F.G. skrev:
Om nu Magnus förbrukningskostnader stämmer, så blir det ju billigt just för att han skriver ut så extremt många, jag kör ut rätt mycket rapporter med grafer mest i onödan för det är skönare att läsa dom i sängen men, tycker jag byter patroner lite väl ofta. De flesta skriver nog inte ut i den omfattningen och då blir det rejält mycket dyrare.
Känns som min skrivare gör av med betydligt mer bläck men jag har inte mätt så jag är inte säker. Har ärvt min så jag vet inte vad den kostade i inköp men hade jag köpt den och skrivit ut mina 10 fotoA4 så blir det dyrt. Hade jag varit varit i behov av en färgskrivare(ej foto) idag så hade det blivit en laser med billiga toners.
Tyvärr räknar/tänker du fel. Kostnaden för färgen eller pappret står inte i relation till hur många utskrifter jag gör. Patronen kostar lika mycket oavsett jag skriver ut en eller 100 sidor per dag. Tyvärr får man ingen mängdrabatt. På pappret däremot går det att spara lite slantar om man köper större paket om 100 ark i varje istället för de mindre.
Om jag hade räknat in inköpspriset så stämmer din teori. Den är ju en fast kostnad som skall delas på varje utskrift och jag borde till och med räkna ränta men att göra det på en maskin som bara kostar runt 1000-lappen blir ju lite löjligt i sammanhanget.
Din 8500 printer använder fler bläck än min IP4200 och ett helt annat bläcksystem. Det kanske är där skillnaden ligger. Jag använde tidigare en S830D som var föregångaren till din 8500 och den hade samma färgsystem som din (nästan). Den kostade mig 3,50 kr extra per utfallande A4 utskrift jämfört med min nuvarande. Lite extra men fortfarande inga astronomiska siffror. Däremot blir våra printrar väl dyra om det 10 x15 utskrifter du vill åt. 5 kr styck är saftigt för en 10 x 15 men runt 18 kr för en A4 känns enligt mitt sätt att se på saken helt ok.
Jag har alltså bokfört samtliga utskrifter jag gjort. Eller rättare sagt upp till ca 950 st sedan tröttnade jag och tror att jag hittat förbrukningen
. Alla inköpta patroner till och med samma mängd utskrifter är adderade. Sedan är det ingen speciellt svår matematik att kalkylera vad varje utskrift kostar. Denna printer används uteslutande till fotoutskrifter. För annan utkrift använder jag en laser.
Tyvärr är inte en laser ett alternativ om det är högkvalitativa fotoutskifter du eftersöker. Inte alls samma bildkvalitet i den prisklass som de flesta av oss kan finansiera. Det finns proffsutrustningar som är jättebra men då kostar de massor och är framtagna för en helt annan volym. Dessutom är laserskrivare notoriskt opålitliga i färgkalibreringen.
Update:
Tittade just på mina siffror och en utfallande A4 i högsta kvaliteten med min IP4200 kostar exakt 11,35 i färgkostnad i snitt över 956 utskrifter.