Annons

Skrivbordsbild

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Petersson

Aktiv medlem
Hej,

jag har blivit ombedd att gora en skrivbordsbild till Windows av ett av mina foton. Jag antar att det inte ar sa svart, gora om till passande storlek och spara i .jpg.

Eller?

Ska man tanka pa nagot sarskilt vad galler skarpning eller kontrast, eller nagot annat?

Tack for hjalpen,
Erik Petersson
 
Det är väl nog i stort sett det som det handlar om. En sak att minnas då det gäller bilder som ska presenteras på monitor är att bilden kan vara hur snygg som helst på din monitor men på kompisens ser det för eländigt ut.
Då du ändrar storleken så är väl 1024x768 det vanligaste. Så gällande formatet. jpg går väl bra, men är inte .bmp det klassiska skrivbordsformatet i windows?
Kommer egentligen inte på något annat, det är väl som det för det mesta är då man jobbar med bilder, det ska se snyggt ut...
 
han borde definitivt inte satsa på 1024x768, har användaren höger upplösning ser det ut som skit, anpassa bilden till 1600x1200 eller gör olika verisoner.
BMP ska du absolut INTE använda då bilderna blir gigantiska bland annat. kör på jpg för foton och png för grafik,
 
Tack for tipsen! Den enda bekymret har ar att jag maste putsa bilden i kanterna for att anpassa storleken. Jag far se vilken kant som ar minst sarbar for detta.

basta halsningar
Erik
 
Tänk på att dom olika storlekarna inte bara skiljer i storlek utan också i höjd/bredd förhållande. 1,33 och 1,25 är dom vanligaste men nu finns ju också widescreen-skärmar som är upp till 1,6. Det kan med andra ord vara ide att göra flera varianter med olika höjd/bredd förhållande. Om man använder "anpassa till skärm" så blir bilden utdragen vilket inte brukar se snyggt ut. Om det bara är till en dator bilden skall passa till blir det ju lättare förstås, då är det ju bara att anpassa till den.... //Lars
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.