökaren?
I sökaren.
I vanlig ordning har OnOff inga batterier i sina kameror. Så det var i sökaren.
Slowfinger
Aktiv medlem
Vinjetteringen berodde möjligen på att motljusskyddet inte satt på plats ordentligt. Du lär knappast se någon vinjettering i sökaren ens på största bländaröppning.
Men att de låg i två band verkar skumt. Det är i alla fall inte något du kommer att se någon annanstans. Gå in i en riktig fotoaffär istället för på Sug-On-off. Dom vet absolut inget om kameror där. Ena sekunden säljer dom en eltandborste och i andra sekunden en kamera.
Men att de låg i två band verkar skumt. Det är i alla fall inte något du kommer att se någon annanstans. Gå in i en riktig fotoaffär istället för på Sug-On-off. Dom vet absolut inget om kameror där. Ena sekunden säljer dom en eltandborste och i andra sekunden en kamera.
Scratchen
Aktiv medlem
Vad är det som orsakar det?Bjirn skrev:
Sökaren ser ut så om det inte är något batteri i kameran.
Lotus
Aktiv medlem
Japp, som ovan skrev. Batteriet måste sitta i kameran för att hela sökaren ska bli ljus, är för övrigt likadant på D70 och även F80. Står nått om det i manualen dessutom. Det har att göra med att sökaren visar elektronisk information, exempelvis de olika valbara fokuspunkterna och på D70 och F80 det valbara rutnätet.
Min gissning är att det ligger en mycket tunn och genomskinlig LCD-panel någonstans i sökaren och när den inte får någon ström så blir den mörk på vissa ställen.
Jag var faktisk också på Onoff och klämde på kameran, måste dock säga att den säljaren jag snackade med var mycket påläst om både D50 och D70s, kunde klart mer än sin kolega på Expert...så det är dumt att generalisera när det gäller de stora kedjorna, man kan ju faktiskt fråga vem i butiken som kan mest om kameror.
Min gissning är att det ligger en mycket tunn och genomskinlig LCD-panel någonstans i sökaren och när den inte får någon ström så blir den mörk på vissa ställen.
Jag var faktisk också på Onoff och klämde på kameran, måste dock säga att den säljaren jag snackade med var mycket påläst om både D50 och D70s, kunde klart mer än sin kolega på Expert...så det är dumt att generalisera när det gäller de stora kedjorna, man kan ju faktiskt fråga vem i butiken som kan mest om kameror.
Senast ändrad:
Slowfinger
Aktiv medlem
Expert säljer väl också eltandborstar? ;-)
Det kanske finns bra säljare på de stora kedjorna också men om man bor i en stad så stor att det finns OnOff brukar det också finnas en riktigt kunnig fotoaffär. Här i Göteborg t.ex. Scandinavian Photo, YFO och några till. Men jag såg att Mats bor i Luleå, där är det kanske lite värre...
Dessutom brukar OnOff, Siba mfl oftast vara dyrare. Jag var på Siba för ett halvår sedan och ett gammalt par köpte en EOS 300D . Jag kunde inte låta bli att säga att den kameran fanns 1500 kr billigare en kilometer bort. Dom lämnade tillbaka den och var jättetacksamma.
Tyvärr är de här kedjorna framför allt bra på en sak: att låtsas ha bra priser genom skamlös annonsering.
Det kanske finns bra säljare på de stora kedjorna också men om man bor i en stad så stor att det finns OnOff brukar det också finnas en riktigt kunnig fotoaffär. Här i Göteborg t.ex. Scandinavian Photo, YFO och några till. Men jag såg att Mats bor i Luleå, där är det kanske lite värre...
Dessutom brukar OnOff, Siba mfl oftast vara dyrare. Jag var på Siba för ett halvår sedan och ett gammalt par köpte en EOS 300D . Jag kunde inte låta bli att säga att den kameran fanns 1500 kr billigare en kilometer bort. Dom lämnade tillbaka den och var jättetacksamma.
Tyvärr är de här kedjorna framför allt bra på en sak: att låtsas ha bra priser genom skamlös annonsering.
Senast ändrad:
Fred H
Aktiv medlem
Jag äger en D70 (från CyberPhoto) och är mycket nöjd med den. Idag var jag inne på lokal OnOff (nyfiken) och klämde på en D50. Efter att jag använde D70 ett tag tycker jag att D50 är en leksakskamera. Skulle aldrig, jag menar ALDRIG köpa den.
Jag hittade zoomringen men ingen fokusringen. Där finns manuell inställningsknappen, men vet inte hur man gör.
Objektivet gav mig också intrycket av leksak.
2" LCD imponerar inte och jag tyckte inte att skillnaden är märkbart från 1,8" på D70. Jag har inte alls reagerat över att den är 2" Altså det är inget argument.
Utöver detta VET jag att D50 inte klarar av att styra SB600/800 blixtarna trådlöst, men det gör D70 och själv uppskattar och utnytjar detta.
Efter dagens besök på OnOff butiken förstärks min uppfattning över D50: Aldrig D50, glad för att jag satsade på D70.
Men det är inte OnOffs, utan Nikons fel.
Dessutom tycker jag (men aldrig sett) att D70s, för den delen inte heller ger så mycket extra för ett överpris av 2000:-, jämfört med D70.
/Fred
Jag hittade zoomringen men ingen fokusringen. Där finns manuell inställningsknappen, men vet inte hur man gör.
Objektivet gav mig också intrycket av leksak.
2" LCD imponerar inte och jag tyckte inte att skillnaden är märkbart från 1,8" på D70. Jag har inte alls reagerat över att den är 2" Altså det är inget argument.
Utöver detta VET jag att D50 inte klarar av att styra SB600/800 blixtarna trådlöst, men det gör D70 och själv uppskattar och utnytjar detta.
Efter dagens besök på OnOff butiken förstärks min uppfattning över D50: Aldrig D50, glad för att jag satsade på D70.
Men det är inte OnOffs, utan Nikons fel.
Dessutom tycker jag (men aldrig sett) att D70s, för den delen inte heller ger så mycket extra för ett överpris av 2000:-, jämfört med D70.
/Fred
Fred H
Aktiv medlem
Tanken (min, alltså) är att D50 är dyr i jämförelse med D70 eller inte så mycket billigare m.a.o. Med hänsyn till hur mycket Nikon har bantat den jämfört med D70, en D70 kan vara mer värd även för den första användaren..Z. skrev:
Tanken är väl inte att nån ska byta från D70 till den billigare & enklare D50 eller har jag missat nåt?
Har hysterin runt nya modeller gått så långt nu så att man bara byter för att det är en ny modell? ;-)
//Larsa
Jag menar helt enkelt att jag skulle satsa igen på D70 istället för D50 om jag skulle börja nu.
/Fred
Senast ändrad:
.Z.
Aktiv medlem
Fred H skrev:
Tanken (min, alltså) är att D50 är dyr i jämförelse med D70 eller inte så mycket billigare m.a.o. Med hänsyn till hur mycket Nikon har bantat den jämfört med D70, en D70 kan vara mer värd även för den första användaren.
Jag menar helt enkelt att jag skulle satsa igen på D70 istället för D50 om jag skulle börja nu.
/Fred
Ok. Den är ju dock nysläppt, därav priset. Det brukar ju justeras ned med tiden likt det gjordes på D70...
För övrigt så har jag inte känt på D50 men jag tror dock att du har rätt i dina tankar ang. jämförelsen.
D50 är ju dock mer inriktad på den stora skara familjefotografer som nu köper DSLR, dom är många! Känns nästan som boomen under sent 70-tal in på 80-talet då alla skulle ha systemkameror!
Jag är snart en av dom enda på mitt jobb som inte har DSLR (lätt överdrivet) trots att jag är den som är mest aktiv som fotograf. Har dock beställt nu så det är inte så länge till...
//Larsa
sagan
Avslutat medlemskap
D50 har en del fördelar framför D70, som lägre brus och mindre moireeffekter.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=43237
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=43237
.Z.
Aktiv medlem
sagan skrev:
D50 har en del fördelar framför D70, som lägre brus och mindre moireeffekter.
Jo men som du vet så är ju jag så korkad så att jag , om jag var tvingad att välja mellan D50 & D70S, skulle välja den som hade bäst hantering & känsla före småkrafs man ser på små delförstoringar på skärm ;-)
//Larsa