Annons

Skrivare för enbart svartvitt, tips ??

Produkter
(logga in för att koppla)

hunterthompson

Aktiv medlem
Hej alla.

Jag skulle gärna vilja ha hjälp med att välja en skrivare för svartvita utskrifter. Jag bryr mig inte om något annat än att det blir bra och helst billiga utskrifter. Jag är inte ute efter extrema detaljbilder, utan vill skriva ut svartvita gatufoton istället för att framkalla själv.

Budget har jag ingen alls, men kan tänka mig att äta havregrynsgröt och blodpudding(med bacon och lingonsylt) några veckor för att kunna skriva ut mina bilder hemma!

Redigerar mitt inlägg lite nu efter att ha läst liknande diskussioner i forumet, jag tillägger att jag är både nybörjare och har foto som hobby. Läste svar på en liknande fråga, där svarade folk med 70000-kronorsklassen .........

Tack! Simon
 
Senast ändrad:
Försök hitta en välbevarad Epson 2100, jag sålde en sådan själv för något år sedan för 1000 kr. Den klarar upp till A3+. Ladda sedan ner (och köp) QuadTone RIP, kostar USD 50. Håll dig till det dyra men mycket bra originalbläcket och skriv ut på Epson Archival Matte-papper så kommer du mycket långt! Jag bytte bara för att jag fick ett bra pris på efterföljaren R2400.
 
Budget har jag ingen alls, men kan tänka mig att äta havregrynsgröt och blodpudding(med bacon och lingonsylt) några veckor för att kunna skriva ut mina bilder hemma!

Havregrynsgröt är underskattat! 2-3 gånger i veckan hemma hos mig, minst :) Och då inte på grund av fattigdom ;)

Även jag letar efter samma lösning, och är väldigt glad för Eriks konkreta och utförliga tips!
 
Försök hitta en välbevarad Epson 2100, jag sålde en sådan själv för något år sedan för 1000 kr. Den klarar upp till A3+. Ladda sedan ner (och köp) QuadTone RIP, kostar USD 50. Håll dig till det dyra men mycket bra originalbläcket och skriv ut på Epson Archival Matte-papper så kommer du mycket långt! Jag bytte bara för att jag fick ett bra pris på efterföljaren R2400.

Lät lite intessant det där med QuadTone RIP.
Finns det någon motsvarighet för Canon skrivare?
 
Försök hitta en välbevarad Epson 2100, jag sålde en sådan själv för något år sedan för 1000 kr. Den klarar upp till A3+. Ladda sedan ner (och köp) QuadTone RIP, kostar USD 50. Håll dig till det dyra men mycket bra originalbläcket och skriv ut på Epson Archival Matte-papper så kommer du mycket långt! Jag bytte bara för att jag fick ett bra pris på efterföljaren R2400.

Tack så mycket, låter som något att kolla upp! Letar blocket så dyker nog någon upp. På scandinavian photo har de tre olika canon modeller, har frågat dem om de tror de håller måttet för ändamålet.

tack !

Simon
 
Försök hitta en välbevarad Epson 2100, jag sålde en sådan själv för något år sedan för 1000 kr. Den klarar upp till A3+. Ladda sedan ner (och köp) QuadTone RIP, kostar USD 50. Håll dig till det dyra men mycket bra originalbläcket och skriv ut på Epson Archival Matte-papper så kommer du mycket långt! Jag bytte bara för att jag fick ett bra pris på efterföljaren R2400.

Om du bara vill skriva ut på matta papper är Epson 2100 en bra lösning. Men om du vill göra bilder på de nya blanka barytpappren är det inte så lyckat. Det blir en hel del bronsering på dessa barytpapper tillsammans med den skrivaren. De senare generationerna av Epsons skrivare är betydligt bättre på dessa papper.

Stefan
med en hel del erfarenhet av att skriva ut svartvita bilder, men då på lite dyrare skrivare :)
 
Om du bara vill skriva ut på matta papper är Epson 2100 en bra lösning. Men om du vill göra bilder på de nya blanka barytpappren är det inte så lyckat. Det blir en hel del bronsering på dessa barytpapper tillsammans med den skrivaren. De senare generationerna av Epsons skrivare är betydligt bättre på dessa papper.

Stefan
med en hel del erfarenhet av att skriva ut svartvita bilder, men då på lite dyrare skrivare :)

Helt riktigt, och det var en av anledningarna till att jag uppgraderade. Har man lite tight budget och kan acceptera matta papper så funkar det dock utmärkt. Dessutom tycker jag faktiskt Epson Archival Matte är ett helt ok papper, om inte med samma återgivning och arkivbeständighet som en del andra. Det är å andra sidan mycket billigare. Jag använder det för att skriva ut "råkopior" (på analogtiden kopierade man ju alla som kunde vara intressanta för att få ett papper att bedöma bilden från) men jag har också haft flera sittande på väggen i några år utan någon som helst kvalitetsförsämring.

Precis som du, Stefan, kör jag också med en annan RIP, nämligen ImagePrint, men även det ökar kostnaderna kraftigt. För svartvitt i kombination med papperet ovan var jag mycket nöjd med QuadTone RIP.
 
jag har också haft flera sittande på väggen i några år utan någon som helst kvalitetsförsämring.

Nackdelen med Archival Matte är att det innehåller mycket optiska vitmedel. Efterhand som dessa försvinner ur pappret så blir pappersbasen gulare. Det är en gradvis försämring så det märks inte förrän man sätter upp en nygjord vid sidan av de gamla. Sitter de placerade så att de inte träffas av så mycket UV-ljus är det också en långsam process.

Stefan
 
Försök hitta en välbevarad Epson 2100, jag sålde en sådan själv för något år sedan för 1000 kr. Den klarar upp till A3+. Ladda sedan ner (och köp) QuadTone RIP, kostar USD 50. Håll dig till det dyra men mycket bra originalbläcket och skriv ut på Epson Archival Matte-papper så kommer du mycket långt! Jag bytte bara för att jag fick ett bra pris på efterföljaren R2400.

Jag kör själv med en 2100 men har köper bläck från Inksupply och det funkar klockrent. Har dock möjligheter att göra egna profiler vilket krävs om man ska skriva ut i färg. Om man skriver ut mycket kan det vara värt att köpa ett CIS system, det är inte så krångligt som många tror, och då kan man köpa bläck på flaska som blir vansinnigt mycket billigare än att köpa originalpatroner.

Skriver man bara ut i svartvitt har Inksupply speciellt svartvitt bläck där man kör olika nyanser av svart och grått i samtliga patroner. Tillsammans med QuadTone RIP så är detta en grym lösning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.