ANNONS
Annons

Skriva IPTC-nyckelord till många filer

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Finns det något program som kan ta en lista med nyckelord och filnamn och automatiskt addera nyckelorden till rätt filers IPTC-header? Eller blir jag tvungen att skriva ihop något själv?

jimh skrev:
Finns det något program som kan ta en lista med nyckelord och filnamn och automatiskt addera nyckelorden till rätt filers IPTC-header? Eller blir jag tvungen att skriva ihop något själv?
För normal taggning menar du? Fotostation kan hantera många bilder samtidigt. Om det var det du menade?

Grejen är den att jag har en lång lista med nyckelord som måste läggas till i en stor katalog med bilder. Alltså en lista som redan finns.

jimh skrev:
Grejen är den att jag har en lång lista med nyckelord som måste läggas till i en stor katalog med bilder. Alltså en lista som redan finns.
Vad består listan av? Är det info du vill ha in i bilden så den blir sökbar?
I fotostation väljer de bilder jag vill ha samma text på, som datum, diverse key words, osv, jag väljer "Kopiera text till alla markerade", taggar den första bilden med den infon jag vill att alla ska ha. Sedan trycker jag Ok, så får alla bilder samma text.
Man kan även spara mallar om man vill.
Är det något sådant du menar?

Bilagor

• fotostation6.jpg
    fotostation6.jpg
    47.4 KB · Visningar: 344
Njae, det skulle betyda att jag skulle behöva fylla i den dialogrutan 3500 gånger :)

Skriv till många i Fotostation

I Fotostation kan du markera alla filer du vill skriva till och sedan skriva in IPTC text i de fält du tycker är relevanta i det fönster som Calle visade i sitt inlägg. Sedan kopieras eller ersätter Fotostation den texten till alla bilder.

Pontus

Förtydligande

Nu ser jag att du har en lång lista. Om du nöjer dig med att lägga nyckelorden i Descriptionfältet kan du kopiera in dem från ett annat program. Om du vill ha dem i Keyword fälten måste du nog skriva in varje Keyword. Men gör du det en gång kan du lätt få med dem till alla dina bilder.

Pontus

Om jag fattat Din fråga rätt, så funkar det även i ThumbsPlus (se Calles svar).

Skall varje bild ha olika nyckelord eller är det många bilder som skall ha samma?

Hur funkar det i Thumbsplus? Jag använder det programmet men har inte hittat den möjligheten. Såvitt jag hittat går det bara att läsa åt andra hållet, dvs från IPTC till databas.

Varje bild skall alltså ha unika nyckelord, ett eller flera.

Närå, jag håller på att pilla med ett Perlskript. Det skall snart vara klart. Hoppas jag ;-)

Även olika går att fixa i Fotostation

Om du har Color Factory kopplat till din Fotostation borde du kunna fixa detta. Skapa .txt filer med dina keywords sedan kan du när du släpper på en bild i en utmapp i Fotostation så kollar den om det finns en .txt fil som hör till denna bild då kopierar colorfactory in info från .txt filen till bilden. Jag vet inte riktigt hur det fungerar men det fungerar.

Jag tror att du måste ge varje rad ett nummer som matchar det som finns i Fotostation. Sedan måste varje txt fil ha ett namn som kan kopplas till bilden.

Jag hoppas att du förstår för jag var nog lite krånglig nu. Jag vet inte om det är så lätt att fixa heller.

Pontus

Jo, det låter ju som om det skulle funka. Fast nu totade jag ihop det där perskriptet ändå. Om någon (mot förmodan) nån gång skulle behöva göra samma sak så klistrar jag in skriptet här. Man behöver ha tillägget IPTCInfo installerat.
Källkod:
#!/usr/bin/perl

use Image::IPTCInfo;
open (DATA,"keywords.txt");
@data = <DATA>;
close (DATA);
foreach $line (@data) {
	$semikolon = index($line, ";", 0); 
	$keyword = substr($line, 0, $semikolon); 
	$filename = substr($line, $semikolon+1, length($line)-$semikolon-3); 
	print $keyword ."--". $filename . "\n";
	my $info = create Image::IPTCInfo($filename);