Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skrivare för A2 - vet ej om frågan hamnat i rätt forum

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Davidson

Aktiv medlem
Hej!

är i funderingar på att skaffa en skrivare, lägst A2 gärna A1, för att börja förstå och lära mig detta med utskrifter. Har en enkel äldre Canon A3+ bläckstråle, som funkar hyggligt på färg, men är ganska usel på svart-vitt. Den saknar också det finare bläcket med längre färgäkthet.

Nu till frågan: Finns det någon skrivare, märke och modell, som funkar att skriva kortvarigt intensivt och sedan stå stilla ett tag innan nästa "högkonjunktur"? Detta ska enligt vad jag läst vara fotoskrivarens mardrömsscenario? Eller finns det skrivare som är tänkta att funka under sådana driftsförhållande? Allt jag kikar på känns så jäkla dyrt. Den av er, som gjort samma resa, med den lilla plånboken, får gärna berätta lite hur jag ska tänka, vad jag ska leta efter, alternativa bläckfabrikat/leverantörer, egen återfyllnad, yada yada yada (... ni fattar ...)

Hänvisa gärna med länkar till bra ställen. Men jag ber er, håll min mycket lilla budget i åtanke. Min ambition är inledningsvis inte alls proffsets volym, utan en amatör som enstaka gånger får jobb som ett proffs troligen ändå inte skulle ta eftersom kunden helst vill ha det gratis ... För mig handlar det om lärdom och kunskapsutveckling.

Jag köper gärna begagnat, så har du saker som passar det jag berättat, är du hjärtligt välkommen att erbjuda.

Tack och hej så länge :)

/Stefan
 
Jag använder en Epson 4880 som jag använder ungefär som du beskriver, alltså några utskrifter då och då. Jag köpte den begagnat och det visar sig att det nu gått 6,5 km(!) papper igenom den. Trots denna, i mitt tycke, stora mängd utskrifter fungerar den ypperligt. Ibland har den stått stilla i flera månader men presterat felfria och fina utskrifter därefter. Någon gång har jag fått göra en eller två "rengöringsutskrifter" innan riktig utskrift men det är inte ofta. 220ml färgpatroner ger hyfsad driftekonomi tycker jag.

Jag vet inte om detta är någon användbar info men det kommer säkert fler synpunkter snart. Lycka till!
 
Nu till frågan: Finns det någon skrivare, märke och modell, som funkar att skriva kortvarigt intensivt och sedan stå stilla ett tag innan nästa "högkonjunktur"?

En skrivare som har väldigt gott rykte på detta område är Epson 3880. En annan del är att se till att du inte har alltför torrt hemma. Den torra vinterluften är skrivarnas värsta fiende. Så luftfuktare eller mycket krukväxter är inte så dumt.
 
Jag har inget större än A3+ hemma, men den tåler bra att köras och sen stå ett tag, innan det är dags igen. Tekniken för färgsprutandet torde ju vara likvärdig.

Å jobbets vägnar sysslar jag med skrivare med lite större kapacitet. De kvickare sätter i sig 6,5 km papper på en halvtimme. Färg levereras i 20-liters dunkar...
 
Jag hoppas att trådskaparen har stor nytta av info om 13km/h i utskriftshastighet och att du har en okänd skrivare hemma som tål stillastående bra.

Kanske lite info om märke och modell skulle hjälpa honom än mera.
 
Jag skulle gärna skaffa en skrivare men den krassa sanningen är att det är för dyrt för det lilla jag skriver ut. Jag Köper den tjänsten och tror att det för mig blir:
Billigast
Enklast
Minst svordomar
Minst ångest

Men kanske också mindre kul...
 
Jag skulle gärna skaffa en skrivare men den krassa sanningen är att det är för dyrt för det lilla jag skriver ut. Jag Köper den tjänsten och tror att det för mig blir:
Billigast
Enklast
Minst svordomar
Minst ångest

Men kanske också mindre kul...

Ångest och svordomar tillhör den kreativa processen, så att göra egna utskrifter är väldigt utvecklande ;-) Att det blir dyrare med egna utskrifter är nog rätt säkert, men det är ju det sista steget i hela processen från fotograferingen fram till det att man visar upp sin bild. Att sedan dagens utskrifter är långt mycket hållbarare än färgfotopapper är väldigt väsentligt för mig, kanske inte för dig.

Stefan
 
Amen!
Nej i normalfallet är inte hållbarheten viktig för mig.
Men jag trodde att det var ungefär dött lopp om man jämför.
 
Amen!
Nej i normalfallet är inte hållbarheten viktig för mig.
Men jag trodde att det var ungefär dött lopp om man jämför.

Nej, inte alls. En utskrift på ett bra papper med pigmentbläck förväntas hålla 70-150 år i normal rumsbelysning. En utskrift på färgfotopapper håller cirka 20-25 år under samma förhållanden. Just skrivit en hel del om det på min hemsida, www.profiler.nu

Stefan
 
Har väl inget nytt att tillföra egentligen. Jag har en Epson 3800, föregångaren till dagens 3880, som jag använder precis som du skriver. Den kan gå en del under en kort period men får sedan stå och "vila", ibland flera månader. Har hittills inte haft några egentliga problem med det, någon gång rengöringsprogram som fixat. Kan verkligen rekommendera den och jag tror du kan få den till bra pris begagnad. Då bör man förstås göra en provutskrift och se att allt fungerar. Utskrifterna håller mycket hög klass och med Stefan Ohlssons fina artiklar http://www.fotosidan.se/cldoc/farghantering-del-1-av-4.htm så är du på god väg. Jag skulle säga att det är nödvändigt att läsa de fyra delarna för att inte bli missnöjd med resultatet. Jag har dem utskrivna och som referens. Att få förväntat resultat ur skrivaren är "en hel vetenskap". /Frode
 
Jag håller inte riktigt med dig. Jag är förvånad hur enkelt det är att få väldigt bra utskrifter från min 4880. Jag tror inte det är så stor skillnD mellan den och 3800 (3880).

Men det är kanske värre om man skall skriva ut en reklambild för en produkt och behöver exakt kulöröverensstämmelse med produkten.
 
Jag håller inte riktigt med dig. Jag är förvånad hur enkelt det är att få väldigt bra utskrifter från min 4880. Jag tror inte det är så stor skillnD mellan den och 3800 (3880).

Men det är kanske värre om man skall skriva ut en reklambild för en produkt och behöver exakt kulöröverensstämmelse med produkten.

Jo, jag eftersträvar att bilden vid utskrift skall bli det jag ser på skärmen med de begränsningar olika papper ger. Jag använder i huvudsak 3-4 olika papper och det blir ganska dyrt att slänga och göra om om inte resultatet blir som förväntat. Jag har för mig att bläck och övrig teknik är de samma i 3800/3880 och 4880 så det borde ju inte vara någon skillnad.

/Frode
 
Mycket intressanta inlägg

... och i allt väsentligt befriat från dogmatiskt tjafs, vilket jag är glad och tackar väldigt mycket för. Det är intressant att ni relativt unisont talar om Epson och några modeller som motståndskraftiga mot att bli stående. Det innebär att Epson kanske förbättrats på punkten, en yrkesfotograf jag känner har Epson storformatskrivare som av honom angetts som just känslig för stillestånd.

Jag ska kika på vad färg kostar till dem. Finns det tips från er där? Piratbläck som är bra? Hört talas om bläckbehållare med nollställningsbara chip som kan återfyllas. Nån med erfarenhet? Blir det påtagligt billigare, eller är det den önskedröm man slå i kunden? :)

Tack för alla vettiga tankar. Jag inser att jag förmodligen är tokig som ens funderar i dessa banon med min volym, men det intresserar mig och jag märker att jag aldrig får bilderna riktigt som jag önskar från omgivningens fotofirmors "kopiering". Jga är nog också på det klara att jag förmodligen kommer ha en del att göra och omfattande kassation innan jag får skrivaren att skriva det jag ser på skärmen. Profiler var det nån som sa ...

Man kunde tro att det var enklare med svart-vitt, men tyvärr är det inte så enkelt det heller. Trots noggrann kontroll av bilden, mätning av hela bildytan För att säkerställa att Photoshop inte detekterat en enda utfrätt punkt, gjorde processen hos en handlare just det på tydligt stora områden.

Där hittar ni mitt incitament till denna fråga. Att se om det går att lösa för pengar med egen skrivare för egen kontroll av hela processen.
 
Jag har provat piratbläck på en annan skrivare och kommer aldrig att göra det igen. Färgerna blev hyfsat bra men inte med men det blev kladdigt!!!

Jag har en kalibrerad skärm av hög kvalitet och kör mest med Epsons egna papper på min Epson 3800. Jag har inte behövt profilera pappren utöver den profilen som finns drivrutinen. Jag har testat Hahnemühle och något annat papper med tillhörande färgprofil och det har funkat utan problem.

Min billigare A¤ skrivare är helt hopplös, spelar ingen roll om jag väljer rätt papper med tillhörande färgprofil, inga utskrifter blir bra men jag använder inte heller den skrivaren till bilder.

Fördelen med större skrivare är att de oftast har större bäckbehållare vilket sänker kostnaden rejält jämfört med de små behållarna till A4/A3-skrivare. Ju större dunk ju lägre bläckkostnad.

En annan sak som kan vara värd att tänka på. Jag köper alltid A2 papper även om jag skall skriva ut en A4 eller A3. Jag skär pappret till rätt storlek vilket också sänker kostnaden. /Frode
 
Jag har aldrig provat tredjepartsbläck, inte heller CIS (Continous Ink System) mest för att jag inbillar mig att det kan uppstå problem med detta i skrivaren. Kostnaden för att få igång skrivaren efter ett sådant fel, om det uppstår, tror jag då kommer att äta upp mellanskillnaden mellan original och tredjepartsbläck. Sedan vet jag inte hur väl färgerna stämmer överens.

Men som sagt, jag har aldrig provat.
 
Jga är nog också på det klara att jag förmodligen kommer ha en del att göra och omfattande kassation innan jag får skrivaren att skriva det jag ser på skärmen.

Det där är forumskrönor från folk som inte vet vad de pysslar med. Du behöver en bra och korrekt kalibrerad bildskärm, ett betraktningsljus av dagsljuskaraktär och bra pappersprofiler till en bra skrivare. Epson 3800/3880 är alldeles utmärkta skrivare upp till A2, men jag skulle aldrig få för mig att stoppa piratbläck i dem om man nu vill undvika utskriftsproblem.
 
... och i allt väsentligt befriat från dogmatiskt tjafs, vilket jag är glad och tackar väldigt mycket för. Det är intressant att ni relativt unisont talar om Epson och några modeller som motståndskraftiga mot att bli stående. Det innebär att Epson kanske förbättrats på punkten, en yrkesfotograf jag känner har Epson storformatskrivare som av honom angetts som just känslig för stillestånd.

Det är ett välkänt problem hos Epsons storformatsskrivare att de inte gillar att stå stilla. Tyvärr har det inte blivit bättre i den senaste generationen, alltså de som heter 4900, 7900 och 9900. Men om du kollar runt på nätet är det mycket mindre rapporter om sådant strul med 3880 än med de större skrivarna.

Nu finns det mycket man kan göra för att slippa problemen. En av de viktigaste sakerna är att undvika att ha det för torrt omkring skrivaren och pappret. Luftfuktigheten bör ligga på 40-60% och i dag ligger vi ofta betydligt lägre, ner mot 20% och det skapar problem.

Sedan är det viktigt att hålla rent i skrivaren. Särskilt om man jobbar med matta papper blir det en hel del pappersludd när skrivaren skär av en bit papper. Dammsug skrivaren med jämna mellanrum, så minskar problemen i stor utsträckning.

Till slut är det ju så att vi sprutar ut en hel del bläck som inte hamnar på pappret. Detta ska tas om hand i de uppsamlingstankar som finns i dessa skrivare, men en del blir kvar på skrivarhuvudet. För det finns det ett avtorkningsblad som efterhand blir allt mer nedsmutsad. Sök på Epson Viper blade och på Epson Dampers, så kan du lära dig att byta dessa själv. Gör du det en gång i halvåret om du skriver mycket, en gång om året om du skriver mera sällan, så minskar du risken för problem drastiskt. Så lär din kompis yrkesfotografen dessa trick, och han kommer vara dig evigt tacksam.

Allt sådan slipper du med Epson3880. Det verkar som den bara rullar på för de allra flesta. Det ska också bli mycket, mycket intressant vad den nya skrivaren som Epson lanserade under Photokina har för egenskaper på detta område. Epson har sagt att de har konstruerat ett helt nytt huvud som ska ha mycket mindre problem. Jag får snart en sådan skrivare för testning och ska verkligen plåga den på detta område.

Man kunde tro att det var enklare med svart-vitt, men tyvärr är det inte så enkelt det heller. Trots noggrann kontroll av bilden, mätning av hela bildytan För att säkerställa att Photoshop inte detekterat en enda utfrätt punkt, gjorde processen hos en handlare just det på tydligt stora områden.

Där hittar ni mitt incitament till denna fråga. Att se om det går att lösa för pengar med egen skrivare för egen kontroll av hela processen.
Och det är just därför jag rekommenderar Epsons skrivare. Jämfört med konkurrenterna finns det betydligt fler lösningar för svartvitt av hög kvalitet. Och då menar jag hög kvalitet, kvalitet som överträffar vad man får ut i mörkrummet. Och att du dessutom får utskrifter som har betydligt längre hållbarhet än de som du får när du skriver ut på färgfotopapper är bara en av fördelarna. Du kan ju också välja papper som är långt mycket vackrare än de trista färgfotopapper med plasthinna som används idag. Riktiga matta papper på syrafri bas, barytpapper som ser ut och är gjorda som de svartvita papper vi använde i mörkrummet. Ultrablanka papper med mera, med mera. Och sedan slipper du ju att lämna in dina bilder till någon som levererar tillbaka en bild som inte motsvarar den kvalitet du lämnat ifrån dig. Finns det valörer i bilden ska de ju också komma ut på papper.

Den enklaste metoden är Epsons Advanced Black&White. Du får en bra utskrift, du kan använda de vanliga bläcken, du kan i viss mån kontrollera bildens ton, om du vill göra bilden lite varmare eller kallare.

En mer avancerad lösning är ImagePrint. Nu är jag partisk i målet, det är mitt företag som distribuerar detta program i Sverige, men det gjorde vi bara därför att vi tyckte det var ett så rasande bra program för både svartvita och färgutskrifter. Du kan läsa en recension av programmet i denna långa artikel. http://www.colorbytesoftware.com/Ver9/Reviews/BandW_Master_Print.htm

Sista avsnittet handlar om varför författaren har valt att arbeta med ImagePrint. Du kan också läsa på min hemsida www.profiler.nu lite mer om hållbarhet på pigmentutskrifter jämfört med c-printar, det vill säga färgfotopapper.
 
Det där är forumskrönor från folk som inte vet vad de pysslar med. Du behöver en bra och korrekt kalibrerad bildskärm, ett betraktningsljus av dagsljuskaraktär och bra pappersprofiler till en bra skrivare. Epson 3800/3880 är alldeles utmärkta skrivare upp till A2, men jag skulle aldrig få för mig att stoppa piratbläck i dem om man nu vill undvika utskriftsproblem.

Helt rätt, okunniga forumskrönor från okunnigt folk.

Och för att spä på detta om piratbläck såg jag för ett par år sedan en test från en mycket respekterat testinstitut där de kollat ljusblekningen på ett antal piratbläck jämfört med original. Resultaten varierade från katastrofalt dåligt till uruselt. Nu vet jag att det finns bläck med bättre egenskaper, men hur ska man kunna veta vad man köper om man inte kan testa det, vilket tar tid. Sedan är det också viktigt att få pigment med exakt jämn storlek för att undvika utskriftsproblem, som flera andra påpekat. Jag stoppar aldrig piratbläck i mina skrivare.
 
ANNONS