Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skum bildtext vid publicering

Produkter
(logga in för att koppla)

jkene

Aktiv medlem
Fann följande i dag i den danska morgontidningen Politikens nätversion:

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=376218

Vad är det här för skum bildtext? Det kan väl inte vara lagligt? Eller kan det röra sig om någon form av "freeware" bild...?

(Ifall artikeln hinner försvinna eller uppdateras står det följande under en bild av en hund: "Det var en hund af racen Briard, som bed den otte-årige pige ihjel. - Foto fra nettet")

Även om jag nu bara gissar på att Danmark har en liknande upphovsrättslagsstiftning så nej, det är nog inte generellt ok om det inte finns något undantag som låter dagspress använda bilder som illustrerar olika händelser om det är av betyande allmänintresse.

Dock kan det ju vara så att bilden kommer från någon site som tillhandahåller gratisbilder.

Som rättsvetare känner du säkert till att det finns harmoniseringssträvanden inom upphovrätten, inte bara inom EU utan också internationellt, Bernkonventionen, TRIPs, VK, WCT är några av de dokument som kan nämnas. Det finns dessutom ett antal EU-direktiv på området och det senaste är det som ligger till grunden för det nuvarande lagförslaget till ny URL.

Per J skrev:
Som rättsvetare känner du säkert till att det finns harmoniseringssträvanden inom upphovrätten,

Jodå. Jag tänkte närmast på att det internationellt sett verkar finnas ett större utrymme för "fair use" än vad det gör i Sverige så ville jag inte utesluta att danskarna kunde avvika. Skillnader har ju en tendens att vara farligare än likheter... ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar