Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skrivare och mellanring

Produkter
(logga in för att koppla)

THill

Aktiv medlem
Hej.

2 olika frågor men som nog hör hemma här båda två.

1. Tips på en bra (billig om möjligt) fotoskrivare. Något man bör tänka på inför ett köp?
2. Har fått mellanringar, köpta på Kaffebrus: http://kaffebrus.com/macroset-3st-mellanringar-556.html
men förstår att jag ska ändra DOF knappen på kameran. Men var sitter den och vad precis ska jag behöva göra för att kunna använda dessa mellanringar? Är dessa mellanringar ok? Någon som har erfarenhet av dom? Tips?

Tack på förhand....

Therése Hill

Dof(preveiw) knappen brukar sitta under knappen som du lossar objektivet med.
Det är den som du kollar skärpedjupet med.

Det verkar vara mellanringar som saknar kontakterna för överföring av data mellan kameran och objektivet. Då fungerar ingenting i objektivet, inklusive bländaren.
På Canonkameror kan man lura objektivet genom att sätta kameran på läge M, ställa in önskad bländare, trycka på DOF knappen och ta bort objektivet från kameran, utan att släppa DOF knappen. Objektivet fastnar då på den inställda bländaren, tills det monteras på kameran nästa gång. Att det sätts på mellanringarna räknas inte, just för att de inte har några kontakter.

Canon Pixma IP4850 är både bra och billig. (890 kr på Cyberphoto: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=iP4850) Du kommer inte att bli besviken på dina utskrifter. Det man skall tänka på är att utskriftskostnaden per bild kan bli ganska hög om man köper skrivare i lägre prisklass (= under 10.000 kr) eftersom bläckpatronerna i regel innehåller ganska lite bläck.

Hej Curt.

Litade på dig efter en del "forskning" av diverse printer. Slog till och jag är hur näjd som helst. De blev skitbra. Tusen tack för ditt tips. :eek:)

Vet du hur många A4 färgbilder på fotopapper patronerna håller till? Stämmer det att Inkclub är de billigaste på patroner?
Tack ännu en gång och må gott!

/therese

Det verkar vara mellanringar som saknar kontakterna för överföring av data mellan kameran och objektivet. Då fungerar ingenting i objektivet, inklusive bländaren.
På Canonkameror kan man lura objektivet genom att sätta kameran på läge M, ställa in önskad bländare, trycka på DOF knappen och ta bort objektivet från kameran, utan att släppa DOF knappen. Objektivet fastnar då på den inställda bländaren, tills det monteras på kameran nästa gång. Att det sätts på mellanringarna räknas inte, just för att de inte har några kontakter.

Hej efter långt tid Anders.

Jag har inte haft tålamod med att checka mellanringarna, men har gjort det nu ;o)
De saknar kontakter och jeg har provat ditt tips ovan. Men det funkar inte. Kan inte justera varken slutare eller bländare när dom sitter på.
Men jag förstår inte, något bör man ju kunna göra för att dom ska funka, de är ju till en Nikon kamera.
Ja jag vet inte om du kan hjälpa mig mer, men kan du får du gärna skriva.

Tack på förhand,.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar