Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skrivarproblem: Epson 3800

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykhjelm

Aktiv medlem
Har just plåtat några blommor mot en svart bakgrund. Skrev ut några bilder med min A4-skrivare Epson Photo 900 på Matte papper och det blev mycket bra.
Provade sedan att skriva ut samma bild med Epson pro 3800 i A3 och på Arkival matte paper.

Men dom utskrifterna blev en stor besvikelse.
Det svarta blev grått och den lila blomman blev färglös i jämförelse. Det var inte kul att jämföra dessa skrivare.

På 3800 har jag använt den profil som Epson skickar med skrivaren.
Jag har skrivit ut med ICM och programmet väljer Epson:s standardprofil: Pro38 ARMP.

Gör jag något fel eller är profilerna till Epson pro 3800 så dåliga?
För inte kan väl Epson:s proffsbläck K3 vara sämre än bläcket till Epson 900?

Tacksam för hjälp.
 
Låter klart mystiskt... Epsons profiler för egna papper till 3800 är MYCKET bra, och även om Archival Matte inte precis är det bästa för bilder med riktig "fjång", så ska det absolut inte se grått och färglöst ut.

Din beskrivning låter nästan som att Du råkat skriva med fotosvart i stället för mattsvart bläck. När man låter skrivardrivaren välja profil (genom att man väljer papperstyp i inställningarna och sen väljer Color Sync), så ska det inte kunna hända; bläcket byts efter vad Du väljer (väldigt förargligt om man råkar välja fel; det kostar tid o pengar att byta).

Men Du säger att Du låtit ett annat program välja profil, och det kan möjligen förklara saken.... Antar att Du då väljer "No Color Management" i skrivardrivaren (det ska Du göra), och då vet inte skrivaren att den kanske behöver byta bläck, utan det får man hålla reda på själv.

Det är en enorm massa inställningar i flera olika flikar att hålla reda på; man bör snarast göra och spara några egna konfigurationer så man inte missar något: det är dyrt och förargligt att blåsa ett A3 plus bläck för att något står fel.

Det finns ett par speciella webbplatser som går igenom det mesta som är värt att veta om 3800:

http://people.csail.mit.edu/ericchan/dp/Epson3800/index.html

http://www.outbackphoto.com/printinginsights/pi045/essay.html

Rekommenderas varmt, liksom själva skrivaren. Den är TOPPEN!
 
Tack.
Jag kommer inte åt skrivare på ett par dagar, men skall testa på fredag ingen.
Har alltid använt Epson (1290, 900, R1800) och nu pro3800 och varit mycket nöjd.
Misstänkte att jag har gjort något felaktigt val i den nya skrivarmenyn.
Återkommer med resultat.
 
Har nu testat igen.
Hade fel inställningar i utskriftsmenyn. Färgerna
är nu OK med ett undantag, svart.
Min lilla gamla Photo 900 skriver ut det svarta mycket svartare än pro 3800.
Det än naturligtvis olika bläck i skrivarna, men jag trodde inte att skillnaden skulle vara så stor.
Använder Epson:s Matte eller Arkival matte paper i båda skrivarna.
 
Det låter ju lite märkligt; jag har sannerligen inte upplevt 3800:s svärta som dålig, jag har iofs ingen erfarenhet av Photo 900, så jag kan inte jämföra direkt.

Kanske läge för Dig att köra ut en testfil och se om den ger någon ledning. Här finns en bra webbplats för hur man gör det:

http://www.outbackprint.com/printinginsights/pi049/essay.html

Båda de webbplatser jag gav adresser till i mit förra inlägg har också beskrivningar på hur man kan trimma in tonkurvan. Det konstiga är att jag tycker det blir mycket bra med 3800 redan innan man gör några specialtrimningar.

Har Du sett om det blir någon skillnad mellan ABW-läget och det vanliga (skriva ut svartvitt som färg)? Ja, skillnad ser Du säkert, men just i svärta?

En annan utväg är att ladda hem och prova QuadToneRIP som alternativ till Epsondrivaren för svartvitt. Enligt somliga så kan svärtan bli ännu bättre med QTR; jag har ännu inte testat just med 3800. Här hittar Du QTR:

http://www.quadtonerip.com/html/QTRoverview.html
 
Tack för svaret.
Mitt "problem" är just att jag har bägge skrivarna bredvid varandra och får därför en omedelbar jämförelse.

Jag är inte heller intresserad av s/v bilder utan experimenterar med att plåta små blommor mot svart bakgrund.
Bakgrunden på nedanstående bild är svartare på Photo 900 än på pro 3800.
 

Bilagor

  • gökblomster.jpg
    gökblomster.jpg
    48.1 KB · Visningar: 2,092
OK, då förstår jag Dina krav på svärta (snygg gökblomsterbild f ö). QTR är nog inget för Dig då, det är enbart för svartvitt.

Men hur kommer det sig att Du vill använda matt papper till den typen av bilder? En stor del av mina svartvita bilder har rejäla svarta partier, och ända sen silvertiden har jag gjort dem på blankt papper för att få maxsvärta. Jo, jag vet, tycke och smak....

Är svärtan i utskriften jämn och täckande, eller finns det flammighet eller randighet i bakgrunden?
 
Denna bild kan nog har randighet i bakgrunden då jag började med svart passepartout som bakgrund och den var/blev randig på vissa bilder.
Numera använder jag svart sammet som ger ett mycket bättre resultat.
Men Epson pro 3800 ger en "gråare" bakgrund än Photo 900, även med svart sammet.

Kan mycket väl använda blankare papper till dessa bilder. Bör kanske testas.
Men vill fortfarande gärna veta varför det skiljer mellan skrivarna/bläcket.
 
Dykhjelm skrev:
Denna bild kan nog har randighet i bakgrunden då jag började med svart passepartout som bakgrund och den var/blev randig på vissa bilder.
Numera använder jag svart sammet som ger ett mycket bättre resultat.
Men Epson pro 3800 ger en "gråare" bakgrund än Photo 900, även med svart sammet.
Vill nog ändå föreslå att Du kör en testbild, där man vet att tonskalan går stegvis ända ner till totalsvart. Då kan man också se precis var skrivaren ev "klipper", och kompensera för det.

Men vill fortfarande gärna veta varför det skiljer mellan skrivarna/bläcket.
Det är ju olika bläcktyp alldeles. 3800 har pigmentbläck, medan 900 har färgämnesbläck (har jag för mig). Men att pigmentbläck skulle vara mindre svart, har jag ingen känsla av; jag trodde snarare det var tvärtom...

Kan det vara så infernaliskt att den enklare skrivaren "klipper" och därför din "djupt mörkgrå" bakgrund (om den nu ligger över 0,0,0) ser helsvart ut, medan den mer finlirande 3800 återger nyanser ända ner? Det är bl a sånt man får svar på genom att skriva ut och studera en testbild.
 
Någonting är fel med Epsons Archival Matte papper och svärta. Om det gäller med K3 bläck generellt eller bara 3800 vet jag inte. Bilden blir gråflammig om man tittar från sidan i släpljus, kanske är det detta du ser som en mer gråsvart ton?

Med QTR blir det något mindre tydligt, så därför misstänker jag att det har att göra med hur drivrutinen lägger på bläck. Å andra sidan verkar Archival Matte lägga på friskt med bläck, så det borde väl rimligen bli tvärtom, djupare svart?

Någon med Imageprint och K3 skrivare som kan berätta hur svärtan ser ut på Archival Matte?

Annars är nog lösningen ett annat papper.

Edit: För tidigt på morgonen, det blir likadant med 4800 enligt en länk på Luminous-Landscape så det tyder väl mer på papper/bläckkombinationen.
 
Senast ändrad:
Jag antar att Du menar den här diskussionen:

http://luminous-landscape.com/forum/index.php?showtopic=17329

Hittade den också, och det verkar ju onekligen som om det var mer än bara trimningen som var tänkbar orsak.

Själv hade jag slutat med Archival Matte till seriöst arbete redan innan jag skaffade 3800; jag gillar det helt enkelt inte. Jag har gjort ett par tre provutskrifter på mitt minimala restlager och inte reagerat speciellt på att svärtan skulle vara sämre än den blev med 2100. Svartvitt faller det mig aldrig in att skriva på AM numera, och mina färgbilder har inte så ofta stora svarta partier.

Ilford har ett helmatt papper, som heter Galerie Fine Art eller något sådant. Det spöade Archival Matte rejält med 2100, men var lika dyrt som fina blanka papper, så jag slutade med det. Har inte provat det med 3800 m a o.
 
Din Epson 900 använder sig utav av Dye bläck och det ger oftast mer "punch" i färgerna.
Kan märkas på svart.
Men det är inte någon större skillnad mot K3 bläcket på Matte papper.
Så det du ska kolla först är att skrivaren verkligen använder Matte svart bläck för detta papper.

Kolla också att alla munstycken på skrivarhuvudet fungerar som de ska.

Jag lägger upp en video fil som visar i photoshop CS2 hur du skriver ut och låter photoshop hantera färghanteringen.

http://www.colorworkshop.se/index.php?option=com_content&task=view&id=38&Itemid=61

Säg till hur resultatet blir efter att du följt anvisningarna.


Mvh Amin
 
Amin Color skrev:
Din Epson 900 använder sig utav av Dye bläck och det ger oftast mer "punch" i färgerna.
Kan märkas på svart.
Men det är inte någon större skillnad mot K3 bläcket på Matte papper.
Så det du ska kolla först är att skrivaren verkligen använder Matte svart bläck för detta papper.

Kolla också att alla munstycken på skrivarhuvudet fungerar som de ska.

Jag lägger upp en video fil som visar i photoshop CS2 hur du skriver ut och låter photoshop hantera färghanteringen.

http://www.colorworkshop.se/index.php?option=com_content&task=view&id=38&Itemid=61

Säg till hur resultatet blir efter att du följt anvisningarna.


Mvh Amin

Visst har du rätt angående 900:ans bläck. Jag köpte den som extraskrivare (att ha på landet) när jag använde Epson 1290, eftersom dom hade samma patroner/bläck. 1290 är senare bytt mot R1800 som i sin tur byttes till Pro 3800.

Pro 3800 visar i displayen Matte black, så den använder rätt svart patron.
Har också provat båda skrivarna på Epson:s semigloss paper. Nu är det ingen skillnad på svart mellan skrivarna.
Bilden från pro 3800 stämmer nästan helt med min (kalibrerade) bildskärm.

Kan inte köra filmen då jag troligen saknar programmet. Laddar (ogärna) ner det senare och tittar på videon.
 
Dykhjelm skrev:
Visst har du rätt angående 900:ans bläck. Jag köpte den som extraskrivare (att ha på landet) när jag använde Epson 1290, eftersom dom hade samma patroner/bläck. 1290 är senare bytt mot R1800 som i sin tur byttes till Pro 3800.

Pro 3800 visar i displayen Matte black, så den använder rätt svart patron.
Har också provat båda skrivarna på Epson:s semigloss paper. Nu är det ingen skillnad på svart mellan skrivarna.
Bilden från pro 3800 stämmer nästan helt med min (kalibrerade) bildskärm.

Kan inte köra filmen då jag troligen saknar programmet. Laddar (ogärna) ner det senare och tittar på videon.

Hej Leif-Göran

Ja du får göra som du vill men det var den hjälp jag kunde erbjuda.
Hoppas det löser sig.

Mvh Amin
 
Amin Color skrev:
Hej Leif-Göran

Ja du får göra som du vill men det var den hjälp jag kunde erbjuda.
Hoppas det löser sig.

Mvh Amin

Tar tacksamt emot hjälpen.

Men är motståndare till att ladda ner en massa olika program i min dator. Jag tycker att jag redan har nog med program i min "huvud"dator och förr eller senare så kommer det att börja att strula.

Men jag har en "numera leksaksdator" som jag skall starta senare i kväll och där kan jag ladda ner div progarm utan att vara alltför nervös.
Skall då försöka se video igen.
 
Amin Color skrev:

Jag lägger upp en video fil som visar i photoshop CS2 hur du skriver ut och låter photoshop hantera färghanteringen.

http://www.colorworkshop.se/index.php?option=com_content&task=view&id=38&Itemid=61

Säg till hur resultatet blir efter att du följt anvisningarna.


Mvh Amin
Har laddat ner programmet i min andra dator.
Men jag kan inget se eller höra. När jag klickar på filen så öppnas ett program med en svart liten ruta med en markör som visar att programet löper, men ingen bild eller ljud.
Vad kan vara fel?
 
Dykhjelm skrev:
Har laddat ner programmet i min andra dator.
Men jag kan inget se eller höra. När jag klickar på filen så öppnas ett program med en svart liten ruta med en markör som visar att programet löper, men ingen bild eller ljud.
Vad kan vara fel?

Hej igen.

Vet inte varför du inte får igång videon.
Men ljudet beror på att det inte finns något ljud.

Det Per skrev angående Video Lan var bra
Testa med den.

Mvh Amin
 
Tack alla, för hjälpen.

Amin: Jag har sett din video i min bärbara dator efter att ha laddat ner programmet.

Det är så jag brukar köra på min pro 3800 (och R1800).
Jag råkade bara välja samma inställning som på min Photo 900, d v s jag lät skrivaren bestämma färgerna, då jag inte hittar någon profil till 900.

När det gäller computer-darkrom så har jag i flera år tagit hjälp av Ekdal:s svenska översättning.

Nåväl, detta har inte hjälp till att få samma svärta på 3800:ans utskrifter som på min 900:a.
Tydligen är det en dålig kombination med pro3800 (k3) och matte-papper.
Har köpt på mig en del mattepapper, men det fungerar bra till mina bilder på dagfjärilar där det inte får finnas någon svart bakgrund.

Får väl leta lite efter något annat matt papper till pro 3800.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.