Annons

Skriva avtal med privatperson

Produkter
(logga in för att koppla)

mathias_junker

Aktiv medlem
Jag befinner mig lite grann i ett dilemma. Har sökt med ljus och lykta genom detta + andra forum utan att hitta något egentligt svar.
Så här är det. Jag har startat upp en firma där jag ska göra porträttfotografering och liknande saker, mer som en extrasysselsättning. Jag har investerat i en studio och har installerat den hemma. Om två veckor kommer min första kund och jag ser verkligen fram emot det.

Dock det som vållar min huvudbry är följande:

Jag är ju mån om att kunna få betalt för mina uppdrag. Jag vill lita på alla mina framtida kunder till fullo men jag vet att man inte kan göra det. Helst av allt skulle jag vilja skriva ett avtal med kund i samband med fotograferingen så jag verkligen har papper på att kunden godkänt priser och liknande saker. Men samtidigt vet jag själv hur jag skulle reagera ifall någon tryckte upp ett avtal framför näsan på mig och bad mig skriva på ett avtal med en massa text där jag i slutändan förstod hälften. Jag skulle tänkta till både en, två och tre gånger.

Nu behöver jag någon klyftig människas råd. Vad är smartast att göra, hur brukar man göra? Finns det några mer lämpliga sätt att få någon form av papper på att man faktiskt godkänt fotograferingen. Naturligtvis har man rätt att bestrida uppdraget om man inte är nöjd, det är inte det som detta handlar om utan... om en kund vägrar betala och jag till slut, tvingas skicka fakturan till ett inkassobolag, måste jag inte då ha ett avtal med kunden + personnummer på kunden och liknande saker.

Tacksam för svar.
 
Spontant undrar jag varför du själv skulla rygga tillbaks om en fotograf vill ha ett skriftligt avtal.
Det finns ju fördelar även för kunden. Om man inte blir nöjd med bilderna så kanske man inte behöver betala fullt ut eller något alls.

Själv skulle jag nog kunna uppleva det som seriöst som kund.
Jag antar också att det är viktigt hur man presenterar det hela. Man behöver ju inte sticka ett konstigt papper under näsan vid fel valt tillfälle. Det finns andra sätt.

MVH J O
 
Jag skulle säga att ditt behov av kontrakt varierar väldigt med de exakta detaljerna av fotograferingen.

Det enklaste för dig är ju om kunderna kommer till din studio, och du fotograferar dem i de kläder de väljer att ha på sig när de kommer. Om ni bokat en tid muntligt känns det som att det borde räcka, och i samband med att de betalar dig kan du lämna över ett papper där det framgår vad de får respektive inte får göra med bilderna.

Det som jag tycker att det absolut måste skrivas papper om i förväg är om du skall dra på dig stora kostnader (tex fixa rekvisita eller hyra lokal) inför fotograferingen på plats som kunderna bestämmer, och du måste frakta dit din studio. Möjligen om det är en återkommande kund så kan du tumma lite på det, men jag tycker att grundprincipen skall vara att det skall skrivas papper på vad som gäller, så att alla vet om det.
 
Jag skulle säga att ditt behov av kontrakt varierar väldigt med de exakta detaljerna av fotograferingen.

Det enklaste för dig är ju om kunderna kommer till din studio, och du fotograferar dem i de kläder de väljer att ha på sig när de kommer. Om ni bokat en tid muntligt känns det som att det borde räcka, och i samband med att de betalar dig kan du lämna över ett papper där det framgår vad de får respektive inte får göra med bilderna.

Det som jag tycker att det absolut måste skrivas papper om i förväg är om du skall dra på dig stora kostnader (tex fixa rekvisita eller hyra lokal) inför fotograferingen på plats som kunderna bestämmer, och du måste frakta dit din studio. Möjligen om det är en återkommande kund så kan du tumma lite på det, men jag tycker att grundprincipen skall vara att det skall skrivas papper på vad som gäller, så att alla vet om det.

Det låter rimligt tycker jag. Dock kommer de inte betala mig direkt utan via faktura men de kan fortfarande få med sig ett litet papper hem.
 
Det låter rimligt tycker jag. Dock kommer de inte betala mig direkt utan via faktura men de kan fortfarande få med sig ett litet papper hem.

Men om du skickar med kunderna en faktura så har du ju en helt uppenbar plats att skriva det du vill på baksidan av fakturan! Där bör du kunna ha med en hel del, om du vill det, och så bara hänvisar du till det på framsidan.

Eller så har du några få ord på framsidan och hänvisar till upphovsrättslagen och praxis.
 
Jag befinner mig lite grann i ett dilemma. Har sökt med ljus och lykta genom detta + andra forum utan att hitta något egentligt svar.
Så här är det. Jag har startat upp en firma där jag ska göra porträttfotografering och liknande saker, mer som en extrasysselsättning. Jag har investerat i en studio och har installerat den hemma. Om två veckor kommer min första kund och jag ser verkligen fram emot det.

Dock det som vållar min huvudbry är följande:

Jag är ju mån om att kunna få betalt för mina uppdrag. Jag vill lita på alla mina framtida kunder till fullo men jag vet att man inte kan göra det. Helst av allt skulle jag vilja skriva ett avtal med kund i samband med fotograferingen så jag verkligen har papper på att kunden godkänt priser och liknande saker. Men samtidigt vet jag själv hur jag skulle reagera ifall någon tryckte upp ett avtal framför näsan på mig och bad mig skriva på ett avtal med en massa text där jag i slutändan förstod hälften. Jag skulle tänkta till både en, två och tre gånger.

Nu behöver jag någon klyftig människas råd. Vad är smartast att göra, hur brukar man göra? Finns det några mer lämpliga sätt att få någon form av papper på att man faktiskt godkänt fotograferingen. Naturligtvis har man rätt att bestrida uppdraget om man inte är nöjd, det är inte det som detta handlar om utan... om en kund vägrar betala och jag till slut, tvingas skicka fakturan till ett inkassobolag, måste jag inte då ha ett avtal med kunden + personnummer på kunden och liknande saker.

Tacksam för svar.

Jag utgår ifrån att ni har en uppgörelse redan innan fotograferingen, för vad gör annars personen där? :)

Ni måste ju exempelvis ha bestämt redan innan när och vad det kostar. Är plåtningen kostnadsfri? Vad kommer bilderna att kosta? Vilka rättigheter och skyldigheter har parterna när det gäller de tagna bilderna?

Det ni är överens om kan du mycket väl skriva ner på papper.
 
Jag har lite olika varianter. Så långt det är möjligt, så tar jag ut en bokningsavgift i samband med bokningen av uppdraget. Storleken på avgiften är beroende på omfattningen. 500.- för porträttfotografering, omkring1 000.- för bröllop har jag som utgångsläge.

I samband med bokningen av uppdraget frågar jag om jag får använda bilder till egen reklam. Är modellen myndig och uppdraget är av sådan karaktär att det passar min portfolio, så skriver vi ett modellavtal som reglerar hur bilderna får användas för båda parter. Gäller det barnfotografering, så blir det inte lika intressant. Långt ifrån alla föräldrar vill att deras barnbilder skall synas på nätet. Sedan har jag lite varianter men jag försöker alltid knyta upp kunden med en bokningsavgift.

Privatpersoner har 10 dagar netto mot faktura och företag 30 dagar vid slutleverans av bilderna.

För min del har detta fungerat och jag har inga kundförluster. Avtalsmallar har jag hämtat från länkar från detta forum. Skrivet om dessa något. Sparat dem i PDF-format och mailar ut innan till kunden. På den stora dagen D, så stämmer vi av och undertecknar avtalen.
 
Finns det några mer lämpliga sätt att få någon form av papper på att man faktiskt godkänt fotograferingen.

Av de ganska anspråkslösa juridiska kunskaper jag förvärvat på skolbänken är att om man tar del av en tjänst så har motparten rätt att ta betalt. (Exempel från skolboken: När man kliver ombord på en buss ingår man ett avtal.)
Precis som Nordholm varit inne på så är väl beviset för att kunden godkänt fotograferingen att denne befinner sig i din studio och att du har bilder på detta.
Visst, det finns i och för sig någon logisk invändning mot detta, men finns det också tydlig information i din studio om vad du vill ha i ersättning för en viss typ av bilder så borde risken för problem elimineras ganska långt, tycker jag.
 
Jobbar som ekonom när jag inte frilansar inom foto/journalistik och jag kan bara säga: se till att ta personnummer (alt org.nr) på kunden! Då kan du mkt lättare hitta denna person/ftg om något skulle gå snett framöver. I övrigt håller jag med om vad som sagts ang avtal. Men be som sagt om personnr vid bokningen så kan du regga det i ditt kundsystem på en gång.
 
om det är privat person så är det vanligt att man aldrig lämnar bilderna utan betalning i samband med det. Dom flesta som kör bröllop tar även handpenning vid bokning o sedan full betalning när bilder hämtas. Det smidigaste är att kunden sätter in pengarna på firmakontot så hamnar dom på rätt ställe på en gång.
Det är självfallet bra att man skriver ett kontrakt vid bokningen för dels så vet kunden exakt vad som ingår o vad det kostar samt du får ett underlag till din bokföring. Kvittot/fakturan lämnar du när bilderna hämtas o full betalning är erlagd.
Är det däremot företag du jobbar mot så är det alltid faktura som gäller. Jag vet rätt många kollegor som lämnat ut bröllopsbilder o sedan fått vänta länge o i vissa fall aldrig fått betalt. Själv har jag dåliga erfarenheter utav att lämna ut tex bröllopsbilder utan betalning vid avhämtning.
 
Konsumentköplagen gäller.

Eftersom du som företagare gör affärer med privatpersoner/konsumenter gäller Konsumentköplagen. Eftersom du ju vet att man inte kan avtala bort Svea Rikes Lag, får du finna dig i att du kan bara göra avtal som är bättre än lagen för konsumenten. Och sämre än lagen för ditt företag.
Men: Om du får nöjda kunder så blir det inga problem ! Får du missnöjda kunder så har du gjort fel, förmodligen.
 
Jobbar som ekonom när jag inte frilansar inom foto/journalistik och jag kan bara säga: se till att ta personnummer (alt org.nr) på kunden!
Det rådet skulle nog Datainspektionen gärna ha synpunkter på. Att slentrianmässigt använda pensonnummer i kundregister kan mycket väl strida mot Pul. Så här skriver DI:
Personnummer får registreras i kundsammanhang om det behövs vid kreditgivning eller liknande.
 
Hur svårt kan de va...???

[Men: Om du får nöjda kunder så blir det inga problem ! Får du missnöjda kunder så har du gjort fel, förmodligen.[/QUOTE]
 
ANNONS