Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skriva ut en affisch på 3x3 A4-ark. Vit linje förstör!

Produkter
(logga in för att koppla)

Cuiris

Aktiv medlem
Köpte mig en skrivare igår. En Canon iP6700D och har lite problem. Jag håller på och skriver ut en affisch som är 3x3 A4-ark. Men det blir små små vita kanter beroende på vilket förlängningsmått jag väljer. Hur som helst. Jag har slängt ihop en sida med mitt problem för att lättare illustrera det istället för att skriva samma saker här.

http://www.fel.info.se

Tacksam för all hjälp!

(Hoppas jag prickar rätt kategori på forumet, fanns en del att välja mellan)

Vet ju inte hur det är med din skrivare men dom senaste skrivarna jag har haft klarar detta själva utan delning i PS.

Alltså du väljer att skriva ut hela bilden som den är , sen när du kommer till skrivarens inställningar så kan du välja där att bilden ska delas upp på nio olika ark.

Men de program man kollar på där det står "PRINT BIG POSTERS" la la la... dom är ju i alla fall värdelösa. Där blir det en fet vit kant, kul och överlappa liksom. Det finns ett program som följer med skrivaren där man kan dela upp det men ack va förjävligt det ser ut. Man tvingas överlappa om man ska göra sig en plansch. Något är ju fel...

Nu är ju jag verkligen ingen expert inom området utskrifter, men en sak som slog mig när jag läste "Ett vanligt A4 ark ligger på 210mm i sidled och 297mm på höjden" var:

ÄR dina A4-papper verkligen EXAKT 210x297mm stora? Är det så att de är ngn millimeter för långa eller för breda, ja då kommer du ju oundvikligen få vita kanter om du inte talar om för skrivaren hur stort ditt papper verkligen ÄR...

Bara en liten undran, jag hittade nämligen ingenstans i din problem beskrivning att du kollat att storleken på ditt papper stämde med "Ett vanligt A4 ark"..

Hej!

Jag har kikat och jämfört nu. Det är precis som ett A4... tyvärr! Hade varit bättre om det inte varit det. Men även i mjukvaran, alltså Canons förhandsgranskning visar den den där vita kanten.

Nu har jag hur som helst skrivit ut bilden och gått lös med svart spritpenna och duttat mellan arken. Känns ju verkligen inte som man ska behöva göra det. Lagom kul om man vill ha ett stort fotografi. Vad ska jag dutta med då?

Ja, det låter tråkigt verkligen. Underligt att det inte skall gå att få fason på...

...men...går det inte att beskära bort den vita kanten då? Den borde ju rimligtvis bli exakt lika stor på alla ark och därmed inte orsaka problem om man helt sonika beskar bort den?

Ja det borde ju gå. Känns ändå lite drygt, varför kan den inte bara skriva ända ut till kanterna? Den gör ju det bara att den inte kan göra det åt båda hållen verkar det som...

Jo...det är inte skoj med teknik som inte gör som man vill. Hoppas du hittar en lösning framöver iaf

God Fortsättning & ett Gott nytt år!

Kjell:

Som det såg ut på bilderna överlappar man väl? Dvs har en vit kant runt hela A4-arket? Tänkte mer på nått program som verkligen kan skriva ut kant i kant.

Cuiris skrev:
Jo det är klart. Tror dock min borde klara det. Men vem vet. En Canon iP6700D.
Är du säker? Jag har inte så mycket erfarenhet av fotoskrivare/bläckstråle, men "vanliga" skrivare kan sällan skriva ut på hela pappret utan har alltid en marginal för att valsar ska kunna hålla i pappret tex. Det krävs nog en rätt smart anordning att mata pappret i utan att riskera att man smetar ut bläcket när man skriver ut så här.

Jag sökte på "printable area iP6700D" och flera sidor hade informationen "8.5 x 14" (with 0.2" border)", alltså verkar den ha en minsta vit ram runt på 0,2 tum (ungefär 5 mm).

Den enda skrivare jag själv sett som skrev ut på hela arket var någon sublimeringsskrivare som demades och körde på 10x15-papper. Det finns säkert fler, men då är de nog avsedda främst för foto och inte för dokument skulle jag tro.

Har du provat att använda affisch i skrivarens sidlayout.

Klicka ur bocken vid Utskrift utan ram och välj affisch, sedan ställer du i antalet sidor bilden
ska skrivas ut på.

Så här skriver Canon själva:

---
Snabb kantfri fotoutskrift
Skriv ut ett kantfritt 10 x 15 cm fotografi med fotolabbkvalitet på cirka 47 sekunder i standardläge*. Skriv ut snabba kantfria fotoutskrifter i flera format, ända upp till A4.
---

Så det ska kunna fungera för dig, men jag har tyvärr inget svar på hur.

Vet inte om det gäller Canon, men på min HP måste man välja "ramlöst A4" till skillnad från A4 om man ska skriva ut utan kanter.

Ingenting är exakt i den verkliga världen...

Cuiris skrev:
Ja det borde ju gå. Känns ändå lite drygt, varför kan den inte bara skriva ända ut till kanterna? Den gör ju det bara att den inte kan göra det åt båda hållen verkar det som...

INGEN skrivare kan skriva ut med så stor precision att Dina bilder fyller papperet EXAKT. Alla skrivare har en tolerans på hur noggrant de skriver ut, precision kostar pengar.

Crimson, ett fotolabb många på fotosidan är bekanta med, klarar inte heller detta. De skriver lite "över kanten" för att inte riskera att få vita kanter.

Det är troligen även så som Din iP6700D bär sig åt för att inte få tunna, tunna vita kanter på papperet. När Du har valt störst förlängningsfaktor, så ser skrivaren till att förstora bilden så att den helt säkert täcker papperet. Resultatet blir att bilden ser ut att vara skriven exakt kant till kant, men bilden kan bli lite beskuren. Detta för att kunna svälja toleranser hos bl.a skrivarens mekanik.

Inte ens stora dyra skrivare klarar detta utan förstora bilden en aning och sedan "beskära" den mot papperet. Om höjd och bredd inte riktigt stämmer på utskriften mot det verkliga papperet, p.g.a att skrivarens mekanik förstorar utskriften en aning på t.ex enbart längden vid utskrift, så kan det inte bli helt exakt.

Gör iordning en testbild med en mm-skala så kan Du se hur skrivare + mjukvara behandlar Dina utskrifter.

Att klippa ihop bilder är svårt och det blir aldrig riktigt bra, i alla fall inte om målet är att det skall se ut som att det är utskrivet på ett enda stort papper.

Om Du beställer en förstoring på 70x100 hos Crimson så kostar den 210:00 + frakt. Det är nog inte så mycket dyrare än vad Din bild har kostat Dig hittills. Då blir den utskriven på ett enda papper.

hälsningar

/Jörgen

Den lämnar en stor vit kant när man väljer affisch. Det går inte att välja affisch och köra utan ram samtidigt tydligen. Nej man ska väl överlappa är det tänkt...

Tack för alla svar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar