Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skriva IPTC-nyckelord till många filer
- Trådstartare jimh
- Start datum
För normal taggning menar du? Fotostation kan hantera många bilder samtidigt. Om det var det du menade?jimh skrev:
Finns det något program som kan ta en lista med nyckelord och filnamn och automatiskt addera nyckelorden till rätt filers IPTC-header? Eller blir jag tvungen att skriva ihop något själv?
jonas18z
Avslutat medlemskap
Vad består listan av? Är det info du vill ha in i bilden så den blir sökbar?jimh skrev:
Grejen är den att jag har en lång lista med nyckelord som måste läggas till i en stor katalog med bilder. Alltså en lista som redan finns.
I fotostation väljer de bilder jag vill ha samma text på, som datum, diverse key words, osv, jag väljer "Kopiera text till alla markerade", taggar den första bilden med den infon jag vill att alla ska ha. Sedan trycker jag Ok, så får alla bilder samma text.
Man kan även spara mallar om man vill.
Är det något sådant du menar?
Bilagor
p72
Aktiv medlem
Förtydligande
Nu ser jag att du har en lång lista. Om du nöjer dig med att lägga nyckelorden i Descriptionfältet kan du kopiera in dem från ett annat program. Om du vill ha dem i Keyword fälten måste du nog skriva in varje Keyword. Men gör du det en gång kan du lätt få med dem till alla dina bilder.
Pontus
Nu ser jag att du har en lång lista. Om du nöjer dig med att lägga nyckelorden i Descriptionfältet kan du kopiera in dem från ett annat program. Om du vill ha dem i Keyword fälten måste du nog skriva in varje Keyword. Men gör du det en gång kan du lätt få med dem till alla dina bilder.
Pontus
Texfilen ser ut som jag vill att den skall, jag kan separera den hur som helst.dapa skrev:
Hur ser textfilen ut? Används något tecken för fältseparering?
Re: Förtydligande
Men det är olika till alla bilder. Funkar det ändå?p72 skrev:
Men gör du det en gång kan du lätt få med dem till alla dina bilder.
Nä, alltså, du gör det bara på första bilden, sedan kopierar Fotostation in det automatikskt på de bilder du markerat.jimh skrev:
Njae, det skulle betyda att jag skulle behöva fylla i den dialogrutan 3500 gånger
...men då har du nog inget annat alternativ än att knåpa ner dem manuellt. Eller...skaffa en praojimh skrev:
Ja, om det är samma nyckelord. Men det är det olyckligtvis inte.
p72
Aktiv medlem
Även olika går att fixa i Fotostation
Om du har Color Factory kopplat till din Fotostation borde du kunna fixa detta. Skapa .txt filer med dina keywords sedan kan du när du släpper på en bild i en utmapp i Fotostation så kollar den om det finns en .txt fil som hör till denna bild då kopierar colorfactory in info från .txt filen till bilden. Jag vet inte riktigt hur det fungerar men det fungerar.
Jag tror att du måste ge varje rad ett nummer som matchar det som finns i Fotostation. Sedan måste varje txt fil ha ett namn som kan kopplas till bilden.
Jag hoppas att du förstår för jag var nog lite krånglig nu. Jag vet inte om det är så lätt att fixa heller.
Pontus
Om du har Color Factory kopplat till din Fotostation borde du kunna fixa detta. Skapa .txt filer med dina keywords sedan kan du när du släpper på en bild i en utmapp i Fotostation så kollar den om det finns en .txt fil som hör till denna bild då kopierar colorfactory in info från .txt filen till bilden. Jag vet inte riktigt hur det fungerar men det fungerar.
Jag tror att du måste ge varje rad ett nummer som matchar det som finns i Fotostation. Sedan måste varje txt fil ha ett namn som kan kopplas till bilden.
Jag hoppas att du förstår för jag var nog lite krånglig nu. Jag vet inte om det är så lätt att fixa heller.
Pontus
Jo, det låter ju som om det skulle funka. Fast nu totade jag ihop det där perskriptet ändå. Om någon (mot förmodan) nån gång skulle behöva göra samma sak så klistrar jag in skriptet här. Man behöver ha tillägget IPTCInfo installerat.
Källkod:
#!/usr/bin/perl
use Image::IPTCInfo;
open (DATA,"keywords.txt");
@data = <DATA>;
close (DATA);
foreach $line (@data) {
$semikolon = index($line, ";", 0);
$keyword = substr($line, 0, $semikolon);
$filename = substr($line, $semikolon+1, length($line)-$semikolon-3);
print $keyword ."--". $filename . "\n";
my $info = create Image::IPTCInfo($filename);