Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skriva fotografnamn på många bilder samtidigt

Produkter
(logga in för att koppla)

sjohan

Aktiv medlem
Hej,
Nu har jag sökt och sökt och sökt. Men jag lyckas inte hitta något smidigt sätt att lösa mitt problem.

Jag har ca 3000 bilder på min hemsida. Jag har efter att ha blivit medlem på facebook upptäckt att ett par hundra av dom har dykt upp på facebook. Hos mina vänner så det gör mig inte mycket alls. Men det skulle vart mycket roligare om mitt namn stod på bilderna så att andra vänner såg det och gick in på min sida och tittade på fler bilder.

Problemet är sådemera att jag har ca 3000 bilder som jag vill skriva till mitt namn på. Helst längst ner i högra hörnet men uppe i vänstra hörnet fungerar bra det också.

Först tänkte jag att ett macro i photoshop skulle fixa det enkelt. Men bilderna är blandat stående, liggande och fyrkantiga. Då sket det sig. Lyckas inte ens fixa det uppe i vänstra hörnet. Tips mottages tacksamt. Jag har photoshop 6.0.

Men helst vill jag ha ett litet program där jag skriver mitt namn och trycker på en knapp så lägger den in det på alla utan att den öppnar, redigerar, stänger för det är många bilder så det blir väldigt krävade för datorn om man gör det grafiskt..

PC eller MAC spelar ingen roll på programmet. Kör både ock.

Tacksam för alla tips!
/Johan

ps. Typ som bilden skulle va lagom avancerat..
 

Bilagor

  • logo.jpg
    logo.jpg
    6.7 KB · Visningar: 995
Vet inte exakt vilket problem du hade med Macrot i Photoshop, men om det var placeringen av texten så finns det en lösning. Skriv ditt namn och spara ned som en separat fil. Använd sedan Placera/Place, när du spelar in ditt macro, för att få in text filen du precis skapat. Justera texten med hjälp av Align/Justera (finns under flyttnings verktyget) så att den hamnar tex längst ned i höger hörn. Sen kan du använda piltangenterna för att flytta upp den så det blir lite mer luft runt den. Hoppas det här var till lite hjälp i alla fall...
 
Hittar inget som gör att jag kan placera den i nedre hörnet. Jag kan ju lyfta ner den men då kommer den ju bara ihåg hur långt jag har flyttat den och lägger den där på alla bilder. Oavsett storlek på bilden. Jag vill ju placera texten typ 10px från nedre högra hörnet varje gång..
 
Finns inte placera med i photoshop 6.0? Har sökt i photoshop och letat i menyerna. Vill ju placera i nedre högra hörnet. Borde ju inte va så svårt.
 
Du måste använda Align/Justera(tror jag det heter i den svenska versionen) för att få ned texten i hörnet. Finns under Flytta verktyget/Move tool, på kontroll paletten. Finns också under Lager om jag inte misstar mig. Du måste också markera lagret med texten plus ett referens lager som du ska justera mot annars funkar det inte.

Ang PS 6 så kommer jag inte ihåg om Placera fanns med, det är möjligt att det inte gjorde det. Har för mig det är ett hyfsat nytt kommando, man glömmer de äldre versionerna så snabbt. Det är möjligt att du kan använda Kopiera/Klistra in istället för Placera i PS 6 dock. Och med det menar jag att du kopierar texten innan du kör igång ditt macro...
 
Jo kopiera fungerar ju. Jag har inga problem att få in texten på bilden men då placeras den ju mitt på bilden. Hittar inget placera varken under lager eller flytta så jag får väl leta alternativa sätt. Dom hade väl inte den funktionen i photoshop 6..
 
Det är Justera du ska leta efter under Lager, inte Placera, bara så du inte missförstår mig :). Jag kommer tyvärr inte ihåg om Justera/Align fanns i V6, det är rätt länge sedan jag arbetade med den versionen. Annars vet jag inget bra sätt, på rak arm i alla fall, att fixa det här ...
 
Jo det förstog jag. Jag ska leta lite till. Har photoshop 7 på en annan dator som jag har tillgång till så jag ska gå dit och testa det kanske finns med där.

Tack för hjälpen!
 
Jag använder programmet Porta för att fixa till mina web-bilder.

http://www.stegmann.dk/mikkel/porta/

Det kan förstås även användas som "bara" en bildförminskare med inbyggd signatur i vänstra hörnet. Så här ser det ut på mina bilder:

http://erro.se/traces/Tegelbruk/album/

Det enda jag behöver göra är att högerklicka på en mapp med bilder och välja "Create Porta album" och på några sekunder så har den tuggat igenom ett gäng bilder.
 
Tja
Jag funderar på att prova programmet Porta. Vet inte riktigt hur det fungerar. Men som det pratades om tidigare vill även jag ha en namnsignatur i bildens nedre hörn. Beskriv gärna hur man genomför detta och hur resultatet blir.
Mvh Fredrik
 
F-Nordahl skrev:
Tja
Jag funderar på att prova programmet Porta. Vet inte riktigt hur det fungerar. Men som det pratades om tidigare vill även jag ha en namnsignatur i bildens nedre hörn. Beskriv gärna hur man genomför detta och hur resultatet blir.
Mvh Fredrik

Ladda ner programmet och installera det. Högerlicka sen på en mapp där du har bilderna du vill fixa till och välj "Edit/Create Porta album". Det skapas då en album-mapp i din mapp med nya bilder i den storlek du angett och med den signatur du angett, komplett med bildvisning och tumnaglar i både Flash och HTML. Ser ut så här:

http://erro.se/traces/Tegelbruk/album/

Vill du bara ha bilderna så är det ju bara att spara dem och radera alla andra filer som skapats.
 
Hej!

Det som Porta gör kan man även göra i PS. Dvs välja bilder och sedan skapa ett webbalbum. PS kan då lägga in en copyrighttext.
Funktionen finns under Arkiv/Automatisera/Webbfotogalleri.
Precis som Robert skrev får man sedan radera alla andra filer än själva bilderna om man inte vill göra ett helt webbalbum.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.