Annons

skriven artikel + bild.

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Föreslog för den lokala tidningen att jag skulle skriva en artikel samt ta lite bilder om ett sportevenemang och de nappade på idén. sagt och gjort ... jag skrev och plåtade och fick in en artikel på nästan en helsida + en relativt stor bild. Till saken hör att artikeln har ett visst egenintresse eftersom den till viss del marknadsförde en aktivitet i den lokala idrottsklubben så jag gjorde faktiskt jobbet av den anledningen också. Jag har inte sett röken av någon sorts ersättning för jobbet från tidningen och då undrar jag hur jag bör resonera.

Ska jag kräva ersättning eller ska jag nöja mig med att vi kunde marknadsföra den lokala aktiviteten? Artiklen hade ett allmänt läsvärde också. (Det var inte en annons.)

Jag hoppas verkligen att redaktörerna på lokaltidningen publicerade alstret för att det fanns ett allmänt intresse och läsvärde i artikeln.
Även om du gjort jobbet också i eget intresse så är det väl inget som hindrar dig från att be om ersättning från tidningen, om inte annat är det dyrt med bildmaterial.

Jag vill nog påstå att vill man ha pengar så avtalar man sådant i förväg då tidningen troligen har en fast budget och vill kunna väga in ev. betalning mot resterande kostnader.

Även om det är lätt att säga att man borde gjort det ena eller det andra så föreslår jag att du kontaktar tidningen vad de betalar för en artikel på X antal tecken och bild till det. Sedan är det bara att begära ersättning för det jobbet du gjort.

Lycka till.. =^)

Tack för alla era svar!
Jag har inte avtalat om någon ersättning med tidningen (klantigt nog!) Jag var väl egentligen mest glad att de accepterade min artikel. Jag ville inte börja med att begära ersättning innan de visste vad jag kunde leverera. Jag var inte säker på hur stor artikel de skulle ta in och den blev mycket större än jag trodde så uppenbarligen hade den vissa kvaliteter.

Jag har mailat och frågat tidningen om det utgår någon ersättning så nu får vi se vad de säger. Ska bli spännande ...!

Återkommer när jag fått svar.

Blir intressant att höra svaret, där tror jag det kan vara stor skillnad beroende på hur du ställde frågan och vem på tidningen som avgör.

Bra nyheter ...

Fick just ett mail från Länstidningen i Östersund (nu kan jag skriva vilken tidning!) där det stod följande:

"Självklart ska du få betalt för både text och bild! Måste bara kolla ersättningsnivå med min administrative chef, har inte hunnit med de senaste dagarna. Vad vi hursomhelst behöver är ditt personnummer och bankkontonummer (om du vill ha pengarna insatta, vilket jag utgår ifrån)."

Slutet gott, allting gott ...!

ANNONS