Annons

Skriva ut foton i A4

Produkter
(logga in för att koppla)

kaleb

Aktiv medlem
Jag har inte skrivit ut foton förut och jag vet inte i vilket skick bilden skall ha för att kvaliten i utskriften skall bli bra.

Formatet jag vill skriva ut i är A4 med en canon 560i.

Nu har jag skannat in en bild med upplösning på 600, som jag har bearbetat i photoshop. Den har formatet 12,48*8,27 cm. Är det formatet i centimeter som är viktigt när jag skall skriva ut? Dvs att det som står där stämmer överens med pappersstorleken. 600 är väl tillräckligt för utskrift annars?

Eller vad skall jag tänka på för att lyckas bra från början?

/Kaleb
 

Bilagor

  • image_size.gif
    image_size.gif
    11.6 KB · Visningar: 481
Jag brukar göra så att jag scannar i så hög upplösning att jag kan skriva ut bilden i den storlek jag vill i 300 dpi.

Alltså: vill jag från ett original på 10 x 10cm skriva ut en bild på 20 x 20 cm, så scannar jag i 600 dpi. I bildstorlek står det då 10 x 10 cm, 600 dpi, vilket jag då ändrar till 20 x 20, 300 dpi. Antalet pixlar är samma fast de sitter glesare.
 
Ja, måtten måste ju vara rätt, annars blir bilden i fel storlek när den skrivs ut.
Upplösningen bör ligga på någonstans mellan 250 och 300ppi, vilket, på ett ungefär, är max upplösning som en normal bläckstråleskrivare klarar i praktiken.
 
Om du kryssar bort "Resample Image" så kan du ändra Width och Heigh så ser du vilken upplösning (dpi) du kommer att få vid en viss storlek på utskriften. Så i ditt fall får du 249,68 dpi, vilket borde räcka rätt långt (300dpi brukar labben använda).
 

Bilagor

  • uppl.jpg
    uppl.jpg
    35.2 KB · Visningar: 374
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.