Annons

Skriva ut EPS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Light Head

Aktiv medlem
Tänkte att det var någon här som kunde hjälpa mig lite eftersom jag själv inte lyckas.

Jag har en logotype i formatet .eps och det är inget problem att skriva ut den. Allt blir snyggt och fint som det skall och det är inga problem med "skalbarheten". Men problemet är att loggan nu skall vara med på ett dokument och programmet som dokumentet används i har inte stöd för eps. Endast TIFF.

Mitt problem är att loggan blir väldigt "rastrerad", ungefär som en gammal bild från en tidning från 1971.

Hur gör man med eps-filer för att spara dem som en tiff, jpg eller liknande utan att få den oönskade "raster" effekten?!

Tacksam för tips.

Man tar först reda på vilken storlek bilden ska användas i. Sedan öppnar du den i Photoshop. Då får du ange önskad storlek. Ange även pixeltäthet på 600 pixlar per tum. Då ska det bli kalas.

Hmm,,

Jag har ju "bara" Elements,, men antar att det fungerar där också?

Men jag är nästan säker på att jag testade just detta, som "default" vad det 72p som jag ökade till 720, men samma oönskade "raster" syns.

Om jag skriver ut filen direkt så blir det ju precis som det skall. :-/

EPS är ett format som oftast innebär att bilden är vektoriserad. Ingen pixelbild alltså som vi får från våra kameror utan en bild som egentligen är en ekvation eller en matematisk definierad bild. Alltid grafik, än så länge går det inte att matematiskt definiera en pixelbild från en kamera

Den är skalbar hur mycket som helst utan förluster men kräver andra mjukvaror än word mfl. Det går att konvertera den i PS till jpg etc som redan Magnus nämnt. Annars brukar man använda illustrator för att skapa den och oftast montera in den i program som Indesign.

Du behöver inbte överdriva när du skall rastrera den. Du behöver inte konvertera den till högre upplösning än vad din utskrift skutligen skall ha. I och för sig spelar det en liten roll om det är en liten logo på i ett worddokument men om bilden är stor så......

Att den ibland fungerar att skriva ut direkt borde beror på att det oftast är en jpg inbakad i den som påsiktsbild. Precis som med våra råfiler. Däremot är det förvånande att du kan skriva ut den direkt. Har inte testat med mac eller W7 men i vista och xp går det vanligtvis inte.

Det är många vanligtvis och ofta i min text. Det beror på att eps går att skapa på en mängd sätt. Med eller utan inbakad jpg tex

Senast ändrad:
Några förslag på hur jag skall göra för att få till en så bra bild som möjligt?

Min eps-fil är ju bra, och jag har en version i pdf. Om jag öppnar eps-bilden i Elements och väljer "print" så bli det helt ok, men om jag väljer att spara som jpg och öppnar den så blir utskriften dålig.

På samma sätt blir utskriften bra när jag skriver ut pdf'en

Ganska konstigt att du ser "raster" i bilden. När du tar upp en vektorfil i PS blir du ju ombedd att ange storlek och upplösning. Se till att du anger storleken ( i mm) till en lämplig nivå, ungefär den storleken du vill ha på utskriften. Sedan anger du 300 dpi (eller mer) i upplösning.

Att det kallas "rastrering" tycker jag är missvisande eftersom det bara handlar om att konvertera filen från vektorgrafik till pixelgrafik. Rastrering är i min värld en helt annan sak.

Själva ordet "rastrering" dyker upp när jag vill spara som jpg, eftersom det ingår ett typsnitt (Antar det är så).

Testade att skriva ut filerna här på kontoret, på en annan skrivare och det blir klart bättre där.... förstår inte riktigt skillnaden! Givetvis kan min prt hemma ha lite lägre upplösning men inte på det sättet.

"Rastret" ser ut som punkter med ett statiskt mellanrum, känns som om det är en sorts anpassning till färgerna som ingår i eps-filen.

Tacksam för engagemanget hittills! :)

Själva ordet "rastrering" dyker upp när jag vill spara som jpg, eftersom det ingår ett typsnitt (Antar det är så).

Testade att skriva ut filerna här på kontoret, på en annan skrivare och det blir klart bättre där.... förstår inte riktigt skillnaden! Givetvis kan min prt hemma ha lite lägre upplösning men inte på det sättet.

"Rastret" ser ut som punkter med ett statiskt mellanrum, känns som om det är en sorts anpassning till färgerna som ingår i eps-filen.

Tacksam för engagemanget hittills! :)

Det låter onekligen som att den fått rasterpunkter. Det är möjligt att Elements fungerar annorlunda än PS i det fallet. Ser du det rastret redan i Elements?

Nu sitter jag inte vid rätt dator,, men jag förstorade ett ett par ggr i går och kunde inte se punkterna.

Kan det vara så att det är själva färgen som blir automatiskt rastrerad för att kompensera skillnaden mot gråskalan när jag skriver ut i sv? (Det där lät kryptiskt t.o.m. för mig som skrev det...)

Några förslag på hur jag skall göra för att få till en så bra bild som möjligt?

Min eps-fil är ju bra, och jag har en version i pdf. Om jag öppnar eps-bilden i Elements och väljer "print" så bli det helt ok, men om jag väljer att spara som jpg och öppnar den så blir utskriften dålig.

På samma sätt blir utskriften bra när jag skriver ut pdf'en

Det här är knepigt. Filformaten som EPS, pdf etc kan du se som en kontainer eller en box som innehåller olika saker. Tex vektorgrafik eller pixelgrafik. PDF för in ytterligare dimensioner i svårighetsgraden. Det är ofta mycket bra att använda PDF som korrektur etc då alla kan läsa och skriva ut dessa bilder. Dock har faktiskt formatet en del brister för den grafiska industrin trots att det i princip är skapat för den. Det kan mycket lätt bli en massa knepigheter när dessa skall skrivas ut. Oftast om det är en massa lager och annat i bilden

Äh skit i det tekniska. Skicka över bilden till mig på mailto:magnus@hrcgruppen så skall jag konvertera den åt dig. Meddela även önskad storlek och upplösning. Ex 10 x 10 cm i 300 dpi

Det här är knepigt. Filformaten som EPS, pdf etc kan du se som en kontainer eller en box som innehåller olika saker. Tex vektorgrafik eller pixelgrafik. PDF för in ytterligare dimensioner i svårighetsgraden. Det är ofta mycket bra att använda PDF som korrektur etc då alla kan läsa och skriva ut dessa bilder. Dock har faktiskt formatet en del brister för den grafiska industrin trots att det i princip är skapat för den. Det kan mycket lätt bli en massa knepigheter när dessa skall skrivas ut. Oftast om det är en massa lager och annat i bilden

Jag håller inte med dig på den punkten Magnus. PDF-formatet har inneburit en stor revolution för den grafiska industrin sedan många år. Innan PDF blev ett standardformat för tryckproduktion var det ett rent elände. Det skickades öppna Page Maker-, Quark Xpress-, Freehanddokument, m.m. och det var nästan ALLTID problem med dem. Kunde vara ett rent helvete faktiskt.

Att skapa en PDF från Photoshop (som jag antar att du menar när du nämner lager etc) är det ingen proffesionell originalare eller AD som gör. PDF för grafisk produktion skapas uteslutande från layoutprogram som InDesign, Quark etc.

Senast ändrad:
Nu skrev jag inte att PDF är dåligt eller sämre än något annat. Det har förenklat världen avsevärt men är långt ifrån perfekt

Den grafiska industrin innehåller bra mycket mer än de som arbetar med att skapa dokument i Indesign och Quark och har egen koll på hela flödet. Jag har arbetat i denna industri i princip hela mitt liv. Som säljare, projektledare, support, drivit tryckeri och nu till sist inom den delen av reklambranschen som tillverkar det som reklamtillverkarna skapar. Vi trycker mycket på storformat. På papper, tyg, självhäftande eller vad det nu kan vara

I princip har du rätt men mer i vissa fall och avsevärt mindre i andra. PDF har revolutionerat världen för den grafiska branschen men bara om du hela tiden har ett 100% kontrollerat flöde där alla vet exakt vad de skall göra för att undvika problem i nästa led. Från skaparen av dokumenten till han som trycker. I en tidningsproduktion är det kalas. Men på ett civiltryckeri så ser verkligheten mycket annorlunda ut.

Vi som arbetar på uppdrag från mängder av olika kunder, från enskilda privatpersoner, "vanliga" företag till företag inom den grafiska branschen med "proffs" stöter på mängder med problem med PDF. Visst är det avsevärt mindre numera men det är fortfarande mycket vanligt med
fel skalning av bilder, typsnitt som saknas eller vad det nu kan vara.

Och jo det är ofta stora problem med lager och annat i pdfer oavsett hur dom är skapade. Många rippar har svårigheter med detta då postscript inte är fulländat eller att alla rippar inte stödjer det fullt ut. I princip varje dag stöter jag på ett postscriptfel i samband med PDFer.

Då kan man kanske tycka att vi som proffs borde hjälpa våra kunder med detta via tex presets till Acrobat, färgprofiler etc. Det gör vi också ofta men det är bara ekonomiskt hållbart med de stora kunderna som du ofta arbetar med.

PDF för grafisk produktion skapas uteslutande från layoutprogram som InDesign, Quark etc.

Tyvärr inte. Långt ifrån faktiskt. PDF kan och skapas av proffs från all sköns program. CAD/CAM, Office är några. Visst, office är inget proffsprogram men fortfarande mycket vanligt. Ett annat område som i alla fall jag inte kännde till tidigare var alla specialprogram som används inom den grafiska produktionen. Hur många av er känner till Omegas Composer?. Det allra vanligaste programet för produktion av skärfolier. PDF eller plt är standard i detta och då "alltid" med vektorgrafik i eps, pdf, ai etc. Även här finns massor av format som man måste kunna använda. Gudars vad många olika format vi får in och detta enbart för vektorgrafik!

För att inte tala om alla olika versioner man måste stödja av varje program. Öppnar du en eps/pdf skapad i tex illustrator CS3 i tex Omega 4 så måste du göra annorlunda än om epsen kom från Illustrator CS5. Förlust av bilddata kan hända annars utan att en enda varning syns

Ett annat mycket vanligt fel med PDF är just lager. Många rippar har problem med detta oavsett om filerna är skapade i Indesign eller Quark. Ett sätt att gå runt detta för oss som oftast arbetar med enstaka sidor och inte långa flesidiga dokument är faktiskt att rastrera dessa i just PS. Quark är inte så vanlig längre på den "vanliga" marknaden. Indesign har tagit över helt o hållet. Det dyker dessutom upp nya fel hela tiden som man får lära sig att gå runt.

Men visst var problemen större tidigare....

Senast ändrad:
Nu skrev jag inte att PDF är dåligt eller sämre än något annat. Det har förenklat världen avsevärt men är långt ifrån perfekt

Den grafiska industrin innehåller bra mycket mer än de som arbetar med att skapa dokument i Indesign och Quark och har egen koll på hela flödet. Jag har arbetat i denna industri i princip hela mitt liv. Som säljare, projektledare, support, drivit tryckeri och nu till sist inom den delen av reklambranschen som tillverkar det som reklamtillverkarna skapar. Vi trycker mycket på storformat. På papper, tyg, självhäftande eller vad det nu kan vara

I princip har du rätt men mer i vissa fall och avsevärt mindre i andra. PDF har revolutionerat världen för den grafiska branschen men bara om du hela tiden har ett 100% kontrollerat flöde där alla vet exakt vad de skall göra för att undvika problem i nästa led. Från skaparen av dokumenten till han som trycker. I en tidningsproduktion är det kalas. Men på ett civiltryckeri så ser verkligheten mycket annorlunda ut.

Vi som arbetar på uppdrag från mängder av olika kunder, från enskilda privatpersoner, "vanliga" företag till företag inom den grafiska branschen med "proffs" stöter på mängder med problem med PDF. Visst är det avsevärt mindre numera men det är fortfarande mycket vanligt med
fel skalning av bilder, typsnitt som saknas eller vad det nu kan vara.

Och jo det är ofta stora problem med lager och annat i pdfer oavsett hur dom är skapade. Många rippar har svårigheter med detta då postscript inte är fulländat eller att alla rippar inte stödjer det fullt ut. I princip varje dag stöter jag på ett postscriptfel i samband med PDFer.

Då kan man kanske tycka att vi som proffs borde hjälpa våra kunder med detta via tex presets till Acrobat, färgprofiler etc. Det gör vi också ofta men det är bara ekonomiskt hållbart med de stora kunderna som du ofta arbetar med.

Vi är i princip överens. Min bakgata är grafiska branschen där jag drivit pre-press företag i många år och varit tvungen att ta emot "skiten" som kunder skickat till oss.

Xads, som var Tidningsutgivarnas eget format har sedan länge spelat ut sin roll. Tanken var god, men krånglet bestod.

Postscripfel och annat elände händer fortfarande, men att du stöter på det varje dag låter i mina öron ganska konstigt.

Det jag reagerade mot var att du kritiserade PDF-formatet som tryckoriginal. Vad är alternativet i så fall menar du?

Postscripfel och annat elände händer fortfarande, men att du stöter på det varje dag låter i mina öron ganska konstigt.

Det jag reagerade mot var att du kritiserade PDF-formatet som tryckoriginal. Vad är alternativet i så fall menar du?

Finns inget vettigt alternativ till PDF. Det är det som fungerar bäst men inte perfekt.

Felet med postscript är egentligen mer relaterat till ripptillverkarna än Adobe PDF. Du skulle bara veta hur många fel som dyker upp hos printertillverkarnas supportavdelningar i detta ämne. Hualigen. Oftast är felet av samma sort som på våra sketna telefoner. När de väl lanserat sian produkter på marknaden är tillverkarna rätt sena med att rätta till fel och buggar. Och nej det är inga småföretag vi pratar om. HP, Xerox, Heidelberg, Mutoh etc. Nu kommer sällan ripparna från dessa företag men de säljs av dessa tillsammans med övrig utrustning. Ripparna i sin tur tillverkas av andra. Splash mfl

Sedan har vi problemet med fel som dyker upp i fullt fungerande rippar när tex Adobe byter version från Illustrator CS3 till CS4. Massor med spännande "nyheter" med en massa extraarbete för mig som sliter med detta dagligen

Finns inget vettigt alternativ till PDF. Det är det som fungerar bäst men inte perfekt.

Felet med postscript är egentligen mer relaterat till ripptillverkarna än Adobe PDF. Du skulle bara veta hur många fel som dyker upp hos printertillverkarnas supportavdelningar i detta ämne. Hualigen. Oftast är felet av samma sort som på våra sketna telefoner. När de väl lanserat sian produkter på marknaden är tillverkarna rätt sena med att rätta till fel och buggar. Och nej det är inga småföretag vi pratar om. HP, Xerox, Heidelberg, Mutoh etc. Nu kommer sällan ripparna från dessa företag men de säljs av dessa tillsammans med övrig utrustning. Ripparna i sin tur tillverkas av andra. Splash mfl

Sedan har vi problemet med fel som dyker upp i fullt fungerande rippar när tex Adobe byter version från Illustrator CS3 till CS4. Massor med spännande "nyheter" med en massa extraarbete för mig som sliter med detta dagligen

Innan jag bytte sida från mottagare till producent så hade vi Scitex Bridge och Prinergy-rippar. Dessa var otroligt säkra och gjorde jobbet riktigt bra. Visst hände det att man fick "Offending Command" då och då, men för det mesta tuffar de på och gör sitt jobb. Som producent har jag faktiskt aldrig någonsin fått bakläxa på lämnat material (annat än korr-fel :). Visst handlar det mycket om att veta vad man gör, med för mig har det inte varit något problem att byta CS-versioner genom åren.

Intressant med en diskussion med folk i branschen.

Får jag fråga: vad innebär pre-press? Det är ett uttryck man hör talas om rätt ofta, men jag har aldrig fattat vad det egentligen betyder. "Innan tryckning" antar jag att det kan översättas med, men vad innebär det?

Får jag fråga: vad innebär pre-press? Det är ett uttryck man hör talas om rätt ofta, men jag har aldrig fattat vad det egentligen betyder. "Innan tryckning" antar jag att det kan översättas med, men vad innebär det?

Precis. Arbetet mellan beställaren och tryckaren är det man brukar nämna som prepress. Det är egentligen en del i en lång kejda. Du har beställaren, AD, fotografer, copywriters, författare, de som skriver textmassorna, grafiker och all sköns andra. Pre press är de som gör iordning filerna för tryck och anpassar allt för att det skall bli så bra som möjligt utan en massa problem för någon part. .

Alla dessa funktioner kan finnas i ett och samma hus/företag. De kan vara utspridda på en massa företag. Ja du hör hur kompext detta kan vara.

Sedan har du problemet med alla olika programvaror. Adobe är helt ledande inom industrin för oss som smutsar ner papper. Dvs trycker olika alster på papper. Inom andra delar såsom där jag arbetar arbetar vi med att skära ut självhäftande material så är det andra som gäller även om originalen ofta kommer från Adobes programvoror eller bäva månde från Office....

Före det uttrycket började användas kallades firmorna för "reproföretag". Innan den digitala revolutionen hade reproföretag som uppgift att färgseparera bilder i reprokamera, montera tidningssidor, annonser.
Slutresultatet var att leverera film eller tryckplåt i fyra färger (CMYK)

Den branschen var en guldgruva fram till början av 90-talet då persondatorerna (Mac) gjorde entré. Innan Macarna blev dominerande hade vi andra system för digital bildhantering och layout. Sedan följde en rusktig tid för alla dessa firmor och i synnerhet de som inte hängde med i omställningen från analog repro till digital.

Lyckligtvis var jag en av dem som gillade den nya tekniken :)

Som producent har jag faktiskt aldrig någonsin fått bakläxa på lämnat material (annat än korr-fel :). Visst handlar det mycket om att veta vad man gör, med för mig har det inte varit något problem att byta CS-versioner genom åren.
Kan inte du bli kund till mig?:)

Skämt å sido hade jag kontakt med en av Sverigens allra mest kända reklambyråer för en kort tid sedan. En av deras AD och två andra som ingick i projektet som jag träffade för en klients räkning hade inte en susning om hur färger fungerar. De gick runt med ett färgprov motvarande en Pantonefärg och kunde för allt i världen inte förstå att den ändrade färg i olika ljus. Från solsken , via skugga till iskallt snikljus från ljusrör. Det tog rätt lång tid att övertyga dem om att så är fallet. Det mest pinsamma var att klienten var med på resan :)

Alla är givetvis inte alls på detta sätt. Dock brukar reklambyråer vara rätt dåliga insatta i nästa steg i kedjan. Dvs för oss som skall producera alstren. De ytterst få tillfällen vi får en prepresskontakt i mellan så brukar det däremot gå som en dans.....

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto