Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skript som samlar EXIF till databas?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ric

Aktiv medlem
Jag skulle vara ganska intresserad av att se statistik över hur jag har använt mina objektiv och vilken brännvidd som har blivit använt.

Detta för att bedömma vilket objektiv jag skulle kunna behöva. Exempelvis så har jag ett 18-55 objektiv och ett 70-210. Jag har en känsla att 55 var lite väl kort för många tillfällen, men att det var svårt att använda 70-210. Fick jag statistik som sa att de flesta kort som jag tog med 70-210 t.ex. var <85mm & >=210mm, då vet jag att jag att ett 18-85 vore en bra range kombinerat med ett längre tele. Såg jag istället att nästan alla kort är tagna med (säg) 24mm, jag då kanske jag ska satsa på ett fast objektiv med den brännvidden.

Så frågan är om det finns något program/skript som extraherar denna information från en given katalog och på något sätt presenterar detta, t.o.m en textfil skulle duga.
 
Du skrev inte vilken datormiljö du använder, men om du har ett unix-system av något slag och har installerat programmet jhead så kan du använda nedanstående. Stoppa in raderna i en fil och ge den "execute permission". Argument till skriptet är den katalog med filerna du vil analysera (alla underkataloger tas med). Utdata hamnar i filen fl.txt (här kunde man förbättra lite så att man kan ange en utdatafil som andra argument eller nåt). Filen måste vara tom när man startar skriptet eftersom data bara läggs till i filen.

#! /bin/sh
for file in `find "$@" -type f -print`; do
jhead $file | grep 'Focal length' >> fl.txt
done
 
bör gå att använda sort | uniq -c för att räkna förekomster av olika brännvidder

(
for file in `find "$@" -type f -print`; do
jhead $file | grep 'Focal length' done
) | sort | uniq -c > fl.txt


eller nåt liknande

om du kör linux

---
echo -e \#\!"/bin/bash\n(for file in \`find -type f\`\ndo\njhead $file | grep 'Focal length'\ndone)|sort\n" > focal.sh ; chmod +x focal.sh
---

sedan kan du köra

./focal.sh > fl.txt
./focal.sh | uniq -c > fl.txt
 
Senast ändrad:
Tyvärr kör jag Windows XP, men det var intressant att informationen sparas som textformat i jpg-filerna om jag förstått det rätt? Då är det nog relativt lätt att skapa skript i Matlab eller något freeware program.

Finns det någon information någonstans om hur taggarna ser ut för EXIF?
 
Re: Re: Färdigt program

Helenius skrev:
Tyvärr funkar länken inte Fredrik :-(

Den fungerar för mig... i och för sig är det ju ingen html-sida, utan en .zip fil. Kanske kan du
prova att högerklicka och välja "save target" eller liknande i din browser.

Annars kan du kontakta mig, så kan jag försöka skicka den i ett mail. Storleken är ca 2.6 Mb.

/Fredrik
 
Ric skrev:
Jag skulle vara ganska intresserad av att se statistik över hur jag har använt mina objektiv och vilken brännvidd som har blivit använt.

Detta för att bedömma vilket objektiv jag skulle kunna behöva. Exempelvis så har jag ett 18-55 objektiv och ett 70-210. Jag har en känsla att 55 var lite väl kort för många tillfällen, men att det var svårt att använda 70-210. Fick jag statistik som sa att de flesta kort som jag tog med 70-210 t.ex. var <85mm & >=210mm, då vet jag att jag att ett 18-85 vore en bra range kombinerat med ett längre tele. Såg jag istället att nästan alla kort är tagna med (säg) 24mm, jag då kanske jag ska satsa på ett fast objektiv med den brännvidden.

Så frågan är om det finns något program/skript som extraherar denna information från en given katalog och på något sätt presenterar detta, t.o.m en textfil skulle duga.

Exif Viewer gör allt det du vill alldeles gratis.
 
Re: Re: Re: Färdigt program

FredrikNanneson skrev:
Den fungerar för mig... i och för sig är det ju ingen html-sida, utan en .zip fil. Kanske kan du
prova att högerklicka och välja "save target" eller liknande i din browser.

Annars kan du kontakta mig, så kan jag försöka skicka den i ett mail. Storleken är ca 2.6 Mb.

/Fredrik
Nope funkar inte, verkar som om sitet www.darksite.no inte existerar längre..
 
Kanske sitter bakom någon brandvägg som stoppar sidan, fungerade utmärkt för mig, provade iofs inte att ladda ner, men sidan visades utan problem

// Anders
 
Väldigt intressant information fick man från programmet tyckte jag! Jag läste igenom 5114 bilder jag hade tagit i USA under 6 veckor.

I mitt fall hade jag tre objektiv, 18-55, 50 och 70-210. Här följer 5 i topp:

36.2% 18mm
18.3% 55mm
4.5% 210mm
4.3% 70mm
2.8% 21mm

Som jag misstänkte så var majoriten av bilderna tagna med objektiven på sina respektive ändläge med tyngdpunkt på vidvinkel. Frågan är på vilket läge som jag egentligen skulle ha tagit respektive bild om jag hade en oändlig zoom.

Finns det någon som har en längre zoom som skulle kunna dela med sig av sina erfarenheter.
Det jag är ute efter är vilket objektiv jag ska köpa, ett 17-85 eller ett pirat 18-125. Kanske 10-22 + 28-135 IS? Det sistnämda blir ganska dyrt dock...

/Richard
 
ANNONS