Annons

Skriva ut kantfritt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ser ut som den vita kanten är borta i LR på skärmen (skriv ut modulen) men på papper blir det en liten vit kant ... ska den inte gå att få bort?

Klarar skrivan av kantfritt? jag vet inte alls...

Jo, den klarar kantfritt! Lyckades få till en kantfri bild fast jag är ändå inte nöjd. Det blir inte samma utsnitt som jag ser på skärmen. Skrivaren lyckas beskära lite på ena sidan .... förstår inte! Finns det kanske någon instruktion som tar upp just detta fenomen i detalj? (Film på nätet om jag har tur?)

Som sagt, det är skrivaren som stödjer det eller inte. Heter "utskrift utan ram" i inställningarna till min Canon-skrivare.

Edit: Såg att din skrivare stödjer det....hmmm ja, då vete fan ;)

Men i utskriftsrutan, är det angivet rätt pappersstorlek? så det inte står på ett större papper?

Jo, den klarar kantfritt! Lyckades få till en kantfri bild fast jag är ändå inte nöjd. Det blir inte samma utsnitt som jag ser på skärmen. Skrivaren lyckas beskära lite på ena sidan .... förstår inte! Finns det kanske någon instruktion som tar upp just detta fenomen i detalj? (Film på nätet om jag har tur?)

Har du samma proportioner på bilden som ett A4-papper har?

Har du samma proportioner på bilden som ett A4-papper har?

Nej, det är inte samma proportioner men vissa delar av bilden ligger utanför ramen och förväntas inte komma med på utskriften. Däremot synkar inte det jag ser på skärmen och själva utskriften vilket är irriterande.

Jag skriver ut kantfritt med Lightroom och Canon Pixma pro 9000. Måste då kryssa i en ruta "maximera utskrift" i ett program som ligger utanför Lightroom men kommer upp i samband med utskrift. Kanske kan du prova det?

/HYB

Jag skriver ut kantfritt med Lightroom och Canon Pixma pro 9000. Måste då kryssa i en ruta "maximera utskrift" i ett program som ligger utanför Lightroom men kommer upp i samband med utskrift. Kanske kan du prova det?

/HYB

Njaaa, tror inte jag hittar någon motsvarighet. Jag får ut bilderna kantfritt men skrivaren snor ca 1/2 - 1 cm på varje sida och det förstår jag inte. Problemet är att jag inte ser det på skärmen och då är det svårt att hålla koll på utskriften. Jag har uppenbarligen missat något, men vad?

Nej, det är inte samma proportioner men vissa delar av bilden ligger utanför ramen och förväntas inte komma med på utskriften. Däremot synkar inte det jag ser på skärmen och själva utskriften vilket är irriterande.

Kommer det som 'inte förväntas komma med på upskriften', erm, med på utskriften?

Låter verkligen som att skrivaren skriver ut hela bilder med 'auto size and center' typ. I LR, skapa en virtual copy och beskär den bilden till exakt a4 format och prova skriva ut den. Funkar det så vet du att det är skrivaren som skriver ut hela bilden och eftersom fortmatet på bilden inte är a4 så får du vita kanter...

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto