ANNONS
Annons

skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)
Behöver köpa en ny bläckstråleskrivare att skriva ut bilder på, någon som kan rekommendera en bra skrivare i prisklass 2000-3000 kr.Är amatörfotograf men kräsen sådan,kanske måste köpa en dyrare?

För de priserna finns bra skrivare både från Canon och Epson, och säkert även HP. Vad som är viktigt för bildkvaliteten är att de skall ha fotobläck (6 färger) och hög upplösning (över 1200 dpi). Vad som skiljer de lite billigare fotoskrivarna från de dyrare är snarare driftsekonomi, hastighet och ljudnivå än bildkvalitet.

Själv valde jag dock en lokal konkurrent till photolabo istället för bra skrivare, pga följande:

Överlägsen bildkvalitet. Även de bästa bland konsumentskrivarna har brister i fina hudtoner enligt min åsikt. Skillnaden mellan hemutskrift och fotografisk kopia är dock inte jättestor.

Överlägsen bildbeständighet. 30 och 100 år som Epson och Canon skryter med gäller bara ifall bilden förvaras optimalt. Ifall du dristar dig till att visa den i dagsljus kommer färgförändringarna snart...

Priset. 3kr /bild (30 för 20x30) är inte mycket dyrare än en bläckutskrift, och då slipper jag dessutom kostnaden för skrivaren.

Enda nackdelen är att jag får vänta en vecka, men å andra sidan så slipper jag en skrivare som väsnas för jämnan.

Här kommer en rekommendation som till viss mån gäller en gammal skrivare. Jag har en Epson 1290 som är en bra om än något bullrig
skrivare. Den hanterar A3+ utskrifter för den som nu önskar det. I produktfamiljen ingick även en vanlig A4 skrivare som då hette 890.

Kolla Epsons sortiment och vad som har följt upp deras 1290.

Annars har jag sett trådar där Canons 9000? skrivare rekommenderas framförallt för att den är tyst och att den har separata färgtankar för respektive färg, vilket Epsonskrivare inte har.

Hewlett Packard

Jag vill slå ett slag för HP...

Oavsett modell är detta ett märke som alltid stått för kvalitet! Detta är arbetshästar utan motsvarighet.

I tester brukar det visa sig att HP INTE har högst upplösning, däremot brukar de vara bra på att återge färger korrekt...

För 3000:- får du mycket skrivare för pengarna vågar jag nog lova, utan att ha koll på senaste modellerna...

Epson 890 får du för 2000-3000kr. Den fick väldigt fina recensioner när den kom och håller fortfarande väldigt håg klass för det priset har jag hört. Jag har en Epson 810 som är mkt prisvärd(kostar runt 1500kr.)
Enligt de recensioner jag sett är Epson att betrakta som ledande när det gäller fotoskrivare.
Vill du skriva ut bilder är det sexfärgsskrivare som gäller.

Många hänger upp sig på att sexfärgskrivare har alla färger i samma patron(utom svart).
Man brukar klaga på dålig driftekonomi eftersom man måste byta hela patronen när en färg e slut.
Faktum är att om man inte bara skriver ut en bild hela tiden så tar alla färger slut ungefär sammtidigt. Det är dyrare att köpa färger i separata patroner än en kombinerad.

Bobbo V skrev:
Faktum är att om man inte bara skriver ut en bild hela tiden så tar alla färger slut ungefär sammtidigt.
Är du säker på att det inte är fusk i Epsons drivrutin som ger det intrycket? Jag börjar nästan tro det när jag tittar på staplarna och jämför med de bilder jag skriver ut.

jimh skrev:
Är du säker på att det inte är fusk i Epsons drivrutin som ger det intrycket? Jag börjar nästan tro det när jag tittar på staplarna och jämför med de bilder jag skriver ut.

Fusk eller inte – på min Epson 2100 med separata färgpatroner tar i varje fall färgerna slut väldigt olika fort. Ljus magenta och ljus cyan varar bara hälften så länge som de andra färgerna.

Fast det är klart, kanske de ljusa färgerna finns i större mängd än de övriga i 890ans samlingspatron?

Jag är ägare av en Hp 5550 deskjet och den kom ut på marknaden ganska nyligen. Den ger upp 4200dpi med rätt inställningar och papper. jag är mäkta imponerad av denna maskin, för den fungerar utmärkt och med bra resultat, även med vanlig färgpatron även om det ska bli ännu bättre med fotopatron. Har testats i spanska Macworld och fått mycket bra resultat och priset ligger 1500-2000kr. Att den även klarar text mycket bra som ibland kan vara till problem för bläckstråle skrivar, ser jag bara som ett bevis på att detta är en bra allround maskin....

HP 990 CXI

Hej !
Min HP 990 CXI går nästan ljudlöst och har bättre bildkvalitet än Kodaks skrivare som de gör bilder till kund medan de väntar från inscannad pappersbild. Den kan du få nu på Elgiganden för 2500:- Jag är helnöjd och den har dessutom stora bläckpatroner som varar ett tag.
MVH/Ragnar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar