Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skrivarrättigheter lämnades inte

Produkter
(logga in för att koppla)

Eine

Avslutat medlemskap
Jag har ett problem som sällan dyker upp men är mycket irriterande när det kommer.
Jag hanterar mina bilder i Lr CC och lyfter då och då över nån bild till PS CC. Ibland när jag skall spara och gå tillbaka till den nya photoshoppade bilden i Lr så står det

"Det gick inte att spara "filnamn.psd" därför att skrivarrättigheter inte lämnades."

Jag sparar filerna på en NAS över nätverk och jobbar på en iMac. Det uppstår oftast när jag redigerar om en redan redigerad bild. Men detta händer sällan och den aktuella bilden går inte längre att spara i originalmappen på NASen även om jag stänger ner och börjar om. Däremot kan jag spara den redigerade filen på annan valfri plats och sedan kopiera över i finder men då uppstår ett annat intressant problem.

När jag kopierar över filen manuellt utanför Lr och skriver över den gamla PSD-filen så syns inte förändringarna i biblioteksmodulen. Jag synkroniserar mappen men förhandsvisningen uppdateras inte. finns det nått sätt att tvinga Lr att läsa in en ny förhandsvisning på enstaka bilder? jag har testat att göra smart förhandsvisning men den ändras inte till rätt version. När jag går in i Framkalla-modulen ser bilden ut som den ska.

Hmm, har för mig att LR inte gillar att ha katalog filen på en NAS, kan vara det som strular.

Funkade efter att jag stängt ner Lr sendan låtit datorn stå i viloläge över natten med PS igång. Nu är bilden sparad som den ska och uppdaterad i Lr. Märkligt...

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto