Annons

Skrivarproblem Canon IX4000

Produkter
(logga in för att koppla)

Aland_Patrik

Ny medlem
Hej,
Jag har ett smärre problem med min Canon Pixma IX4000 då jag kör ut foton. Problemet är att vita prickar syns mycket tydligt, i vertikala linjer längst hela pappret, bifogar en bild så ni förstår vad jag menar.
Jag har försökt med det mesta, bytt patroner, rengjort dem, samt justerat skrivarhuvudena både automatiskt och manuellt, utan resultat.
De här prickarna syns tydligast vid mörka utskrifter, men de finns i alla bilder.

Någon som har en aning om vad det kan vara? kan man få det fixat på garantin?
Tacksam för all hjälp.

/Patrik
 

Bilagor

  • prob.jpg
    prob.jpg
    80.3 KB · Visningar: 210
Aland_Patrik skrev:
Hej,
Jag har ett smärre problem med min Canon Pixma IX4000 då jag kör ut foton. Problemet är att vita prickar syns mycket tydligt, i vertikala linjer längst hela pappret, bifogar en bild så ni förstår vad jag menar.
Jag har försökt med det mesta, bytt patroner, rengjort dem, samt justerat skrivarhuvudena både automatiskt och manuellt, utan resultat.
De här prickarna syns tydligast vid mörka utskrifter, men de finns i alla bilder.

Någon som har en aning om vad det kan vara? kan man få det fixat på garantin?
Tacksam för all hjälp.

/Patrik

Hade ett liknande problem på min gamla Epson-skrivare, då berodde det på att "avtorkningssvampen" (som tar bort överskottsbläck från skrivarhuvudet) hade blivit mättad. Detta ledde till att det blev bläckklumpar på valsarna som matar fram papper och det gav samma effekt som du får på dina utskrifter.
 
Re: Re: Skrivarproblem Canon IX4000

d91-jal skrev:
Hade ett liknande problem på min gamla Epson-skrivare, då berodde det på att "avtorkningssvampen" (som tar bort överskottsbläck från skrivarhuvudet) hade blivit mättad. Detta ledde till att det blev bläckklumpar på valsarna som matar fram papper och det gav samma effekt som du får på dina utskrifter.

jag har testat att rengöra bottenplattan också, utan resultat. Men tack för ditt tips.. den skrivaren jag har är dessutom relativt ny, bara några mån gammal, och problemet har funnits mer eller mindre hela tiden..
 
Har sett något liknande på min ena Epson-skrivare och dom kom från någon form av utmatningshjul.
Lyft kåpan och se om där inte finns taggiga utmatningshjul.
Jag har inga problem med detta då jag aldrig skriver ut S/V och på färgutskrifter syns dom bara i vissa vinklar.
 
Dykhjelm skrev:
Har sett något liknande på min ena Epson-skrivare och dom kom från någon form av utmatningshjul.
Lyft kåpan och se om där inte finns taggiga utmatningshjul.
Jag har inga problem med detta då jag aldrig skriver ut S/V och på färgutskrifter syns dom bara i vissa vinklar.

Det där du säger verkar stämma, de sista utmatningshjulen på min skrivare är som du säger taggiga, och det är samma avstånd mellan dem som mellan linjerna i bilden. Någon som har en aning om hur detta kan åtgärdas??
 
Det kan nog bara Canon svara på och tyvärr så blir du nog besviken på svaret. Tror inte att Canon satt dit dom om dom inte behövdes.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.