ANNONS
Annons

Skriva text på många bilder samtidigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

sjohan

Aktiv medlem
Hejsan,
Har en hemsida med ganska många av mina bilder på. Och mina vänner tittar på bilderna och en del av dem sparar ner dom i sina datorer. Men sen när dom har haft dom ett tag så "glömmer" dom vem som tagit bilden och vips kan man se sina bilder dyka upp på olika ställen utan mitt namn. Nu i sommar har jag hittat mina bilder på en stor affisch, två olika broshyrer och ett vykort. Eftersom det är nära vänner och mest föreningsmateriel så gör det inte så mycket att dom använder bilderna och det är ju hedrande att dom faktiskt tycker att mina bilder är så bra att dom vill använda dom.

Men det skulle ju vara himla skoj om det stog mitt namn på bilderna någon gång ibland så att andra människor vet att det faktiskt är jag som tagit dem.

Så jag undrar helt enkelt hur man enklast kan lägga in typ "© Johan Sjögren" längst ner i höger hörn på alla bilder. Och tanken på ett makro i photoshop slog mig men bilderna är ju inte lika stora. Eller har samma format.

Tacksam för alla tips. (Jag har faktiskt sökt men inte hittat något. Vet ni någon gammal tråd om precis detta så länka gärna)
/Johan

Tack för tipset. Men det som det gör kan jag ju göra enkelt med ett macro i photoshop. För den har inte heller någon inställning att man vill ha den nere i högra hörnet utan den kommer längst upp (om inte alla bilder är lika stora så man kan skriva vilken pixel det ska börja på). Och sen så blir ju texten alltid samma färg. Om man har ljus himmel på alla bilder så funkar ju det. Men om det sen är ett porträtt med svart hår så syns ju inte den svarta texten.

Med andra ord. Tack för tipset. Men jag letar fortfarande ;)

Jag återupptar min egna gamla tråd. Jag har bytt till mac. Finns det något smidigt program för mac som man kan använda för att skriva text nere i högra hörnet på bilder på??

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar