Annons

skrivarkalibrering?

Produkter
(logga in för att koppla)

oehnner

Aktiv medlem
Har någon bra tips på webbsajt eller skrift där jag hittar information (rätt så ingående info) om kalibrering av bläckstråleskrivare, olika metoder för skrivarkalibrering och skillnader i egenskaper när det gäller kalibreringsegenskaper mellan olika tillverkare/modeller?
 
Vad har Du för skrivare ?

Hur mycket skriver Du ut ?

Jag har ett program för att göra skrivarprofiler. GretagMacbeth ProfileMaker Pro 5.0. Jag har profilerat de skrivare jag använder på distans. Fuji Frontier på olika ställen. De profilerna stämmer bra, jag har inte profilerat någon bläckis ännu, men det funkar säkert.

Skillnaden är enorm på en Frontier med och utan profil, men det krävs att den är stabil i processen, liksom att papperet till en bläckis bör vara samma hela tiden med profilen och att man har samma inställningar när man ska skriva ut.

Hoppas det fixar sig.
 
Till allra största delen får jag också printat på Fuji Frontier, det är egentligen väldigt lite bilder jag printar själv på bläckstråleskrivare. Nu har jag en Canon i865 (A4), har haft Epson A4-skrivare och har jobbat lite med Epsons större skrivare, både A3 och större.

Primärt är det så att jag överväger att skaffa en A3-skrivare, och skulle vilja få lite mer grepp på processen för kalibrering/profilering. Jag har åtminstone någorlunda koll på bildskärmskalibrering och vilka hårdvaruegenskaper som är väsentliga för kalibreringen/kalibrerbarheten; när det gäller skrivare så har jag väldigt dålig koll på vilka hårdvaruegenskaper som påverkar möjligheterna till profilering/kalibrering. Vilka väsentliga skillnader finns mellan tillverkare/modeller?

Är GretagMacbeth ProfileMaker Pro 5.0 samma GretagMacbeth-program som används för bildskärmskalibrering? Jag måste väl ha någon utrustning som fyller samma funktion som spindeln/sugproppskalibratorn som jag sätter på bildskärmen, fast i det här fallet för att läsa av värden från mina utskrifter? Hur har du gjort rent praktiskt för att profilera Frontier-printrarna?
 
Skrivarprofil

http://www.ni.se/ gå in på spectrofotometrar och sedan på EyeOne, längst ned hittar Du det paket jag har...fast min har en extrafunktion som inte den där har.

En spyder funkar inte för att profilera en skrivare. Det finns ett fåtal produkter för "konsumenter" som kan göra skrivar profiler.
Vilken spyder har du ?
Jag tyckte inte spydern gav så bra resultat, La Cie pucken jag köpte sedan gav betydligt bättre resultat, plus att den kunde kalibrera min platta skärm på Powerbooken. Men Profilemaker kan kalibrera och profilera alla typer av skärmar, men den använder en spectrofotometer istället för en colorimeter. Jag har förresten lagt ut LaCie pucken på annonserna här på fotosidan.

EyeOnePro mäter upp en (eller flera) färgkarta/färgkartor som man printar på den skrivaren som man vill profilera. Ju större sample desto lättare att få en exakt profil. I allmänhet räcker det med +900 patchkarta för en OK profil. Förutsättningarna för att det ska funka är givetvis att det är en stabil process man försöker profilera, det duger inte om man inte har repeterbarhet på resultatet. Den profil jag gjort är för ett proffslabbs Frontier och den stämmer bättre för mina syften än den jag fått från dem. Deras profil är gjord med ett annat program vet inte vilka inställningar de haft ?

Har Du frågat om Ditt labb har en profil för sina skrivare ? Det har de ofta om de är seriösa. Det är inte ekonomiskt försvarbart att köpa ett sånt här dyrt program om man inte jobbar med det. I de flesta fallen är det billigare att hålla sig till en typ av papper till sin bläckis och få en profil för det bläcket och papperet, och för 40000 kan man köpa ganska många profiler till sin skrivare ;-)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.