Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skrynklig bakgrund. Hur fixa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Tog några bilder idag, hade ett vanligt lakan som bakgrund. I skuggan bakom modellen syns skrynklor, ganska fult.
Har försökt med blur tool och klonstämpeln i PS men får inte till det.
Har någon något tips?
 
Tog några bilder idag, hade ett vanligt lakan som bakgrund. I skuggan bakom modellen syns skrynklor, ganska fult.
Har försökt med blur tool och klonstämpeln i PS men får inte till det.
Har någon något tips?

Klonstämpeln är enligt mig ett av de sämsta verktygen i PS. Prova istället Patch Tool, den ger mycket bättre resultat när det gäller att slippa kladdiga och fula upprepningar som stämpeln kan ge.
 
tjaaao

Bästa är ju att frilägga modellen helt o skapa en helt ny bakgrund. Finns många bra sätt, finns ett plugin till photoshop som är jättesmidigt, Fluidmask tror jag de heter. Har du en vit bakgrund och vill ha en vit bakgrund så är de inga problem med håret. Annars kan de vara lite knepigt. Så glöm allt vad patch, healing eller clonebrush.

Absolut bästa tipset är ju att försöka göra bakgrunden slät innan plåtning :)

-Kristian
http://plateriet.se
 
Bästa är ju att frilägga modellen helt o skapa en helt ny bakgrund. Finns många bra sätt, finns ett plugin till photoshop som är jättesmidigt, Fluidmask tror jag de heter. Har du en vit bakgrund och vill ha en vit bakgrund så är de inga problem med håret. Annars kan de vara lite knepigt. Så glöm allt vad patch, healing eller clonebrush.

Absolut bästa tipset är ju att försöka göra bakgrunden slät innan plåtning :)

-Kristian
http://plateriet.se

Många olika plug-ins till PS som ska fixa "mirakelfriläggningar" har jag testat genom åren. Ingen av dem har varit bra nog jämfört med att göra det själv i PS med olika metoder. Att säga "glöm patch tool" mm. är ganska förenklande, man kanske vill behålla bakgrunden med den struktur den ger...
 
Många olika plug-ins till PS som ska fixa "mirakelfriläggningar" har jag testat genom åren. Ingen av dem har varit bra nog jämfört med att göra det själv i PS med olika metoder. Att säga "glöm patch tool" mm. är ganska förenklande, man kanske vill behålla bakgrunden med den struktur den ger...

Jag är nog på din sida Mats... både vad det gäller friläggningar och bakgrunder.
Oftast är det snyggare att ha lite struktur i bakgrunden än helt utfrätt.

Själv brukar jag använda Healing brush/Lagningspenseln eller jämna till med grålager.

//D
 
Många olika plug-ins till PS som ska fixa "mirakelfriläggningar" har jag testat genom åren. Ingen av dem har varit bra nog jämfört med att göra det själv i PS med olika metoder. Att säga "glöm patch tool" mm. är ganska förenklande, man kanske vill behålla bakgrunden med den struktur den ger...

Givetvis är det så, men de finns hyfsade, jag kan väl säga såhär... om man inte är mer noggrann med att få den slät innan plåtning så känns de lite som att man inte är så noggrann i efterhand heller...
Man kan annars ge bakgrunden lite struktur själv, samt "belysa" bakgrunden helt fritt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.