Annons

Skrivare med fotokvalité??

Produkter
(logga in för att koppla)

Ize55

Medlem
Hej alla!
Jag undrar om någon kan tipsa mig om en skrivare, (obs ingen för bara fotoutskrift 10x15 cm) som ger
bra fotoutskrifter även i A4? Vill kunna skriva ut en del av mina foton men den skrivare jag har nu gör absolut inte bilderna rättvisa. För övrigt kan den fungera som en vanlig skrivare. Jag har letat på nätet men blir inte klokare för det.
Tips mottages med största tacksamhet!!!

Jag har en gammal Canon PIXMA IP 8500, de nya modellerna lär inte vara sämre. Ger kanonbilder men priset för en a4 bild är ju svinhögt med bläck och skrivarkostnad per bild inräknat. Betydligt billigare att köra ut dom på crimson.se etc

F.G. skrev:
Ger kanonbilder men priset för en a4 bild är ju svinhögt med bläck och skrivarkostnad per bild inräknat. Betydligt billigare att köra ut dom på crimson.se etc

Nja........Nu vet jag i och för sig inte om din 8500 är dyrare än min IP4200 men inte anser jag det vara svinhögt pris per utskrift. Jag har kört över 1000 bilder i min och bokfört dem allihop. En utfallande A4 kostar mig i färg drygt 11 kr. Pappret tillkommer givetvis. Själv använder jag uteslutande Ilfords papper i Gallerie serien och dessa kostar ca 7-8 kr styck. Mao kostar en utfallande A4 mig en så där 19-20 kr styck.

Hur som helst så är det upp till var o en att bedömma priset. Bildkvaliteten kan jag däremot inte klaga på. Riktigt bra!!

Tack för era svar!!
Jag skriver inte ut så många bilder att priset är något större hinder. Jag vill bara kunna skriva ut de bilder som känns "viktiga". Vill helst slippa att behöva beställa mina bilder.Så jag ska kolla upp Canonskrivaren ni tipsat om. Jag tror faktiskt det är den jag läst om när jag letat.

Om nu Magnus förbrukningskostnader stämmer, så blir det ju billigt just för att han skriver ut så extremt många, jag kör ut rätt mycket rapporter med grafer mest i onödan för det är skönare att läsa dom i sängen :) men, tycker jag byter patroner lite väl ofta. De flesta skriver nog inte ut i den omfattningen och då blir det rejält mycket dyrare.
Känns som min skrivare gör av med betydligt mer bläck men jag har inte mätt så jag är inte säker. Har ärvt min så jag vet inte vad den kostade i inköp men hade jag köpt den och skrivit ut mina 10 fotoA4 så blir det dyrt. Hade jag varit varit i behov av en färgskrivare(ej foto) idag så hade det blivit en laser med billiga toners.

F.G. skrev:
Om nu Magnus förbrukningskostnader stämmer, så blir det ju billigt just för att han skriver ut så extremt många, jag kör ut rätt mycket rapporter med grafer mest i onödan för det är skönare att läsa dom i sängen :) men, tycker jag byter patroner lite väl ofta. De flesta skriver nog inte ut i den omfattningen och då blir det rejält mycket dyrare.
Känns som min skrivare gör av med betydligt mer bläck men jag har inte mätt så jag är inte säker. Har ärvt min så jag vet inte vad den kostade i inköp men hade jag köpt den och skrivit ut mina 10 fotoA4 så blir det dyrt. Hade jag varit varit i behov av en färgskrivare(ej foto) idag så hade det blivit en laser med billiga toners.

Tyvärr räknar/tänker du fel. Kostnaden för färgen eller pappret står inte i relation till hur många utskrifter jag gör. Patronen kostar lika mycket oavsett jag skriver ut en eller 100 sidor per dag. Tyvärr får man ingen mängdrabatt. På pappret däremot går det att spara lite slantar om man köper större paket om 100 ark i varje istället för de mindre.

Om jag hade räknat in inköpspriset så stämmer din teori. Den är ju en fast kostnad som skall delas på varje utskrift och jag borde till och med räkna ränta men att göra det på en maskin som bara kostar runt 1000-lappen blir ju lite löjligt i sammanhanget.

Din 8500 printer använder fler bläck än min IP4200 och ett helt annat bläcksystem. Det kanske är där skillnaden ligger. Jag använde tidigare en S830D som var föregångaren till din 8500 och den hade samma färgsystem som din (nästan). Den kostade mig 3,50 kr extra per utfallande A4 utskrift jämfört med min nuvarande. Lite extra men fortfarande inga astronomiska siffror. Däremot blir våra printrar väl dyra om det 10 x15 utskrifter du vill åt. 5 kr styck är saftigt för en 10 x 15 men runt 18 kr för en A4 känns enligt mitt sätt att se på saken helt ok.

Jag har alltså bokfört samtliga utskrifter jag gjort. Eller rättare sagt upp till ca 950 st sedan tröttnade jag och tror att jag hittat förbrukningen :). Alla inköpta patroner till och med samma mängd utskrifter är adderade. Sedan är det ingen speciellt svår matematik att kalkylera vad varje utskrift kostar. Denna printer används uteslutande till fotoutskrifter. För annan utkrift använder jag en laser.

Tyvärr är inte en laser ett alternativ om det är högkvalitativa fotoutskifter du eftersöker. Inte alls samma bildkvalitet i den prisklass som de flesta av oss kan finansiera. Det finns proffsutrustningar som är jättebra men då kostar de massor och är framtagna för en helt annan volym. Dessutom är laserskrivare notoriskt opålitliga i färgkalibreringen.

Update:
Tittade just på mina siffror och en utfallande A4 i högsta kvaliteten med min IP4200 kostar exakt 11,35 i färgkostnad i snitt över 956 utskrifter.

Senast ändrad:
Mankan G skrev:
Tyvärr räknar/tänker du fel. Kostnaden för färgen eller pappret står inte i relation till hur många utskrifter jag gör. Patronen kostar lika mycket oavsett jag skriver ut en eller 100 sidor per dag. Tyvärr får man ingen mängdrabatt. På pappret däremot går det att spara lite slantar om man köper större paket om 100 ark i varje istället för de mindre.

Klart att antalet står i relation mot kostnaden. Första bilen i av en ny modell som rullar av bandet på Volvo har en kostnad av minst en miljard(nu gissar jag) följande bil har halva kostnaden osv tills produktionskostnaden per bil understiger försäljningspriset, då blir det lönsamt.

Kostnaden per utskrift för skrivaren ska ju ställas i relation till kostnaden att köra ut den på lab istället. Sen får man ju givetvis värdesätta att man kanske endå måste ha en skrivare och lika gärna kan köpa en lite dyrare fotoskrivare.

Vilken skillnad är det på IP4200 och IP4500?
Spelar det någon större roll vilken av dessa två man väljer?
I testerna står det något om att hudtonerna inte blir riktigt okey med IP4200. Några synpunkter på det, eller är det bara "experter" som märker sånt??
Hur blir svartvita utskrifter (foton alltså)?

F.G. skrev:
Klart att antalet står i relation mot kostnaden. Första bilen i av en ny modell som rullar av bandet på Volvo har en kostnad av minst en miljard(nu gissar jag) följande bil har halva kostnaden osv tills produktionskostnaden per bil understiger försäljningspriset, då blir det lönsamt.

Kostnaden per utskrift för skrivaren ska ju ställas i relation till kostnaden att köra ut den på lab istället. Sen får man ju givetvis värdesätta att man kanske endå måste ha en skrivare och lika gärna kan köpa en lite dyrare fotoskrivare.

Nu blandar du ihop det igen. Du måste skilja på kostnad för köparen och för tillverkaren. Min IP4200 kostande vi introduktionen faktiskt ungeför lika mycket som när den slutade säljas. En liten nedgång i pris blev det men den var marginell. Så för mig i min kalkyl så skiljer det ingenting oavsett jag köpte den första i serien för en miljon som du skriver eller den sista som borde vara gratis :) Priset är det samma för mig då printern fortfarande kostade lika mycket för mig som konsument. Vad den kostade för Canon att tillverka är för mig som konsument helt ovesäntligt för mig som slutanvändare

Det blev lite fel. Hade för bråttom tidigare. Miljard för den första bilen och inte en miljon för den första skrivaren etc....

Strunt samma. Priser för konsument och kostnader för tillverkarna är två vitt skilda begrepp och står inte alltid i perfekt relation till varandra. När tex Canon skall till med att börja tillverka en skrivare så görs det givetvis en kalkyl och en marknadsbedömning av vad marknaden tål och hur den ser ut. Man gör en bedömning av att en modell passar in i ett viss segment som i sin tur kan ta en kostnad av x kronor. Sedan börjar man ta fram denna skrivare. dessutom så är skrivarbranschen lite speciell. De flesta tillverkare förlorar pengar på varje såld skrivare eller i alla fall så är marginalen väldigt låg. De tar hem vinsten på färg och papper istället. Gissa varför det är så svårt att använda "piratbläck" i våra skrivare.....

Att den första skrivaren och om det är den enda som görs i serien skulle kosta en miljon stämmer säkert men företagsekonomi fungerar inte på det sättet. "Research & development" kostnader samt alla andra kostnader för att starta en produktion slås alltid ut över en längre tidsperiod och delas av alla tillverkade enheter. Oftast är tidsperioden produktens förväntade livslängd om det inte är SAAB vi pratar om som har en livslängd på sina produkter som vida överstiger de lagliga reglerna:). Dessutom finansierar man oftast denna kostnad på den öppna finansmarkanden på samma sätt som när du köper ett hus. En fast kostnad per tidsenhet alltså + ränta....

Observera att jag inte pratar om Canon specifikt nu utan mer på en generellt plan

Men hallå där!!
Kan ni inte sluta upp att käbbla om vem som har rätt/ska ha sista ordet vad gäller printkostnaden, och återgå till tips om en bra skrivare?
Jag är faktiskt inte hjälpt av vad Volvos första bil i en ny serie kostar. Men är någon intresserad kan jag fråga min bror som har del i ansvaret för
produktionskosnaden just för nya Volvo ;-)))
Så hur är det, är det någon väsentlig skillnad mellan IP4200 eller en IP4500? Den senare var 150-200:- dyrare, men det är ju ändå en billig skrivare.

Senast ändrad:
Ize55 skrev:
Men hallå där!!
Kan ni inte sluta upp att käbbla om vem som har rätt/ska ha sista ordet vad gäller printkostnaden, och återgå till tips om en bra skrivare?
För mig är det fyra faktorer som är viktiga, hållbarheten, färgåtergivningen, driftskostnaden och hur enkelt det är att hantera skrivaren. Jag ser inga större skillnader mellan de tre senare faktorerna mellan de tre stora tillverkarna, men när det gäller hållbarhet är det stor skillnad mellan de skrivare som använder pigmentbläck och de som använder infärgningsbläck. I större format, A3 och större, har alla tillverkare pigmentbläckskrivare, men i A4 är det bara Epson som tillverkar skrivare som använder pigmenterat bläck, vad jag känner till.

Stefan

Ize55 skrev:
Men hallå där!!
Jag är faktiskt inte hjälpt av vad Volvos första bil i en ny serie kostar. Men är någon intresserad kan jag fråga min bror som har del i ansvaret för
produktionskosnaden just för nya Volvo ;-)))
Så hur är det, är det någon väsentlig skillnad mellan IP4200 eller en IP4500? Den senare var 150-200:- dyrare, men det är ju ändå en billig skrivare.

Manliga egenskaper :)

Sorry och sorry igen. Ber om ursäkt för utsvävningen

Går det forfarande att hitta en 4200? Den börjar ju bli till åren nu.

Skillnaderna mellan 4500 och 4200 är minimala. Dessutom finns det en 4300 därimellan. Samma bläcksystem används om jag nu minns rätt. Det är endast utandömmet och kanske någon finess som skiljer dem åt. Skillnaderna i numreringen beror på att de är av olika årsmodeller och på sättet som Canon tillverkar sina printrar.

När det gäller hållbarheten så har dyebläcket som Canon använder utvecklats enormt under de senaste åren. Här är skillnaden stor mellan en 8500 och en "modern" 4200-4500. Canon lovar 100 år med rätt papper och rätt förvaring. Nu skall vi ta det hela med en stor nypa salt men jag har själv upplevt skillnaderna mellan min nuvarande 4200 och S830D som använder samma bläcksystem som 8500. 830:ans utskrifter bleknade väldigt fort om de låg framme. Bakom glas och ram är det inga problem men som sagt om de låg framme så var det tydliga skillnader redan efter en månad. Inte alls så med 4200. Att sedan en pigmentbasead skrivare är ännu bättre är förmodligen helt sant men hållbarheten med min 4200 räcker finfint för mina behov.

Dessutom har de Canonprintar jag använt haft den ytterst trevliga egenskapen att de bara fungerat och fungerat. Inte ett fel eller igenproppade printhuvuden som man har läst om hos andra märken.....

Senast ändrad:
Det är svårt

att veta vad bra fotoutskrifter betyder när man inte känner till den som frågar. För en del är ju exakt färgåtergivning (och nu menar jag riktigt exakt) jätteviktigt, medan för (nu sticker jag ut hakan) de flesta så kommer i princip alla bläcktsråleskrivare av modernt snitt att upplevas som bra. I min bekantskapskrets tycker alla att det är perfekt så fort man skrivit ut den på vilken nyare bläckstråleskrivare som helst.
Jag har nästan samma skrivare som Magnus G, en Pixma IP 4500 som duger alldeles utmärkt för mina behov. Antagligen är den inte 100% rätt vad gäller färgåtergivning, svärta i bläck etc, men jag har inte den typen av krav så länge en bild ser ut som en bild.

Fö så har jag räknat ut en ungefärlig kostnad per A4:a till c:a 25 kr per bild inkl papper, så jag och Magnus ligger ganska nära varann där.
Så min rekommendation hamnar på någon Canon i Pixma IP serien som har väldigt trevliga driftskostnader.

edit Jag lägger ingen vikt vid att utskrifterna måste hålla massor av decennier ska sägas. Dom bilderna skickar jag till lab.

Senast ändrad:
Tack för hjälpen. Jag tror jag fått det svar jag sökt. Bra fotoutskrift innebär för mig att en bild jag tagit inte ska få en mörk,grumlig och blåaktig film över sig när jag skriver ut den. Eller att människor inte ser ut som om de legat i solen 10 timmar. Det har gjort mig besviken massor av gånger. Jag har en kanonfin bild, skriver ut för att ge bort den och då ser den inte alls fin ut=( Jag har en gammal kombinerad Fax, scanner och skrivare, HP Office Jet G85 och den ger inga roliga utskrifter alls ifrån mig. Den billiga skrivaren jag har i skolan ger däremot fina utskrifter.
Så nu beställer jag en IP4500. Priset var ju betydligt lägre än jag räknat med ;-)))
Än en gång TACK!

Min IP 8500 ger entydan till rödstick men den är inte kallibrerad. Har provat skriva ut samma bild på lab och det blir stor skildnad i färgåtergivningen, så jag gissar att kallibrering är nödvändigt. Men det finns det säkert någon som kan svara på.

Kallibreringen av skrivaren har jag naturligtvis funderat på. Men jag har förstått det som att det inte är helt enkelt att göra det. Något tips om det? Om man inte kan göra det själv, vart vänder man sig? Har för mig att det kräver en något dyr utrustning.
Är jag helt ute och cyklar nu eller... :-/ ?

Ize55 skrev:
Kallibreringen av skrivaren har jag naturligtvis funderat på. Men jag har förstått det som att det inte är helt enkelt att göra det. Något tips om det? Om man inte kan göra det själv, vart vänder man sig? Har för mig att det kräver en något dyr utrustning.
Är jag helt ute och cyklar nu eller... :-/ ?

utrustningen blir och för sig billigare och billigare, men om du köper en skrivare för 1500 kr är det kanske lite märkligt att lägga ner 5000 kr på en kalibrator för en skrivare. Det finns flera som gör profiler åt dig, och med tanke på att det krävs en del erfarenhet av detta tycker jag så klart att man ska överlåta detta till ett proffs på området. Men jag är mycket partisk i denna fråga :)

Stefan

Jag använder som sagt Ilford Galleries papper och har installerat de profiler som finns att ladda ner från deras hemsida. Som grund var de si och så där. Inställningarna för respektive papper ligger med i varje papperskartong men jag fick bilder som var alldeles för gula. Efter en tid hittade jag ett gammalt instruktiosnblad från en tidigare kartong papper som innehöll helt andra instruktioner för inställningarna och vips!! Perfekta utskrifter.. Eller i alla fall så ser de så pass lika ut jämfört med bilden på min skärm att jag är mer än nöjd. För övrigt så är min skärm kalibrerad....Om din skärm inte är det så är det helt bortkastade pengar att kalibrera din skrivare....

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto